Hm… jag trodde den här tråden handlade om nåt helt annat…
#1 Hahaha jo jag också! Men eftersom jag började med BM förra vekcan klickade jag och hoppades att det inte skulle handla om något annat ;)
Vad tycker vi om vad? Tyckte först det var sjukt jobbigt att läsa innehåll i varenda produkt jag använder, men efter lite googlande osv känns det helt SJUKT att jag kunde använda head & shoulders och sånt förr.. För en hel vecka sedan alltså, hehe :P
Märker ingen större skillnad på mitt hår. Men får väl vänta och se :) Det är i alla fall inte fettigt :P
http://aekitsune.blogg.se
#1 det förstår jag ;) tack vare autocorrect!
Fantastiskt!
Tidigare hade jag enormt slitet hår hela tiden, det fick klippas grymt ofta och blev på så sätt aldrig längre heller, sedan jag började med BM har mitt hår blivit sjukt mycket längre eftersom jag knappt alls behöver klippa mig eftersom det inte blir slitet, snabbt växer det också. Mjuk och härlig känsla i håret och det blir absolut rent.
Jag har kört på BM några veckor bara, jag tycker det är otroligt svårt att kolla igenom vad alla Balsam innehåller och ha koll på vad som dom inte får innehålla. Jag hittade ett Balsam som jag tror är okej och håret blir inte nå fett, det blir väldigt mjukt och jag har märkt stor skillnad redan nu.
Det enda negativa jag kan säga är att mina fina lockar som jag har haft är inte lika fina längre, håret har blivit rakt i hårbotten och en bit ner, sen ligger alla lockar åt olika håll, det är mer spretigt.. Jag ska leta mig ett nytt Balsam, är det någon här som har tips på bra Balsam för väldigt lockigt, tunt hår?
(sorry om jag snodde tråden lite, hoppas det går bra 🙂)
#2 om det är otydligt vill jag alltså veta vad ni tycker om Balsammetoden dvs; bra, dåligt, fungerar det?
#5 Ingen fara alls :)
Då kan jag sno tråden också och be om förslag för mig med superminiextratunnt spikrakt hår :)
http://aekitsune.blogg.se
#6 Ja, det fungerar helt klart. Jag tycker BM är superbra, har räddat mitt hår!
#9 Tack!
Jag körde från början på 2 Balsam, men av det ena balsamet upplevde jag håret torrt efter dusch, därför tog jag bort det.
Vad är det för fördelar med att ha 2 olika Balsam? Och hur vet man vilket man ska ha som tvättbalsam och vilket man ska ha som vårdande? 🤔
Jag är som sagt lite nybörjare, därav lite trög nu innan jag kommit igång 😉
#12 #13 Bli medlem på lockig.se, där hittar ni allt ni behöver veta!
Ett tvättbalsam är lättare, med färre ingredienser. Man kan använda ett tvättbalsam enbart, men oftast behöver man också ett mer vårdande Balsam i längderna och topparna.
Här finns annars en lista som skiljer på tvättbalsam och vårdande balsam; http://www.nattstad.se/Saanndrraaa?id=5906884
#14 Jag är medlem där sen jag började med BM, men lite snurrig blir man ju av all information som ska in..
Okej, då förstår jag! Tack 🙂
Där inne kollar jag :) Men de du har skrivit här, det är alltså de du tycker fungerat bäst? Alltid mer intressant med personliga erfarenheter
#16 Det går inte att säga vad som är bäst, alla har olika typer av hår och måste hitta det som passar bäst för ens eget hår. För mig fungerar Neutrals Balsam bäst som tvättbalsam, men för någon annan kanske något annat fungerar ännu bättre.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
BM är bäääst 😃
Mitt hår innan: Torrt, slitet, var tvungen att toppa heeela tiden, fettigt (kunde knappt gå en dag), kliande hårbotten, Mjäll till och från, färgen var helt knäpp osv
Mitt hår nu: Mjukt, glansigt, har inte toppat sen början av september och mina toppar är fortfarande långt ifrån kluvna (Även fast jag använder värmetänger), växer som ogräs, kan gå i upp till fyra fem dagar utan att tvätta det, hårbotten är varken kliande eller mjällig, färgen är fyllig och istället för cendréfärgat är det nu mer chokladbrunt, håret är tjockare…
Enda "dåliga" (som jag kan tänka på) är att eftersom jag kan gå så länge utan att duscha håret tappar det lukt och är typ luktlöst de sista dagarna
BM verkar väldigt krångligt men är väldigt enkelt, tycker att många bara virrar ihop allt i onödan. Du behöver ett Tvättbalsam (Schampo) och ett vårdande Balsam (Balsam). Tvättbalsamet ska inte vara så himla återfuktande (Precis som schampo) och det vårdande ska vara återfuktande (Precis som Balsamet man använder vid vanliga tvättar). Sedan behöver man, när man börjar, ett sista Schampo för att ta bort alla Silikoner och mineraloljor och alkoholer ur håret, (Man ska schamponera flera gånger). Detta Schampo ska användas när man tvättar med BM också när man misstänker att man har Silikoner i håret.
