Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 1267 ggr
Wony
0

Ni som använder Urtekram

Jag har precis gått över till Urtekram från Elvital, mest på prov för att se om hårbotten kliar mindre. Och det gör den, i alla fall lite mindre. Men mitt hår blir strävt och känns som våt halm efter tvätt… När det väl torkat är det ganska mjukt, dock. Kommer detta att ge med sig och bli bättre?

Det känns även som att håret lättare tovar sig när jag sovit eller haft mössa på mig. Mattare, liksom.

Dessutom funderar jag på om Urtekram är "för snällt" för det sköljer ur hårfärgen väldigt effektivt. Bytte helt färgton efter att jag tvättat två gånger under en veckas period. Hoppsan, liksom. 😛

MaaariaS
0

Urtekram funkade inte på mitt hår alls,det blev tovigt och som hö när man tog i håret😕

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

KesoMonstret
0

Använder vara deras Tea scahmpo som är bra mot klåda och har sedan AVC som Balsam. Jag har haft samma problem när jag använde deras schampoo och aleo vera Balsam. De går aldrig riktigt ut när man sköljer och torkar aldrig helt.

Wony
0

Jag har rosenvarianten, det känns som att det sköljs ur bra, men nästan som att det är för bra. Torkar gör håret, däremot blir det som sagt strävt och konstigt. Funderar på om jag får vänta ett antal veckor innan håret blir bättre igen, eftersom jag förut hade Silikoner och annat i håret som ju gjorde det glansigt och lätt att reda ut.

TatsuOni
0

Jag kan inte använda Urtekram som vårdande Balsam då håret inte går att reda ut efteråt. Har det däremot som tvättbalsam och det fungerar super för mig. Min hårbotten älskar det.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Wony
0

#4 Hm… Svårt att reda ut, ja, så kan man sammanfatta det! Där slog du huvudet på spiken. Det känns bakvänt för mig, då jag har kort hår (når aldrig ner till axlarna) som, när jag använde matbutiks-schampon, typ Garnier, Elvital, Schwarzkopf, bara var att "glömma bort" Behövde inte ens titta åt en kam eller borste på mer än ett år!

Hade i hårmousse i fredags eftersom jag skulle fixa frisyren för fest, och märkte att det hjälpte mot strävheten. Så kanske får leta vidare i schampo-och balsamdjungeln. Sambon använder också Urtekram, men har inte klagat, så i värsta fall får väl han ta över flaskorna helt. 😛

Funderar dock på vad det finns för "snälla" Balsam, gärna ekologiska (men inget måste), som gör det lätt att reda ut.

[Teddies matte]
0

#5 Tvättar du håret enbart med Balsam eller är det Schampo du menar? Är det Schampo du menar så finns t.ex. Neutrals Schampo som är väldigt milt, dock med sulfat i men det var du väl tvungen att ha?

Wony
0

#6 Jag använder både och. Först Schampo, sedan Balsam. Båda två Urtekram. Jag lämnar balsamet i så länge som det står, också.

Jo, sulfat behövs, men gärna så mild/snäll som möjligt. Känns onödigt att ösa på med de kraftigaste om det inte behövs. 🙂

[Teddies matte]
0

#7 De gånger jag måste använda Schampo använder jag Neutral Schampo, det innehåller en något snällare sulfat SLES, något mildare än den vanliga SLS. Väldigt milt Schampo i övrigt.

Hannhis
0

Jag märkte att jag också gör det, min mamma köper det schampot och balsamet och jag använder det som ett "vanligt". Är det något speciellt med det? bör jag tänka på något? jag har märkt att mitt hår blivit annorlunda och att det känns torrt när jag sköljer ur schampot.

Mvh Shy och Hannah

Wony
0

Skönt att det inte bara är mitt hår som reagerar på det här viset, även om det inte är bra i sig. När jag läser innehållet så låter det ju snällt och bra, men sedan reagerar håret på det här viset och då undrar man ju varför!