Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 1714 ggr
bellisan
0

tips på hårprodukter

Någon som har tips på bra hårprodukter för slitet hår?

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

• Paul Walker
[Teddies matte]
0

Vad tänker du på för produkter och vad vill du uppnå?

Har du funderat på Balsammetoden? Är en bra väg till att få ett friskare hår. Kokosolja, eller andra rena oljor är också bra.

bellisan
0

#1 Schampo och Balsam tänkte jag mest på men oxå Hårinpackningar och oljor Det ska ju "laga" slitet hår Jag har testat Balsammetoden men mitt hår blev konstigt av det

• Paul Walker
[Teddies matte]
0

#2 Många schampon skadar egentligen håret, likaså många inpackningar. Varför inte göra egna inpackningar med naturliga ingredienser?

Vad använde du för Balsam när du testade?

bellisan
0

#3 har prövat någon med avokado, olivolja och något mer men där blev avokado klumpar i den… Det var någon från loreal, en kompis tipsade om den

• Paul Walker
[Teddies matte]
0

#4 Du hade alltså inget skilt tvättbalsam, där kan du ha orsaken, man behöver ofta ha ett skilt tvättbalsam och ett vårdande för längderna och topparna. Använder man ett för tungt Balsam som du verkar ha gjort, i hårbotten blir det lätt konstigt och känns lätt fett.

Neutral Balsam, Coop x-tras Balsam och Garant såklart Balsam är några exempel på tvättbalsam, tycker du skall ge det en chans till och använda rätt produkter.

bellisan
0

#5 jaha det förklarar allt :P Ska köpa det och testa igen och se om det blir bättre då :)

• Paul Walker
bellisan
0

Såg någon som skrivit såhär i ett annat inlägg: Coop Xtra Schampoo använder jag som sista shampoo. Finns på Coop-butiker.Sedan använder jag Coop xtra Balsam som tvättbalsam och Tresemme Naturals som fuktande Balsam. Vad menas med sista shampoo? Vilken ordning använder man det?

• Paul Walker
[Teddies matte]
0

#7 Inte konstigt att det blev konstigt om du inte visste vad du gjorde överhuvudtaget. Du kan ju inte börja med Balsammetoden innan du tvättat ut allt skräp du haft i håret, ett sista-schampo används alltid innan man börjar med enbart balsamtvättar och alltid om man fått i några ämnen i håret som inte kan tvättas ut med Balsam.

Gå in på www.lockig.se och bli medlem och läs där! Där finns allt man behöver veta, hur man gör, listor på godkända produkter o.s.v.

bellisan
0

#7 jag gjorde så min kompis sa att jag skulle göra :/

• Paul Walker
[Teddies matte]
0

#9 Gå in på www.lockig.se och läs, där hittar du i princip allt.

askan
1

Vill bara flika in att det finns inga produkter som reparerar slitet hår! 

Vissa produkter kan göra att håret känns och ser mindre slitet ut, de innehåller oftast Silikoner som inte reparerar utan bara "sminkar över" det slitna (och går inte ihop med balsammetoden).

Däremot finns det produkter som skyddar håret från att bli mer slitet, som #1 säger t ex kokosolja som man kan ha i topparna för att göra dem mer smidiga. =) 

Balsammetoden är bra pga att Schampo är rätt uttorkande, och tvättar du utan det undviker du en del uttorkning och slitage och torrt hår kommer ha lättare att återfuktas. Det är en del man behöver tänka på dock, så läs på ordentligt innan du testar!

Sen finns det mer skonsammare schampon, som inte innehåller SLS, som är det starkt rengörande men också uttorkande ämnet som finns i de flesta schampon.

Eller om du vill fortsätta med Schampo kan du testa att tvätta det mer sällan. Vet ju inte hur ofta du tvättar det nu men du kan testa att vänta någon eller ett par dagar extra innan du tvättar håret (det kan vänja sig och hålla sig rent längre), då kommer du också slita mindre på det.

[Victoria93]
0

Klipp topparna ofta (pratar om 5mm) och ja inte knut osv, gärna fläta…

Balsammetoden kör jag också, har gjort länge men tycker inte mitt hår har blivit snyggare. Använde coop x-tra, har skittorrt hår i alla fall.

Dock blir mtit hår tovigt av Schampo så använder inte det. 

Brukar märka att folk med lockigt hår har lättare för Balsammetoden eftersom deras hår inte blir fettigt lika lätt

[Teddies matte]
1

#12 Kanske du skulle prova ett annat Balsam och använder du skilt vårdande Balsam? Man behöver oftast 2 Balsam.

Själv har jag inte lockigt hår och inte heller flera i min närhet som kör BM, fungerar utmärkt för både mig och mina bekanta med icke-lockigt hår.