Slitet hår - ångest
Åh.. Har slarvat enormt med mitt hår. Borstat håret när det vart blött, använt dåliga tofsar och inte tagit hand om håret helt enkelt så nu har det blivit slitet. Jag funderar på att toppa LITE hos frisören men det känns skit jobbigt eftersom jag äntligen fått håret enda ner till rumpan. Skulle frisören få bestämma själv lär personen ha klippt av halva håret.
Hur ska jag göra för att håret ska se friskare ut? Ska nog klippa lite när jag fått mina pengar, men sen efter? Släng in med massor av tips, det behövs verkligen. Kan tilläggas att jag aldrig plattar, lockar, fönar eller färgar håret.
Hej och ingen panik!
Jag har inte så himla långt hår men däremot stor erfarenhet av att ha slitet hår.
Jag skulle säga såhär: Klipp det allra värsta i topparna när du kan.
Låt inte frisören bestämma själv utan säg hur många cm du vill kapa. Uppklippning, om du inte redan har det, kanske kan vara något om du vill få bort mer slitet hår men inte ta så mycket på längden.
Det slitna som blir kvar kan du spara ut. Om du kan tänka dig att vara kvar på samma längd ett tag kan du ju toppa då och då för att bli av med slitna toppar.
Sen gäller det ju helt enkelt att undvika att håret blir mer slitet.
Jättebra att du inte färgar eller använder värme på håret. Det är nästan det som sliter allra mest.
Du kan prova att ha Balsam eller Olja i topparna för att skydda dem lite extra och var noga med att sätta upp håret på ett skonsamt sätt - gärna varierat och med bra snoddar/klämmor/pinnar.
Tvätta inte för ofta och om du använder vanligt Schampo kan du kolla om du kan hitta ett mer skonsamt, eller kika på Balsammetoden kanske? Använder du spray och liknande kan det vara bra att dra ned på det eftersom det ofta är uttorkande.
Och så gäller det att kamma ut eventuella tovor försiktigt. Vanliga plastborstar river gärna i håret. En gles kam är bra för att kamma ut trassel, och en naturhårsborste för att borsta genom håret.
Andra har säkert fler tips, lycka till =)
Funderat på Balsammetoden? Detta räddade mitt tidigare otroligt slitna hår, jag var tvungen att klippa mig hela tiden, varefter håret aldrig blev längre, en gång hamnade jag också att klipp av hälften av håret.
Nu har jag kört BM ett bra tag och håret är friskt igen och har växt något otroligt, behöver knappt klippa mig, toppar håret lite, lite, själv någongång ibland.
Tack för svar!
Jag använder inte spray eller dylikt heller :) Men ska absolut testa klippa upp håret sådär! Och BM körde jag på ett tag och slutade sen, nu har jag börjat med det igen. Håret försöker jag tvätta så sällan som möjligt så håret har nu slutat bli skitigt fort, så att säga. Jag sköljer ur balsamet med kallt kallt vatten.
Tack för era råd :D