Extremt torr hårbotten
Gör en kur då du täcker hårbotten med olivolja uppblandat med lite varmt vatten. Sov med en handduk på kudden. På morgonen tvättar du håret. Sluta med vanligt shampo som är väldigt uttorkande. Använd Neutral schampoo, eller ännu hellre Grumme citronsåpa! Funkar fantastiskt bra!
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Funderat på Balsammetoden?
#3 Jodå, tvättbalsam skall innehålla relativt få ingredienser och är ju därför billiga, men det gäller ju att du skaffar godkända Balsam. Sen behöver du säkert också ett vårdande Balsam i längderna. Gå in på www.lockig.se, där hittar du listor på godkända produkter.
Men är det ens nödvändigt att ha vårdande Balsam när jag ändå använder plattång några dagar i veckan? (platt hår håller länge på mig så behöver inte platta förrän var tredje dag ungefär då jag duschat håret).
plus: blir håret verkligen rent när jag ridit? Kommer det inte fortsätta lukta häst om jag bara använder Balsam?
#5 Varför inte? Plattång sliter ju enormt, ett vårdande Balsam kan alltid vara bra, kan ju vara lite bättre iallafall även om du använder plattång.
Okej! Vad ska jag ha för vårdande då? Vart kan man köpa det?
#7 Som sagt gå in på www.lockig.se, där hittar du i stort sett allt du behöver veta! Själv använder jag Tresemmé Naturals som vårdande i längderna, som finns i vanliga lite större mataffärer. (använder Neutrals Balsam som tvättbalsam)
Slår ett slag till för grumme citronsåpa. Det kan nästan jämföras med Balsammetoden. Gulsåpa består till största delen av tallolja, så det ger fett och fukt till hårbotten och hår. Samtidigt löddrar det och tvättar rent! Håret blir rent och man behöver inte Balsam. Håret känns mjukare än när jag använder shampoo och inpackning. Noll friss! Jag började med detta efter att jag läst om en tjej som använt denna metod i 5 år och inte klippt sig alls under denna tid. Och när hon kom till frisören med hår ner till midjan ville frisören knappt klippa av något för det var så fint och knappt några Kluvna hårtoppar!
En till lustig men positiv grej är att det känns som att håret torkar jättemycket fortare vilket är jätteskönt. Jag har långt och tjockt hår och tyckte det kunde kännas ganska obehagligt förut när håret var blött och kallt i hur många timmar som helst. Nu är det en annan känsla. Mycket bättre.
#9 Vart kan man köpa detta då? Låter intressant ^^
#10 På vilken mataffär som helst. Billigt! Finns ju bland rengöringsmedel. :)
#5 Jag håller på med hästar och använder mig av Balsammetoden. Det är inga problem att få bort hästlukten.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik