Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 3830 ggr
[Jane95]
0

torrt & tunt hår

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! För 2månader satte jag i dreads i mitt hår, tröttna på mitt ständigt flötiga, torra, frissiga hår och ville testa på något nytt. Valde nu att ta ut dem för att jag tröttnade (smart att inte tänka på sånt innan?!;)) och nu undrar jag hur jag ska behandla mitt hår efter detta? Har fått klippa ootroligt mycket hår när jag kammade ut dom och jag har inte ens gått till frisören ännu! Innan jag gjorde dreads så tvättade jag mitt hår varje dag, hamnade i en ond cirkel så mitt hår blev flötigt i hårbotten och torrt i topparna. Detta gjorde jag i ca. 4,5 år ungefär. Med dreads ska man helst tvätta håret bara 1 gång i månaden( jag tvättade mitt 1 gång varann vecka ungefär) så på ett sätt har ju detta varit på nack- och fördel för mitt hår skulle man kunna säga. Så nu när dom är ute så funderar jag på att veeerkligen anstränga mig för att få håret att växa( aldrig haft längre hår än till brösten) och må bra. Därför undrar jag vilken metod ni tror skulle funka bäst? balsammetod,tillskottstabletter, tips på hårprodukter osv? Skickar med bilder före och efter dreadsen också, tacksam för svar!

[Jane95]
0

Efter dreads

askan
0

Hej hej! Jag har också haft dreads och sedan tagit ut dem. Då gjorde jag inget speciellt efteråt mer än klippa mig, men om jag hade gjort om det idag så hade jag nog daltat mer med håret efteråt.

Först och främst kanske du får gå och klippa dig om topparna känns slitna och håret är ojämnt nu efter utkamningen. Om du har klippt själv med nåt som inte är en frisörsax (typ kökssax) så är det bra att klippa bort det också. Ett hårstrå som klippts med en slö sax blir lättare slitet (klyver sig) än ett som klippts med en jättevass frisörsax.

Vad tvättade du med när du hade dreads? Jag använde inte Balsam utan bara Schampo när jag hade dreads, vilket innebar att mitt eget hår var rätt uttorkat, strävt (det dreadar ju sig bra då :)) och statiskt. Balsammetoden hade varit bra för att det helt enkelt är skonsammare mot håret än vanligt Schampo, som lätt torkar ut och särskilt för att få tillbaka lite fukt.

Att göra ordentliga inpackningar nu efteråt är nog en bra idé. Antar att du inte gjort så mycket sånt under tiden du haft dreads!

Med Balsammetoden är det ju viktigt att undvika Silikoner i alla produkter eftersom de inte går att tvätta ut utan Schampo.

Det är jättebra om du fortsätter att tvätta sällan (mindre slitning, uttorkning) och inte går tillbaka till att tvätta varje dag. Din hårbotten är ju van vid att inte tvättas så ofta nu.

Om Balsammetoden inte skulle funka eller vara något för dig, kanske ett mildare Schampo kan vara en bra idé.

Sen finns det ju jättemycket tips för att ta hand om håret i övrigt: Borsta inte för mycket, använd hellre bara en gles kam för att försiktigt reda ut håret, undvik hårsnoddar som sliter på samma ställe hela tiden, ha Olja i topparna för att skydda dem, skydda håret från slitage genom att ha det uppsatt ofta. Det mesta handlar ju om att undvika slitage så att man kan låta det växa utan att behöva klippa bort en massa slitna toppar ofta :)

Jag startade en tråd som heter "Utmaning - spara ut håret". Välkommen att kika dit, där har jag och några andra listat vad vi gör för att försöka spara ut till längre hår! :)

[Jane95]
0

Ja fick ur allt igår men idag så finns det ingen tova alls kvar! Tog hela 5dagar att ta ut alla:( Ont om något! Använde mig utav vanlig kökssax för att "slipa" bort tover som inte gick att kamma ur, 2dreads fick jag klippa hela för dom vart för hårda, tyvärr så var en utav dom på mitt "överhår" så det syns ju ganska tydligt:( Ska dra mig iväg till en frisör imorgon är det tänkt och klippa bort allt det slitna, otroligt skönt. 

