Problem med håret
Jag har färgat håret sedan i början på året, och trivs superbra med min nya färg (ljus gyllenbrun) jämfört med mitt naturliga, ganska ljusa blonda hår. Först använde jag Garnier Nutrisse, men den färgen tvättades ur nästan helt på ca 4-6 veckor, sedan bytte jag till Schwarzkopf Colormask som sitter bättre, vid 4-6v har det börjat tvättas ur, men inte extremt. Kan färga mer sällan, vilket är bra.
Men! Jag är osäker på hur bra det är med dessa hårfärger, då jag upplever en lätt kliande känsla i början av verkningstiden. Efter ca tio minuter mattas det av, men de efterföljande 2-3 dagarna brukar hårbotten bli torr och kliar periodvis under dagen. Är jag känslig mot något ämne i färgerna? Det står varningstext på Schwarzkopf-färgen att den innehåller väteperoxid (gör väl alla permanenta Färger?), toluendiaminer och resorcinol. Jag är ingen expert, men är inte de två sistnämnda ganska farliga egentligen?
Jag vill jättegärna kunna färga håret, men står nu handfallen. Idag gick det bra, men ibland är det rätt jobbigt med kliandet. Det blir aldrig utslag eller blåsor dock. Men har genom tiderna haft lite problem med att hitta rätt i schampodjungeln. Ett tag tålde mitt hår enbart Garnier, sedan enbart Schwarzkopf osv. Wella gör att håret blir som torr halm, medan Elvital (nuvarande) fungerar hyfsat.
Jag har mer och mer gått över till Weleda för t ex ansiktsvård, snart även duschtvål och lotion, och funderar på om deras schampoo och/eller Balsam kan vara något att ha. Jag har sett att en av schampona ska vara balanserande för känslig hårbotten, och även hjälpa mot Mjäll. Deras övriga produkter har jag absolut noll problem med och jag föredrar mer naturliga produkter. Dessutom luktar de ju gott.
Men finns det någon snällare färg jag kan använda? Borde jag använda intensivtoning? Något annat? Alla tips är mer än välkomna då jag håller på att få fnatt!
Gällande Schampo och Balsam, har du funderat på Balsammetoden?
Själv använder jag numera enbart Olias hårfärger.
#1 Funderat, ja. Men vet inte om jag kommer att göra det. För övrigt tvättar jag håret 1-2 gånger i veckan. Känns inte som att det borde vara alltför ofta.
Vad specifikt är det som inte får vara i en produkt för att kunna användas inom Balsammetoden? Och hur får man ur hårvax (som jag använder då och då) utan Schampo? 🤔
#2 Det är ju bra om det kommer snällare Färger. Om det är en tia dyrare eller två gör mig inte så mycket, just nu betalar jag väl ca 100kr per färgning och med tanke på att det blir typ varannan månad känns det rätt ovidkommande. Så länge jag slipper färga hos frisör, för det skulle ruinera mig.
Hur tycker du att Olia funkar? Mitt hår är inte så väldigt mottagligt för färg, tyvärr. Det rinner inte rakt ur, men går lite väl fort för att det ska vara pga hårtvättar (som jag skrev innan, 1-2 gånger i veckan är inte mycket). Så det måste sitta bra, liksom. 🙂
#3 Gå in på lockig.se, där hittar du allt du behöver veta!
#4 Läste där, men är ändå osäker på huruvida schampot jag tittat på är ok eller inte. Vissa ingredienser låter lite snarlika, men behöver ju inte vara dåliga för det…
http://www.weleda.se/hudvard/haarvaard/wheat-balancing-shampoo/
Ingredients (INCI):
Water (Aqua), Disodium Cocoyl Glutamate, Disodium Coco-Glucoside Citrate, Sodium Lauroyl Oat Amino Acids, Alcohol, Glycerin, Fragrance (Parfum)*, Xanthan Gum, Triticum Vulgare (Wheat) Germ Oil, Glyceryl Caprylate, Sodium Lauroyl Lactylate, Sodium PCA, Salvia O cinalis (Sage) Leaf Extract, Ruscus Aculeatus Root Extract, Viola Tricolor Extract, Lactic Acid, Sodium Cocoyl Glutamate, Sucrose Laurate, PCA Glyceryl Oleate, Arginine, Sodium Phytate, Limonene*, Linalool*, Geraniol*, Coumarin*.
*from natural essential oils
Kan tillägga att det inte finns något Balsam i samma serie, bara för torrt, skadat hår. Men själva håret är ju inte skadat, bara hårbotten som fått fnatt. Står också att ingen produkt innehåller Mineralolja eller parabener i varje fall.
#3 Jag tycker Olia fungerar väldigt bra! Jag har svart i underhåret och det biter bra, tycker jag! Jag är helnöjd.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!