Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 1577 ggr
Moalinn
0

Få ett friskare hår?

Jag har egentligen ett "glashår", spikrakt och jättefint. Sen jag började färga och hålla på så har det blivit riktigt risigt och jag måste platta för att få det rakt.

Har sen ett år tillbaka inte haft något Schampo på längden men har det i hårbotten då jag upplever att det blir riktigt fett och äckligt utan. Vet inte om det är meningen att jag ska se någon skillnad men i början gjorde jag det, då blev det mjukare och lättare att hantera.

Det jag undrar är om det finns något som kan få fram mitt raka hår eller är det kört? Vet att jag har skrivit några liknande trådar innan men nu börjar det bli lite tröttsamt att stå och platta håret varje gång jag vill gå utanför dörren.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

ennycc
0

Följer!

arandeira
0

Menar du att ditt hår har blivit lockigt eller är det mest bångstyrigt?

Moalinn
0

bångstyrigt låter som ett bra ord tycker jag. Det är lite vågigt och står åt alla håll!

Medarbetare på Djurfoto

[Teddies matte]
1

Har du funderat på Balsammetoden? På så sätt kan du bli av med det risiga håret, inte så stor hjälp när det gäller att få håret rakare, istället kan det ju bli lite vågigare eller så händer inte något alls, men riset slipper du.

Moalinn
0

Om det finns något Balsam som gör att jag inte upplever att det är för fett och äckligt i hårbotten så är jag villig att testa igen, men då behöver jag förslag på ett bra Balsam.

Men om det blir vågigare kommer jag ju behöva platta mer? 🤔

Medarbetare på Djurfoto

[Teddies matte]
1

#5 Det gäller att testa sig fram, försök att hitta ett väldigt lätt tvättbalsam, själv fick jag söka en del innan jag hittade nåt som passade mig, med andra Balsam blev det tungt och fort fett men så hittade jag Neutrals Balsam, funkar perfekt! Sen gäller det ju också att massera och skölja (även massera medan man sköljer) ur riktigt ordentligt för att det skall bli rent.

Det behöver inte bli vågigare, för en del kan det bli men inte för alla, du måste testa och se.

arandeira
0

#5 Mitt hår blev snarare rakare när jag började med BM. Läs på lockig.se där finns allt du vill veta! Använder Coop X-tra i min hårbotten, den fungerar utmärkt

elinkw
0

Mitt hår blev också betydligt rakare med BM. Men det kan också bero på vad man använder för Balsam. Med shampoo hade ja typ sån där pudelfrissa med jättesmå risiga lockar. Inte alls fint.
Nu med BM är mitt hår betydligt rakare. Vågigt skulle jag nog kalla det.

Jag använder också coop x-tra som tvättbalsam. Som vårdande använder jag garnier respond advocado oil & shea butter, vilket jag upplever är ganska nertyngande. Vilket resulterar i att mitt hår blir rakare.

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

arandeira
0

#8 Jag kände också att Garnier AO&SB var väldigt tungt, nästan lite för tungt. Om du inte tycker jätte mycket om det så kan jag rekommendera Loreal Elvital Collagen balsamet. Samma effekt men lite lättare :)

Moalinn
0

Jag vet inte om det finns några Balsam som är godkända och inte men jag tvättade min hårbotten med ett "godkänt" Schampo och använde nu senast bara Balsam. Det är inte alls fett uppe på huvudet men på sidorna är det värre, tror jag var lite snål. Ska fortsätta med det här nu så får vi se vad som händer.
Det räcker att ha ett Balsam till hela håret va?

Medarbetare på Djurfoto

[Teddies matte]
0

#10 Ofta kan man behöva 2 Balsam, ett lätt tvättbalsam till hårbotten och ett tyngre, vårdande Balsam till längderna. Använder du ett tyngre Balsam i hårbotten blir det lätt tungt och fettigt.

Moalinn
0

Hm, får kolla lite på det där. Har ingen koll på vad som skulle kunna vara vårdande, fungerar syoss tro? Eller handlar det om att testa sig fram där med?

Medarbetare på Djurfoto

[Teddies matte]
0

#12 Använd inte det vårdande balsamet för högt upp, använd ditt tvättbalsam i hårbotten och en liten bit nedåt.

Syoss har nog inget godkänt Balsam. Googla på godkända Balsam för Balsammetoden.

Vad använder du för Balsam nu? Själv använder jag Neutrals Balsam som tvättbalsam och Tresemmé Naturals som vårdande Balsam.

Moalinn
0

Hittade en lista så helt enkelt har jag inget godkänt Balsam, men jag kommer inte kunna köpa något nytt då det är ganska nyköpt så får köra på det tills det är slut helt enkelt.
Loréal elvital blabla. Inte Volume Collagen iallafall. Tror flaskan är orange.

Tresemmé har jag testat förut och kan tänka mig att testa igen. Skadar ju inte!

Medarbetare på Djurfoto

[Teddies matte]
0

#14 Använd inte det i hårbotten så länge då utan tvätta med Schampo också, och använd ett godkänt sista-schampo pånytt en till två gånger sen innan du börjar med godkända Balsam.

Moalinn
0

Yep, got it!
Har inte använt Balsam i hårbotten på jag vet inte hur länge, första gången på väldigt länge igår. Tror jag slutade med det samtidigt som jag slutade använda Schampo på längden 😐

Tack för hjälpen!

Medarbetare på Djurfoto

moizzz
0

Jag ska också börja med BM och hoppas mitt fula bångstyriga hår blir rakt eller jämna lockar:)