Bentley Organic?
Jag har läst runt en del och försöker nu komma fram till vilket Schampo och Balsam jag ska byta till när mitt nuvarande börjar ta slut.
Ett jag fastnade lite för var Bentley Organic Frequent Use. Ska vara extra milt, och det gillar jag. För om det är extra milt bör det ju rimligtvis vara snällt mot hårbotten också? Förvisso står det att det är för hår som behöver tvättas ofta, och mitt tvättas max tre gånger under en vecka. Såvida jag inte tränat och svettat ner det totalt, såklart.
De har också ett balsam för alla hårtyper som jag med mitt otränade öga tycker verkar bra.
Om schampot står det "Fritt från Sulfater och uttorkande salter som kan skada håret eller orsaka klåda i hårbotten." och om balsamet "Innehåller inga skarpa kemikalier eller Silikoner, endast ekologiska och naturliga ingredienser som ger ett silkeslent och friskt hår med lyster och spänst." och innehållsförteckningen tycker jag ser väldigt mycket trevligare ut än de "vanliga" mataffärsmärkena.
Har någon erfarenhet av det här märket?
Både schampot och balsamet innehåller dock Alcohol Denat, vilket är en uttorkande alkohol.
Vad jag har läst så gör det mindre om det är ganska långt ner i listan? Att man har det som någon sorts konserveringsmedel?
#2 Tja, oavsett är det ändå uttorkande och inte särskilt bra för håret. Varför inte använda produkter utan detta?
Vill du ha produkter med aloe vera så finns ju Urtekrams schampon och Balsam som inte innehåller denna uttorkande alkohol. (Och inte innehåller annat skadligt heller)
#5 Det jag undrar över är mest vad som är värst. Silikoner och plaster vill jag inte ha i, och gärna mycket vårdande ingredienser.
Hur pass uttorkande är Sulfater? Hur påverkar de hårbotten, t ex? Och hur påverkar alkoholen? Att jag frågar är för att jag är nyfiken och vill veta mer. Om nu Sodium Coco Sulfate är snällare, hur pass mycket snällare? Jättesnällt eller bara lite snällare? Kan man ha det i håret hyfsat ofta om man nu behöver tvätta det, eller ska man tänka lika som med "normalt" schampoo, att ju mer sällan desto bättre…? 😛
Kan ju lika gärna slänga in en annan fråga. Min sambo har Mjäll, och använder just nu Head & Shoulders, ett schampoo jag verkligen ogillar pga miljögifter och annat obehagligt. Finns det något schampoo + Balsam som både jag och han skulle kunna använda som är så snällt som möjligt? Jag tänker nu att jag har obalans i hårbotten, och han mjällar = ganska snarlika problem.
#6 Har du (och kanske han också) funderat på att börja med Balsammetoden? Schampo sliter ju på håret, vilket inte ett godkänt Balsam gör, med Balsammetoden kan du tvätta håret hur ofta du vill, utan att de sliter och torkar ut håret.
#7 Jag funderar av och till, men jag är osäker på just hur rent det blir? Med tanke på att jag jobbar inom verkstadsindustrin (det gör sambon också) och får en hel del otrevliga saker i håret så vill jag ju kunna tvätta ur dem på ett bra sätt utan att det torkar ut mer. Jag har inte alla ingredienser i de emulsioner vi använder i huvudet, men jag vet att de är mineraloljebaserade, och den geggan vill jag ju tvätta ur då och då (att jag inte tvättar oftare beror på att min hårbotten börjar klia när jag gör det och tja, vill undvika det)
Just nu har jag Elvital för färgat hår och innehållsförteckningen på de produkterna är inte heller så himla trevlig. Ett Schampo med lite alkohol men inget annat, eller ett Schampo med "snälla" Sulfater men inget annat måste väl ändå vara bättre än det vi använder nu?
Rent hypotetiskt, skulle ett schampoo + Balsam med alkohol i vara mer okej att tvätta håret med ofta, eller skulle ett schampoo + Balsam med Sulfater i vara mer okej? Känns verkligen komplicerat det här med schampon…
Eller finns det Balsam som både gör rent håret grundligt och håller känslig hårbotten i schack, helst utan att lösa ut färg ur färgat hår för snabbt (men det sistnämnda är minst viktigt)?
#8 Det blir absolut rent med Balsammetoden, så länge man inte använder produkter som inte går att tvätta ut med Balsam förstås.
