hur tvättar ni håret?
hej! häromdagen hade jag shampo i hela håret och shamponerade två gånger och sedan inpackning i hela håret samt avslutade med Balsam, men håret kändes väldigt fett och flottigt så jag testade att tvätta med shampo i hårbotten endast och inpackning plus shampo i längderna(har kort hår så inga långa längder;)) men då blev hårbotten väldigt risig och torr istället.
så funderar på att shamponera, inpackning i längderna och sedan Balsam i hela håret efter. kan det hjälpa?
hur gör ni?
och nej vill inte testa balsammetoden:)
Jag tvättar med vatten i hårbotten och sen Balsam i längderna, var/varannan vecka åker lite Schampo (hemmagjort på senare tid) i hårbotten också.
inpackning har jag inte gjort på flera år men mitt hår är inte så slitet (ca 80 cm långt och mer än ½ år sen jag toppade senast).
Sen jag främst tvättat med vatten har håret blivit betydligt glansigare, att jag har en svinborstborste kanske hjälper då det fördelar det skyddande fettet i hårbotten bättre över resten av håret (tror jag, det är bara teorier och erfarenhet)
l'm back
Jag har rensat bort alla Silikoner men i allafall; Några timmar innan tar jag i kokosfett (eller det blir ju Olja eftersom det smälter) och låter verka, sedan tvättar jag med Schampo i hårbotten men drar bara ut det i topparna, sen kramar jag ur håret, tar i Balsam och väntar 40 min. Efter 40 min så sköljer jag ur det och avslutar med kallt vatten. 😊
Jag använder alltid Schampo, massera 5 min i hårbottnen, skölj, Schampo igen, massera , skölj och sedan balsam/inpackning beroende på vad man gillar mest. Man ska ALDRIG ALDRIG ALDRIG använda inpackning före Balsam. Då inpackningen är surare och stänger hårstrået mer än Balsam blir det bara kaka på kaka typ(men man kan ha Balsam före inpackning eftersom balsamet är mildare och då stänger ju inpackningen hårstrået mer). Därför kändes ditt hår väldigt flottigt. Kom också ihåg att ha Balsam i hårbottnen. Använd vårdande Balsam på längderna och volymbalsam i bottnen. Många gör fel då de tror att Balsam tynger ner håret, men nej det gör inte det utan då har man fel slags Balsam eller så har man inte sköljt ur det ordentligt.
4# ok men dom flesta säger ju att man skall först ha inpackning och sen Balsam? så svårt å veta vad som stämmer tycker jag..
#5 Min lärare sa idag att inpackning är surare och mer effektivt. Har du redan stängt hårstråena så behöver du inte Balsam. Varför stänga hårstrån som redan är stängda? Finns ingen mening med det.
6# så först Balsam å sen inpacking då=)
#7 Ja , det är ju det absolut bästa :)
Det senaste har jag schamponerat hårbotten (SLS-fritt Schampo och jag har ju rätt kort hår så det kommer ju alltid i längderna också, men jag mojsar bara runt det i hårbotten) och sedan sköljt ur.
Efter det tar jag ett lätt Balsam (tvättbalsam) och masserar in i hårbotten, fast gnuggar inte så mycket som jag skulle gjort om jag bara balsamtvättat.
Och till sist ett tyngre Balsam (vårdbalsam) i längderna, blandat med kanske en klick honung och aloe vera. Kammar ut försiktigt med en bredtandad kam och sen låter tvättbalsam + vårdbalsam sitta ett par minuter. Sköljer ur allt ordentligt!
Tvättbalsamet har jag bara med för att jag fick en konstig sträv/torr känsla av schampot som försvinner om jag har Balsam i hela håret. Jag vill inte ha vårdbalsamet i hårbotten för att det lätt blir flottigt då.