Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 9479 ggr
Emelie
5

Mitt hår växer inte längre!

Hej allesammans! Jag hoppas det finns någon här som kan hjälpa mig. 

Naturligt är jag blond, men färgade i ca 5 år mitt hår mörkbrunt. Efter det var jag så trött på att färga utväxt varannan månad, så jag tänkte att jag skulle göra ett försök att få håret blont. Ni förstår ju kanske hur det såg ut? Tror jag blekte håret 3 gånger för att få det iallafall någorlunda blont. 

Håret blev ojämnt och alldeles för gult. Jag bestämde mig då för att färga det mellanbrunt. Hade i en färgning, och håret blev grått/grönt. Detta var ca ett år sedan, och sen dess har jag bara låtit håret vara. Men ni förstår ju hur slitet det är. Jag har alltid haft långt tjockt hår, men nu är det till axlarna, jag tappar sjukt mycket hår, och det växer inte ut något nytt. Det blir snarare bara kortare och kortare. Jag går som ni förstår aldrig heller till frisören, dom klipper alltid av för mycket och jag blir aldrig nöjd. 

Min fråga nu är iallafall vad jag bör göra åt detta? Mitt hår växer ju uppenbarligen inte längre. Är detta för att det är så pass slitet att e det helt enkelt inte kan? 
Jag går i funderingar på att klippa av det i en snygg page frisyr, och sen klippa det med jämna mellanrum så att det kan bli långt igen. Dock är jag ju livrädd att jag ska klippa av mitt hår, och sen att det inte ska börja växa alls igen. USH, jag är så rädd. 

Så vad tror ni som kan? Kommer det börja växa igen om jag klipper av det och sköter det från och med nu?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[Teddies matte]
1

Sådär var det för mig också, jag bestämde mig för att börja satsa på mig själv och mitt hår, något var ju helt klart fel, när jag var yngre hade jag fint, tjockt och långt hår.

Började med Balsammetoden, rekommenderar den verkligen! Slutade föna, slutade använda värmetänger (kan platta pannluggen ibland men inte mer än så), färgar inte håret så ofta, använder enbart rena produkter i håret, ex. kokosolja eller andra rena oljor. Testa Balsammetoden! Håret växer som aldrig förr nu och är inte slitet längre.

Emelie
0

Jag har testat Balsammetoden förut, men gett upp pga att det aldrig övergick från det feta stadiet. Jag klarar inte av att ha fett hår, och orkar inte vänta ut tills det övergår till "normalt hår" 😕

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Veda
1

Håret lär växa som mest de två första veckorna efter en klippning. 

Gör som du har tänkt och klipp det i en snygg frisyr som du putsar med jämna mellanrum. Låt bli att färga, bleka mm som sliter på håret. Tala om för din frisör att du vill spara och inte klippa för mycket. Använd gärna Balsam och hårvänliga schampon. 

Lycka till!

Emelie
0

Ja, jag hoppas att det faktiskt börjar växa igen när jag klippt det. 
Jag antar att det egentligen växer lika mycket nu, bara att jag inte märker det eftersom håret antagligen går av innan det hinner bli längre, just pga hur slitet det är.

IzaEleonora
0

Mitt hår var mer eller mindre samma längd i fem år även fast jag ville spara ut det, men då vägrade jag också klippa mig, max en gång om året. (plus massa blekningar och olika infärgningar)

Så när jag började klippa mig med 3 månaders mellanrum så sköt det ut ^^ 

Så att klippa dig ordentligt en gång, låt frisören ta allt som nu har kluvna toppar och börja om och klipp dig oftare sås ka du se att det växer igen :)

[Teddies matte]
0

#2 Vad använde du för Balsam då? Låter som du hade fel typ av Balsam för ditt hår eller inte använde ett skilt tvättbalsam för hårbotten. Använder man rätt produkter och ett skilt tvättbalsam så brukar håret sällan vara fett någon längre stund, för en del blir det aldrig fett från början.

Emelie
0

#6 Kommer inte ihåg just nu vad jag använde för Balsam, men använde bara Balsam godkända för Balsammetoden (använde mig av lockig.se). Testade lite olika också, just för att man reagerar olika på olika slags produkter, men det hjälpte inte ändå 😕

[Teddies matte]
3

#7 Kan hända att du använde ett tyngre Balsam i hårbotten, då blir det lätt fett, behövs ofta ett lättare Balsam med få ingredienser som tvättbalsam. Vill du få ett friskare hår skulle jag ge det en chans till om jag var du, hitta passande produkter och massera och tvätta ur noga, det är viktigt att skölja och massera ordentligt, annars blir ju inte håret rent. Eller åtminstone börja med SLS-fritt Schampo istället för vanligt Schampo.

Emelie
1

#8 Jag använde nått billigt från Coop som tvättbalsam om jag inte minns helt fel. Vad jag vet skulle det vara ganska lätt. Sen hade jag som inpackning/vårdande någon rosa burk, som hette något med pearl tror jag. Har testat lite fler också, men det där var det jag började med. 

Men jag ska börja med att klippa håret, sen ska jag definitivt ge det en chans till. Det är helt klart värt den extra mödan för att få ett fräscht hår.