Använde mjällschampoo till min dreads då jag fick höra att det skulle vara bra, Balsam tog jag bara på löshåret(syntet) då jag inbillade mig att det skulle göra dom mindre "stickiga";)

Hur ofta bör jag vänta med att tvätta håret med Balsammetoden? Har du tips på vilket Balsam jag ska kolla efter? 

Tack för tipsen!:)

askan
0

Blir skönt att få jämna till det och klippa bort det slitna!

När det gäller hur ofta du behöver tvätta så märker du nog det - när du behöver tvätta det med andra ord, när det blir för flottigt eller smutsigt. Om du känner att du verkligen behöver tvätta det efter två dagar så ska du ju göra det, men det är bra generellt att tvätta så sällan som möjligt. Det är ofta en vanegrej och om du inte har tvättat så ofta de senaste månaderna så kanske du inte behöver tvätta varje dag nu, menar jag :)

Det finns jättemycket info på

www.lockig.se

. Om tittar i forumet (kommer inte ihåg om man måste bli medlem) så får du tillgång till all info - där finns nämligen listor på alla godkända Balsam.

Ett vanligt tvättbalsam är Coop X-tra Balsam (finns på coop-butiker) och Garant Såklart! Balsam (finns på bl a Willys och Hemköp). De innehåller inte så mycket oljor och sånt. Sen kan det vara bra att ha ett mer vårdande Balsam att ha i längderna. Jag använder Garnier Shea Butter & Avocado Oil, men det finns många att välja på.

Man måste också tvätta håret med s.k. sista-schampo innan man börjar med bara Balsam (finns också listor på lockig.se) så att man får bort Silikoner etc som man kanske har i håret.

arandeira
0

Jag hade jätte mycket problem med mitt hår förut - torrt, statiskt och skört. Inte pga att jag hade dreads, utan jag misshandlade mitt hår med massa dåliga ämnen. Balsammetoden var som en räddare i nöden för mig! Tycker verkligen att du ska testa på det :) 

Lockig.se som askan redan har tipsat dig om innehåller massa information och svarade på alla mina frågor. Har du några frågor som inte står där kan du alltid fråga i forumen (här eller på lockig.se). 

Oljeinpackningar är jätte bra för torrt hår, jag gillar mandelolja och brukar ha det i runt en timme i mitt hår då och då :)

Nu har jag varit Schampo fri i nästan 3 månader och mitt hår är helt annorlunda. Tjockare, återfuktat, längre, mer hållbart… osv listan kan göras lång! 

Balsamen jag använder är Coop X-tra (Tvättbalsam) och Lo'real Elvital Collagen (återfuktande). Har använt Garniers Avokado och Sheasmör Balsam förut och gillar det jätte mycket men använder det mer som återfuktande bomb då och då. Lo'reals Balsam ger mer glans (Enligt mig). 

Andra tips jag har är att göra avkok på Kamomill och skölja håret med (ska vara bra för blonda, men har ingen egen erfarenhet av detta. Jag är mörk/mörkblond och använder därför istället Rosmarin) eller göra en ÄC sköljning då och då (Har dock själv inte gjort det här än men hört att det fungerar för andra). 

Lycka till!

[Jane95]
0

Åh tackar så mycket!:) Ska leta upp dessa Balsam, har ni även tips på det "sista schampoot" ? 

Låter som jag kommer få ha en väldans massa tålamod med mitt hår men förhoppningsvis är det väl värt det! Jag brukar ha svårt att vänta med att duscha håret när det börjar bli flötigt så detta blir helt klart en utmaning. Jag vet dock inte om min hårbotten kommer ändra sig nu efter dreadsen eftersom jag bara hade dem i 2månader, men det kanske bara räckte med den lilla tiden att avvänja håret?

Så kul och få läsa att det verkar funka med Balsammetoden för så många! Önska mig lycka till och så får jag väl hoppas på att inte få en fet utskällning utav frisören imorgon;) hehe

askan
0

Lycka till! ;) Haha, du ordnar ju bara mer jobb till frisören så de ska väl inte klaga.