Kolla på listan på lockig.se, Egentligen behöver ni inte hålla koll på produkterna, någon har ju redan gjort det åt er.
Gjorde min första BM-tvätt i början av juli. Har använt sista schampot två gånger sedan dess, första gången efter en hemmagjort hårinpackning med lite för mycket Olja (vilket mitt hår vägrade ta upp) och en gång för att jag var tvungen att duscha snabbt och mitt hår var väldigt fett.
Hade Barnängens volym-schampo som sista Schampo. Körde på ett fructis-balsam i början, blev dock lite för torrt dessutom klarade jag inte av lukten.
Nu har jag Coops Balsam samt Garniers advocado och sheabutter. Jag simmar ofta, och upptäckte att håret inte riktigt blir rent från kloret med bara Garniers (jag hade bara det ett tag) och det blir lite för fett i hårbotten. Så nu kör jag med båda, en gång i veckan tar jag dock bara Garniers, eftersom mitt hår blir lite torrt annars.
Använder inga andra hårprodukter.
Jag har inte märkt så stora skillnader. Lite mer lockar, lite mjukare och jag tappar lite mindre hår. Frisören tyckte även att det verkade starkare. Men det är inte direkt jobbigt, så jag fortsätter. Jag gillar att duscha länge, och nu har jag den perfekta anledningen till att göra det :D Jag tycker inte det är så jobbigt med icke-godkända-ingredienser. Jag har skrivit upp en lista på mobilen, och kan en hel del utantill nu, så det går rätt enkelt att kolla. Blir jag osäker så skriver jag upp namnet på produkten och dubbelkollar på lockig.se.
Har även fått in syrran på det, halvt i alla fall. Hon har hårspray, värmeskydd och massa annat, som var svårt att hitta. Sen är hon en sån som vill ha resultat direkt, annars får det vara. Och det tar ju tid med BM (:
//Jessie
Jag har nu bestämt mig för att testa. Ska köpa Coop extras Balsam eller Grants Balsam som tvättbalsam, och garnier avokado and sheabutter. Sista schampot har jag inte riktigt bestämt än utan ska se vad som finns när jag väl är där (har listan i mobilen). #19 menar du att man ska schamponera flera gånger med sista-schampot under en och samma dusch, eller använder man sista schampot vid fler än ett dusch tillfälle för att vara säker på att allt är ute? Kan jag förvänta mig att mitt hår kommer vara mer fett den närmsta tiden när håret ställer om sig?
BM har räddat även mitt hår! Har alltid haft problem med slitet och tovigt hår, det har blivit mycket bättre och från att ha behövt tvätta håret varannan dag så behöver jag bara göra det två gånger i veckan! Och det blir inte fett :) Dock tog omställningen ungefär en månad för mitt hår.
#21 För säkerhetsskull kan du schamponera håret 2 gånger med sista-schampo innan du börjar med balsamtvättarna. En del föredrar att använda sista Schampo någongång ibland annars också, kan ju behövas om man råkat få något olämpligt i håret vid nåt tillfälle, men om inte så behöver man inte göra det.
För en del känns håret lite fett i början och för andra inte, mitt blev inte alls fett när jag började t.ex.
#21 Jag visste att jag hade otroligt mycket icke godkända produkter i mitt hår när jag började med BM så jag schamponerade ordentligt tre gånger innan jag var nöjd. Better safe than sorry!
Sedan använder jag smink och återfuktningskrämer med icke godkända ingredienser i + Jag rör mitt hår väldigt mycket. Det leder till att jag får in ganska mycket dåligt i håret, även fast jag använder mig av BM, så jag kör en sista tvätt då och då för att få det rent.
Mitt hår var fettigt i början, men inte pga av omställningen utan mer pga att jag inte hade fått in tekniken. Det är lite trixigt i början men sedan faller det in naturligt och nu tycker jag att det är lättare med BM än vanlig tvätt!
Jag brukar skölja igenom mitt hår, sedan tar jag massa klickar med tvättbalsam på fingrarna och för in fingrarna mellan slingorna i håret. När jag tror att jag har fått Balsam i hela håret brukar jag skölja av händerna och sedan kontrolldra fingrarna längs hårbotten för att se till så att det är Balsam överallt. Efter det sköljer jag händerna igen och applicerar det vårdande balsamet + tvålar in kroppen, rakar osv. När även det är klart börjar jag massera hårbotten och masserar i kanske 2-4 minuter. Sedan sköljer jag bort allt samtidigt som jag masserar ut balsamet. Med en kall sista sköljning är jag klar! Tar typ lika lång tid som vid en schampotvätt…
(har inte läst hela tråden) Jag körde med Balsammetoden i C ½ år men jag hade inte nog med kunskap så mitt hår blev bara fetare och fetare.
Nu tvättar jag främst med vatten och har Balsam i längderna och vid behov (var varannan vecka) tvättar jag med Schampo (på senare tid ett jag gjort själv) och det funkar för mig, jag har inte behövt toppa håret på lite mer än ett halvår och har ca 80 cm långt hår (det var ett tag sen jag mätte så jag gissar lite).
l'm back