Jag skulle nog hellre använda Schampo och Balsam med Sodium Coco sulfate än med Alcohol Denat, men helst skulle jag ju inte använda produkter med någon av dem. Dock om du använder produkter med t.ex. Mineralolja så måste du använda produkter med Sulfater för att få bort det.
Urtekram har dock Schampon utan Sodium Coco sulfate också.
#9 Så då är Urtekram bättre då? Alltså, på jobbet använder vi mineraloljebaserade skärvätskor, som ger en fin, fin dimma över hela verkstaden (hur nyttigt det är att ens andas in vill jag inte tänka på…) och det lägger sig i håret. Om jag inte tvättar det på hela arbetsveckan kan jag bokstavligen göra tuppkam på fredag kväll…
Det finns ju det här mjällschampot från Urtekram, skulle jag som inte har Mjäll, men känslig hårbotten kunna använda det? Eller borde jag kanske sikta på något i stil med det här?
#10 Det beror förstås på hur högt upp i listan ingredienserna ligger, men om du får Mineralolja i håret så måste du ju använda ett Schampo med någon typ av sulfat för att få det rent, vilket inte Bentley schampot verkade innehålla.
Hm, jag är inte så bra på mjällschampon direkt, men Rose-schampot har jag testat de gånger jag varit tvungen att använda Schampo och jag tyckte det fungerade bra.
#11 Ah, ja då får det helt klart bli annat än Bentley. Urtekram ser ju ut att ha bra ingredienser i övrigt. Jag har funderat på att testa något snällare mjällschampo till sambon i vilket fall. Om jag lyckas övertyga honom om att prova, vill säga.
Själv vill jag bara ha en hårbotten som inte kliar så vansinnigt. Det blir ju inte bättre av mineraloljorna heller tyvärr. Men kan inte tvätta varje dag för då torkar hårbotten ut. Jobbig balansgång! Jag hittade förresten innehållet i en emulsionsbar skärvätska som jag tror är den vi har, och då innehåller den:
Primär alkanolamin Mineralolja, hydratiserad, Fettsyra/MEA-kondensat, innehållande bor Etoxylat Urea derivat
Med andra ord inte det bästa för håret…
Rose-schampot, luktar det starkt av rosor eller är det lite mildare doft? I produktbeskrivningen står det ju "daglig hårvård" vilket borde innebära att den är hyfsat snäll?
#12 Det beror ju på vad man anser starkt, visst luktar den lite, men inte så jag skulle tycka det var för mycket (jag är dock inte särskilt känslig för lukter/dofter), du kan ju ta och kolla runt lite i affärer. Den är nog ganska snäll skulle jag säga.
#13 Jag är rätt sällan i städer som har hälsokostbutiker eller andra ställe som säljer sådant. Bor liksom på landsbygden, men får jag chansen ska jag kolla! Själv är jag inte särskilt doftkänslig. Min mamma är det, men henne träffar jag ändå inte så ofta. Är kanske mest orolig att lukta jättemycket blommor efteråt, men det kanske går ur rätt snabbt ändå…
Och funkar det blir jag överlycklig. Jag fullkomligt hatar dilemmat att låta mineraloljor ligga i håret, eller att få torr hårbotten.
#14 Urtekram finns i vanliga större mataffärer t.ex.
#15 Det har jag inte heller några i närheten… Förvisso kanske det skulle kunna finnas i en ICA Supermarket två mil bort, men annars kan jag kolla när jag åker till en lite större ort om ett tag. 🙂
Finns det något annat jag kan göra fram tills dess att jag beställt/köpt Urtekram och testar det? Jag menar, kliandet driver mig halvt galen…
#16 Äppelcidervinäger brukar en del med kliande hårbotten använda för att lindra. Googlade lite och det skall tydligen finnas någon hårbottengel på apotek.
#17 Aha, äppelcidervinäger har jag i alla fall i köksskåpet, så det kan jag ju testa nästa gång jag tvättar håret då. 🙂
Hej!
Mot mjäll/torr och känslig hårbotten är John masters Organics Zink and Sage schampoo jättebra, milt och ekologiskt. Doftar milt av kola och ser ut som kolasås:) När du fått ordning på hårbotten kan du ju prova att gå över till balsamtvätt. Tvätta sedan med ett sulfatschampo då och då när/om du känner att du fått en hinna av Mineralolja på håret, kanske en gång i veckan eller mer sällan om det går. Då har du gett både hår och hårbotten så bra förutsättningar du kan under rådande omständigheter:)