Här

är en lista på godkända sista-schampon. Du måste dock bli medlem på lockig.se för att kunna läsa, men listorna där är bra för att de uppdateras om någon uppmärksam medlem märker att innehållsförteckningen ändrats i någon produkt.

Du kan ju kolla om du har något Schampo hemma som finns med i listan, annars brukar t ex Apolivas schampon finnas i reseförpackning på Apoteket. Coop x-tras Schampo funkar också och det är ju billigt men finns bara i stora flaskor.

askan
0

Länken följde visst inte med så jag skriver igen:

http://lockig.se/phpbb/viewtopic.php?t=251#p1981

[Teddies matte]
0

#6 Jag håller också på med BM och använde Neutrals Schampo som sista-schampo. (Använder Neutrals Balsam som tvättbalsam och Tresemmé Naturals som vårdande)

arandeira
0

Jag använde Apolivas Schampo för torrt och skadat hår! Schamponerade typ tre gånger för att verkligen få ur allt haha. Btw, så är det bra att ha ett sista Schampo hemma, ifall du behöver använda icke godkända produkter eller får någoting i håret (typ om någon med vax på händerna tar i det hår). Jag brukar köra en sista tvätt då och då eftersom jag använder smink och diverse lotions och det finns icke godkända ämnen i dem. Jag rör i mitt hår väldigt ofta så det blir ganska fort fyllt med Silikoner och liknande :p

[Jane95]
0

Jag införskaffade mig garant såklart! både Balsam och Schampo, för det funkar väl som sista Schampo också? Blev bara lite fundersam över att det står att det innehåller alcohol? Är det bara en gång som man gör "sista schampoo" tvätten innan man börjar med endast Balsam

Tänkte mig att jag ska försöka fota håret varje dag för att se förändringen som ett litet "projekt":D Tack för alla svar!:)

askan
0

Ja, man behöver bara göra en sista-tvätt, men det kan vara bra att schamponera två gånger så att man verkligen gör soprent :)

Alkohol ska vara okej. Det finns olika typer av alkoholer, feta alkoholer och uttorkande. I Balsam och Schampo är det s k fettalkoholer, medan de som ingår i t ex hårspray ofta är uttorkande och är bra att undvikas.

Mer info här (länk till lockig.se)

Åh vad spännande om du tar kort. Fast minst lika spännande om du rapporterar hur håret känns också!

[Jane95]
0

Nu har jag besökt frisör och även gjort sista schampoo tvätten! Mitt hår är superkort som ni kan se och det känns väldigt ovanligt!! Inte haft såhär kort hår sen jag var 6år:o

Frisören trodde inte på Balsammetoden men jag tänker testa ändå, skadar ju aldrig och testa liksom?:) 

Här får ni en bild på mitt hår idag!

[Teddies matte]
3

#13 Absolut skall du testa! En del frisörer har lite konstiga idéer, kanske rädda att förlora kunder?

askan
1

#13 Tjusigt! En del frisörer (precis som vanliga människor:P) är skeptiska mot alternativ hårvård, det går ju säkert emot vad de har lärt sig. Men jag tycker också att du ska testa :)

[Jane95]
0

Ja det är väl säkert så! Jättepeppad på att börja o se förändringen!! Har alltid haft självfall men nu när jag tog ut dreadsen så försvann allt. Var min dröm att ha platt hår i flera år men nu när jag har det så saknar jag mitt lockiga! typiskt mig haha. 

Det stod man ska sova med uppsatt hår på något sätt men jag kan ju knappt göra något med håret när det är så kort! Kan de funka ändå?

[Teddies matte]
0

#16 Jag sover inte med håret uppsatt.

askan
1

Lättare att undvika trassel i långt hår om man har det t ex flätat när man sover, med kortare hår spelar det inte så stor roll =)

[Jane95]
0

Hallå! Tvätta mitt hår me endast Balsam i fredags och efteråt så kändes det helt okej ändå. Nu är det söndag och mitt hår är supeerflötigt och får nästan absistinens för att jag vill duscha håret nuu! Det har ju bara gått två dagar o de känns alldeles för tidigt att duscha det, tror ni att det gör något o duscha håret redan idag??

