Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 2226 ggr
Summerdogs
1

Duscha håret

Såg en tråd om hur ofta man tvättar håret. Jag duschar varje dag och jag kan liksom inte dra ut på det för om jag väntar två dagar så blir det fett och äckligt. 
Jag har duschat håret varje dag i ca ett år. Det är inte skadat eller så och jag får ofta kommentarer om lent och fint hår. Men jag tycker det är så drygt att behöva duscha varenda dag för att håret blir skitet så fort. Hur gör jag för att komma ur detta? :/

Felliiis
1

Jag duschar varje dag men tvättar mitt hår 1-2 ggr i veckan och jag har själv väldigt glansigt och fräscht hår. Tuperar och sprayar det för att få det matt dock(hatar att ha glansigt och flygit hår). Har alltid tvättat det så "sällan" och det håller sig fint och fräscht ändå ^^

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

FaileD
0

Enligt Balsammetoden är att hårbotten blir uttorkad av schampoot och då kompenserar hårbotten fett. Eller så kan de vara att de finns Silikoner och mineraloljor i shampoot och Balsam om du använder de. 

Försök dra ut på tvättarna och kanske då gärna med shampo utan sånt i. Man behöver inte dra ut på tvättarna flera timmar utan kanske en halv timme mer och så :).

Jag vet hur de känns att känna sig vidrigt äckligt men mitt hår håller sig bra ett par dagar åt minstonne.

Galenidjur
0

Torrschampo är väldigt hjälpsamt när håret börjar bli fett! Sen har jag hört att om man tvättar håret ofta så blir håret också fett snabbare eftersom det då måste producera mer fett. Det kan ju vara anledningen till varför ditt hår blir smutsigt så snabbt!

Du måste helt enkelt vänja dig av med att tvätta det så ofta och acceptera att det är lite flottigt under en period.

Men som jag sa, torrschampo är jättebra. Iallafall om man hittar ett bra märke (vissa märken är värdelösa). Got2B rockin' it eller Batiste dry schampoo (som dessutom luktar jättegott) funkar hur bra som helst för mig iallafall 🙂

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Summerdogs
0

Hehe får försöka fixa detta med dra ut på tvättarna under sommar eller vinterlovet då ingen ser en ;)
Jag har långt hår eller rätt långt hår så det kommer se usch och fy ut men får lida med det antar jag

[Teddies matte]
0

Kanske du kunde testa på Balsammetoden?

FaileD
0

Eller kanske tvätta håret med mindre schampo

Cazzos
0

Testa balsammetoden, eller bikarbonattvätt 😃

Jag började med bikarbonattvätt (förkortat BS för Baking Soda) idag, har kört med Balsammetoden sen juni 2011. 

Blev väldigt chockad över min första tvätt med bikarbonat, blev bättre än vad jag förväntade mig 😊

Summerdogs
0

Men jag gillar att duscha med Schampo och Balsam. Måste jag sluta använda det för att det ska bli bra? :/

[Teddies matte]
0

#8 Slutar du med Schampo kommer du inte behöva duscha håret så ofta, det är ju ingredienserna i schampot som gör att ditt hår blir smutsigt så fort.

Summerdogs
0

Ofta? Jag har alltid trott att Schampo är till för att håret ska bli rent🤔

[Teddies matte]
1

#9 De flesta schampon gör bara håret "fejk-rent och -fräscht" och torkar ut hårbotten vilket i sin tur gör att håret blir fett. Så istället för vanliga schampon är det mycket bättre att köra BM eller någon annan no poo-metod alternativt tvätta håret med ett SLS-fritt Schampo.

Summerdogs
0

Men om jag köper ett Schampo från Dove med ett Balsam till det så är inte balsamet lika dåligt då?

[Teddies matte]
0

#12 Med Balsammetoden slutar man helt med Schampo och tvättar hela håret med ett bra Balsam utan några dåliga ingredienser.

Om ett Balsam är dåligt eller ej beror ju på vad det innehåller, på www.lockig.se hittar du listor på godkända Balsam och produkter samt listor på skadliga ingredienser samt mycket mer, gå in där och läs.

Summerdogs
0

Det står att det inte ska innehålla detta: Sodium Lauryl Sulfate
Men i mitt Balsam så finns det något som heter: Sodium Benzoate
Hon nämner inget om det ämnet som finns i mitt Balsam men det ser ändå likt ut som det innan så det kanske är samma princip med det i mitt?

[Teddies matte]
0

#14 Vad är det för Balsam du menar? Någon av Doves Balsam finns inte med bland lockig.ses godkända produkter så det är knappast godkänt. Det är bra mycket mer än Sulfater som inte får finnas med för att gå ihop med Balsammetoden, Balsam innehåller inte Sulfater. Här är listan på de ämnen som inte får finnas med; http://lockig.se/index.php/bm/checklista-aemnen-att-undvika

Ofta behöver man ett skilt tvättbalsam för hårbotten, ett lättare/tunnare Balsam med få ingredienser. Och sedan ett tyngre och mer vårdande till längder och toppar. Exempel på bra tvättbalsam är t.ex. Coop x-tra Balsam, Neutral Balsam, Garant såklart Balsam.

