Köpa bikarbonat?!
Jag har tänkt på att börja med bikarbonat & äcv (eller citronsyra, funkar lika bra) men undrar om det finns något "storpack" med bikarbonat?
Någon som kör med denna metod och kan ge mig tips på större förpackningar med bikarbonat? 🙂
Jag har inte letat så mycket men har hittills bara hittat de där refillpåsarna och burkarna med 100 g bikarbonat.
Är denna metod miljövänlig? ^^
Citygross har 1kgs förpackningar med bikarbonat, ända stället jag sett som har det.
Skulle nog vilja påstå att den är miljövänlig, många gånger bättre än shampoo i alla fall 🙂
~mikkan
#1 Jag var i extas imorse, för att jag hittade en gammal 1 kgs förpackning (eller ströburk eller vad man ska kalla det) som jag fick för ca 2 år sen av min lärare när jag skulle göra badbomber hemma, den var 1/3 full så jag fyllde på med en 400g-påse jag köpte igår… Så nu har jag lite över 1 kg bikarbonat som förhoppningsvis kommer att räcka läääänge 😍
Jag fick även en 1 kgs förpackn. med citroncyra i samband med bikarbonaten för två år sen, så den fyllde jag på med refillpåsen jag hade innan… Samt så köpte jag en 1-litersflaska med äppelcidervinäger igår tillsammans med den där 400gramspåsen 🤗
Nu vet jag bara inte vad jag ska göra med resterande Balsam som finns i badrummet (har kört BM sen 2011)😃
#3 Behåll balsamen tills du vet hur håret reagerar på bikarbonaten, tror jag hört fler historier där folk har fått mer problem med torrt hår och tovor med bikarbonat än vad jag har hört positiva resultat
#3 Ja jag tänkte också det, jag får hoppas att balsamet inte blir gammalt om det tar för lång tid, upplevde ganska nyligen att två Balsam luktade gott i affären men att det var 4-5 månader sen jag köpte dem så de luktade unk 😕
Jag blev väldigt förvånad då en av dem var TRESemmé Naturals och jag hade en flaska förut som höll i hela 8 månader, om inte 9. 🤦♂️
Om du använder bikarbonat för att tvätta håret bör du avsluta med en vinägersköljning av något slag. Bikarbonat är basiskt, det öppnar hårstrået och smuts och oljor tvättas bort, och därför behöver du motverka det med en syrlig sköljning.
Jag har använt metoden själv och det fungerar utmärkt, men var aktsam för om ditt hår blir mycket torrt, då är det läge att åtminstone under en tid framöver byta tvättmetod. Det tenderar att bli lite uttorkande i längden.
#5 Jag är fullt medveten om att bikarbonat är basiskt, jag nämnde t.o.m. i #2 att jag köpte en stor flaska äcv, och jag har även citronsyra hemma som jag använder ibland 😃
Dock är det inte första gången jag använder sur Efterskölj, har gjort det förut med bara BM 🙂
Mitt hår är väldigt fett av sig rent naturligt, så jag tvättar med endast bikarbonat ca 1 gång/vecka (då och då har jag även en Efterskölj med äcv).🙂
Personligen har jag inga problem med att tvätta med bikarbonat, jag fäller mindre och håret är mjukare 😃
tass!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
#7 Hur tvättade du håret innan? Vad ser du för skillnader? 🙂
#9 Jag brukade främst använda head & shoulders Schampo (har fet hårbotten och mjäll😮) och diverse olika Balsam bara på topparna.
Då var jag tvungen att tvätta håret 4-6 ggr/vecka, då hårbottnen snabbt blev fet igen.
Nu räcker det med ca 2 ggr/vecka, håret är mycket lättare, mer lyster, inte lika slitet som innan och det luktar hår 😃