[Teddies matte]
0

#19 Med Balsammetoden kan du tvätta håret så ofta du vill eftersom Balsam inte sliter så som Schampo.

mikkan01
1

#20 Fast det stämmer inte riktigt, blött hår slits snabbare, vatten torkar ut håret…så man ska helst dra ut på hårtvättar vilken metod man än använder.

TS, vissa kan ha en övergångsperiod där håret är extremt flottigt i början men det kan också bero på att man inte fick ur alla Silikoner med sista shampoot eller inte sköljde ur balsamet noga. Testa tvätta med shampo en gång till för att vara på den säkra sidan nästa gång du tvättar håret och skölj ur håret noga efteråt. 🙂

~mikkan

askan
0

En bra grej kan vara att när du tror att du sköljt ur allt balsam… skölj lika länge till för att vara säker! :)

arandeira
0

Och massera hela hårbotten när du tvättar håret. I början innan jag lärde mig att det var viktigt att vara noggrann blev mitt hår fort fettigt (Speciellt mitt på bakhuvudet) för jag tvättade det inte ordentligt. Applicera inte balsamet som schampot (Att man typ smörjer in det över håret och sedan gnuggar) utan ta på dina fingertoppar och gnugga in i håret. Du lär behöva ta flera gånger, men var inte rädd för att vara generös med balsamet. Sedan massera länge, inte för hårt och gnuggande utan var varsam.

[Jane95]
0

Hallå! Lite seg på uppdatering känner jag. Grejjen är ju att man ska försöka avvänja håret från att behöva tvätta det varje dag så jag försöker vänta 2,3 dagar imellan iallafall. Testa i måndags ett hemmagjort schampoo min mor hade fixat ihop som innehöll ägg,citron, mandelolja och vatten. Märkte inte så mycket skillnad, kändes som hela håret lukta ägg bara. Så jag tänker fortsätta med Garant schampoot och balsamet. Använde både och nu idag så jag får se hur håret blir, nästa hårtvätt blir på fredag eller lördag och då kör jag nog bara med Balsam. Kan ju varit så att jag inte fick ut alla Silikoner när jag gjorde sista schampoo tvätten men jag var väldigt noga när jag endast använde Balsam, massera i säkert 5-10min för att vara säker på att få ut allt men det hjälpte ju inte! 

#23 Ska testa detta!

[Teddies matte]
0

#24 För en del fungerar det inte direkt, låt det gå några veckor, hårbotten måste ju hinna vänja sig. Du kanske inte har rätt Balsam för ditt hår heller, använder man ett för tung Balsam kan det lätt kännas lite tungt och fett.

Tänk på att du måste skölja ur riktigt ordentligt, massera medan du sköljer ut också. Även rikligt med Balsam.

Är du noggrann med att inte få dåliga ämnen i håret, inte använda borstar och annat som någon annan använder?

arandeira
1

Har du kollat att båda produkterna är HELT godkända för BM? Att de inte har bytt innehåll på dem? När jag började köpte jag ett Balsam som enligt listan skulle vara OK men när jag kom hem och kollade innehållet insåg jag att de hade ändra innehållsförteckningen :/ 

Om du använder Schampot har du checkat av det med schampon som är ok för BM? Kollat innehållsförteckningen en extra gång? 

Mitt tips till dig är:

- Gör en sista tvätt igen, schamponera två gånger och massera och skölj ur ordentligt
- Kolla dina Balsam och schampon innan du använder dem igen. (Det är kanske inte det här som är problemet men better safe than sorry!)
- Tvätta dina borstar, sängkläder, kläder osv allt som skulle kunna tänka sig ha Silikoner på dem
- Titta igenom dina produkter som du använder i ansiktet, det är troligt att de innehåller Silikoner, försök att undvika dem när du är i övergångsfasen. (Sen efter det kan du använda dem igen, jag gör det och gör en sista tvätt då och då för att få håret rent) 

När du har gjort det här: 

- Fortsätt med Balsamtvättar alt. Balsam/SLS fritt Schampo tvättar, vad du nu känner för. Men kolla upp den metoden igen.
- Testa att inte använda det vårdande balsamet i början
- Men märker du att håret blir alldeles för torrt - ha det ENDAST i topparna, så lite som möjligt och absolut inte i hårbotten
- Massera
- Skölj, skölj, skölj! 