Själv använder jag Neutrals Balsam som tvättbalsam och Tresemmé Naturals som vårdande Balsam.

askan
0

Man kan vänja håret vid att tvättas mer sällan även om man använder Schampo! Det finns jättemånga som tvättar med Schampo men som inte behöver tvätta sitt hår jätteofta ändå.

Det är främst en vanesak! Om man tvättar hårbotten ofta, producerar den gärna mer naturligt fett för att motverka uttorkning. Om man börjar tvätta mindre ofta, kommer den förhoppningsvis att vänja sig vid det och behöver inte producera lika mycket fett.

Du kanske kan börja med att hoppa över tvätten på en söndag eller någon dag då du bara ska gå hemma och inte behöver vara fräsch.

Och om du sen kan tänka dig att bara tvätta varannan dag eller så kan nog torrschampo, som #3 skriver, vara ett bra hjälpmedel!

Det kan ta rätt lång tid för hårbotten att vänja sig så det krävs lite tålamod.

askan
2

Om TS har välmående och friskt hår i övrigt och gärna vill fortsätta använda Schampo så tror jag det är onödigt krångligt att börja gå in på Balsammetoden! Särskilt som att det är lätt att få flottigare hår om man inte gör allt rätt.

Jag håller inte med om att de flesta schampon gör håret "fejk-rent", de flesta schampon är starkt rengörande. Problemet vissa har med schampon är att de samtidigt är för uttorkande för vårt hår och att vi behöver något som är skonsammare eftersom håret kanske blivit risigt, torrt och skört.

Det finns ju trots allt folk som lyckas få fantastiskt vackert och friskt hår med helt vanliga metoder, även om det är lätt att tycka att Balsammetoden är det enda rätta när det är det som funkar bäst för en själv.

[Teddies matte]
0

#17 Schampon innehåller ju många gånger ämnen som gör att håret blir sk. "fejk-fräscht, håret ser så lent, fint och friskt ut, men egentligen är det ju inte så och man hamnar i en ond cirkel, dessa ämnen gör ju också att håret fortare blir smutsigt.

askan
1

#18 - Förstår vad du menar, speciellt många Balsam tenderar ju att innehålla Silikoner osv för att man inte ska känna att håret blir risigt/uttorkat.

Jag tänker dock att om ens hårbotten är van vid att bli tvättad varje dag så kanske det inte hjälper att byta teknik och produkter utan att man ändå måste låta hårbotten vänja sig långsamt genom att tvätta mer sällan. Om TS inte är så sugen på att ge upp schampot så kan hen ju testa att bara dryga ut tiden mellan tvättarna först. Fungerar inte det kanske man får göra mer drastiska åtgärder sen!

Det är ju lättare att experimentera med en sak i taget menar jag :)

Summerdogs
0

Testade att bara tvätta håret i Balsam idag och det kändes helt okej tyckte jag. Håret blev lite roligt då det hade torkat tyckte jag, om jag drog handen igenom luggen upp så reste sig håret xD Haha

Men jag gillar ändå Schampo bäst  så ska antagligen göra som #19 säger och dra ut på duscharna 🙂 Försöka iaf

[Teddies matte]
0

#20 Du kan ju inte bara börja tvätta håret med Balsam sådär och det Balsam du använde var väl inte godkänt för BM? Först måste du tvätta bort allt skräp ur håret med ett sista-schampo och sedan kan du börja med BM med ett godkänt Balsam och så måste du lära dig tvättekniken, man kan inte bara fylla håret med Balsam och sedan bara tvätta ur det. Gå in på lockig.se och läs deras artiklar om hur man gör ifall du skall börja med BM.

Kaninen111
1

Balsammetoden är något för dig verkar det som. Jag kör det och jag behöver bara tvätta håret 1-2 gånger i veckan. Gå in på Lockig.se och läs om BM

Summerdogs
0

#21 & #22

Jag läste där och gjorde som dom sa😛

[Teddies matte]
0

#23 Du tvättade alltså med ett sista Schampo först och sedan med ett godkänt Balsam? Jag förstod att du hade Dove-balsam som inte är godkänt?

Summerdogs
0

Hahaha nej det var ju bara ett exempel ;)

[Taxie]
0

Jag har kört Balsammetoden i snart 3 år. Hade precis samma problem med att jag var tvungen att tvätta håret varje dag annars var det fett och risigt i längderna. Nu tvättar jag håret 1-2 gånger i veckan och mitt hår är fint och glansigt! :)