Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 26784 ggr
[[Månen@]]
0

Torrhårbotten vad för huskur?

Hej! Jag har en jättetorr och kliande hårbotten, vad kan jag använda för matvaror för att det ska bli bättre? några säger att dom använder ägg och honung?

Jag har ägg och koksolja hemma är det något jag kan "tvätta" håret med?

Men hur gör man? hur kan håret bli rent med ägg🤔, har man i Balsam sen eller vad gör man?

Zureel
0

Det går absolut att tvätta håret med ägg vispa det gärna lite först och ta bort eventuella "äggtrådar"  och tänk på att använda svalt sköljvatten så att ägget inte börjar koagulera och man kan ha Balsam i efter om man vill.

[[Månen@]]
5

okej men "botar" ägget min torra och hysteriskt kliande hårbotten? kan man använda en Olja också?

Mooniq
0

om du hittar kallpressad mandel eller jojobaolja så är den jättebra. doppa fingertopparna i lite Olja och massera hårbotten.

Om du har torr hud i övrigt så kan det vara värt att läsa om MSM - organiskt svavel och ev äta det som tillskott.

www.bravara.se har massa info

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[[Månen@]]
0

okej jag har bara kokosolja hemma kallpressad ska den vara? hur ska jag göra då? ska jag tvätta håret med ägg och sen när det har torkat gnugga med oljan?

Zureel
1

Shampo är uttorkande så testa lite olika metoder som inte involverar shampo så kan du nog hitta något som passar för dig.

Mooniq
0

kokosolja är bra för huden men kan göra att håret ser fett ut. men du kan prova att försiktigt värma lite kokosolja och doppa fingertopparna och massera de områden i hårbotten som kliar mest. 

kolla Schampo och Balsam och försök byta till snällare märken om du inte redan gjort det.

rosenserien, Logona exempelvis, men det finns fler

kolla på www.renskonhet.com massa bra märken där till bra pris.

I+M Freestyle är helt parfymfri serie - rekommenderas

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[[Månen@]]
0

Okej tack för tipset :)

graleh
0

Jag kör äggulor i hela håret, inkl. hårbottnen. Sedan tvättar jag med Balsam efteråt, inget shampoo. Jag kör enbart shampoo när håret varit väldigt, väldigt fett, t.ex. om jag inte tvättat det på 2 veckor (t.ex. vid förkylning eller annat). Jag tycker äggula ger mjukhet och så till hår och hårbotten.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

[mafaldahej]
2

Dränk en bomullstuss i äppelcidervinäger. Badda i hårfästet och benan innan du går till sängs. Efter schamponering, skölj med en liter ljummet vatten med några dl äppelcidervinäger i. All Mjäll försvinner, hårbotten blir återfuktad och lite "fet" på ett skönt sätt.

[[Månen@]]
1

Tack för tipsen :D

mikkan01
0

Olja att massera hårbotten med, hårbottenmassage överlag är jättebra då hårbotten redan är fet men det kan behövas masseras upp.
Skölj håret med svalt vatten samt. försök att sluta med shampoo. Känner du dig okej med att tvätta håret med ägg kan man ha i lite bikarbonat i det och tvätta med. Äppelcidervinägerskölj är också riktigt bra mot torr och kliande hårbotten. 🙂

~mikkan

S.Morgans
0

Jag tvättar håret med bara ägg och honung. Fungerar jättebra och min hårbotten kliar inte längre!:)

[[Månen@]]
1

#11 tack för tipset.. men bikarbonat? ska man fräta bort håret menar du?

mikkan01
1

#13 Bikarbonat fräter inte bort håret😉 hade det gjort det hade jag absolut inte tipsat om det. Tycker bara att det ger en renare känsla än vanlig Äggtvätt, som ett substitut till shampoo.

~mikkan

[[Månen@]]
0

aa okej :)

Jag har köpt ett naturligt Schampo och Balsam nu från samma märke jag har till ansiktet och kroppen. Jag har precis tvättat håret så vi får se hur det blir..men schampot löddrade och det ska väl inte ett naturligt Schampo göra??