Efter det är det bara att bita ihop och hoppas att det löser sig om ett par veckor, för mig tog det ungefär två innan jag kände att mitt hår var "normalt" igen. Hade också vant det vid för mycket tvättar, vet hur frustrerande det är att behöva vänta så länge medans håret är fettigt men det är värt det!

[Jane95]
0

#25 Är det viktigt att man slutar använda borste vid BM? Eftersom mitt självfall ännu inte kommit tillbaka så är borste ett måste för mig!

26# Garant såklart använder jag och det ska vara godkänt, men ska kolla upp innehållet noga sen. Hade ingen aning om att man var tvungen att vara så noga med sängkläder och smink faktiskt. Jag behöver nog läsa på lite extra om BM märker jag!;) Tack för alla råd, Ska genast ta tag i detta!:)

[Jane95]
0

Upptäckte nyss att min ansiktkräm(propyless) innehåller silikon. Denna kräm är ett måste för mig då jag har psoaresis som gör att jag har extra torr hy. Kan den ha haft någon påverkan? Tänker inte sluta med denna krämen så då kanske jag får sluta med BM?

askan
0

#28 - Om du har råkat få den i håret så kan den ju ha påverkat. Jag är inte så noga med att smink och sånt ska vara godkänt, för mig funkar det ändå, men jag försöker att inte få det i håret, typ tvättar händerna innan jag rör håret om jag har smörjt in mig med något som jag inte vet exakt vad det innehåller :)

Borstar och så är bra att ha koll på dock, om du tvättar/diskar ordentligt med sista-schampot så ska det vara lugnt sen!

arandeira
0

#28 I feel you, har samma problem! Är en torris och är heeelt beroende av en kräm jag har - som har Silikoner i sig. När du applicerar den försök föra bort håret och ta inte fram det först du är säker på att krämen har sjunkit in i huden. Varför jag säger att du ska vara så noggrann nu är för att du är i övergångsfasen, sen när ditt hår har stabiliserat sig behöver du inte vara lika noggrann. Jag är inte det och det går jätte bra för mig, som sagt, jag kör en sista schampotvätt då och då och det fungerar finfint! 

Men som #29 är det viktigt att du håller koll på dina borstar. Om du kan bör du investera i snällare borstar är de vanliga borstarna med plastpiggar :) Har en svinborste och älskar den! Gör håret helt underbart mjukt :)

[Jane95]
0

Hallå! Vääääärldens sämsta uppdate märkte jag nu.. 

Mitt tålamod bröts och jag har nu slutat med BM. Använder mig fortfarande utav schampot och balsamet, men inget Balsam i hårbotten bara. Mitt hår har blivit väldigt mycket flötigare sen jag började med Balsam i hårbotten och då har jag ändå varierat mig lite mellan med schampoo. Jag försöker ändå vara noga att tvätta håret varann dag men det är svårt när det blir äckligt så fort:( Väldigt tråkigt för jag hoppades verkligen på att det skulle funka, och det gör det nog säkert också, men inte just på mig! Har någon något annat tips för hur man kan få håret att växa snabbare och må bättre så hör gärna av er!  Hur går det för er med BM?Har det funkat precis som ni tänkt er? MVH

[Teddies matte]
0

#31 Ja, BM fungerar fantastiskt för mig, det gäller dock att hitta rätt produkter för ens hår, jag hade inte rätt i början och håret blev fort fett/skitigt, numera har jag hittat det rätta och det är perfekt! Kanske du skall ge det en chans till och hitta rätt produkter?

[Jane95]
0

#32 Kul och höra! Har ju använt mig utav godkänt schampoo och Balsam men det finns ju fler produkter som du säger. Får se huruvida jag gör med BM, tror inte jag har denna rätta motionen och tålamodet;)