Hår iFokus

Hår

Etiketttips-råd
Läst 6634 ggr
Malyna
5

Tappar hår mycket

Jag tappar otroligt mycket hår. Det har hållit på sedan i mars typ. Jag vet ju varför (äter receptbelagd medicin, Topimax). Medicinen fungerar jättebra mot det som jag har den för, så vill inte avsluta med den. Men är orolig för mitt hår. Det kliar/svider i hårbotten som om jag har bränt mig i solen. När jag tvättar håret ramlar hår av & likadant är det när jag borstar håret. Vad ska jag göra förutom att sluta med medicinen? Äta B12? Ska försöka få detta utskrivet av läkaren. Men vill ha era tips också.

Sajtvärd på Polen

mikkan01
0

Om jag var du hade jag gått på ett besök hos farbror doktor 🙂
Tror egentligen inte att det finns något som kan få håret att sluta ramla av utan det har nog mer sin naturliga gång.
Testat lugna hårbotten med sura sköljningar? Aloe vera gel? Sluta med shampo, det brukar torka ut hårbotten.

~mikkan

Malyna
0

Jag använder Schampo + Balsam i princip dagligen för jobbar inom vården & måste få bort bakterier samt har alltid använt det. Vad finns det för andra sorters "schampo" som renar håret? För kan inte gå runt med smutsigt hår. Och vet ju att Balsam fettar ju hår.

Sajtvärd på Polen

mikkan01
0

Hört talas om Balsammetoden? Man tvättar med milt Balsam i hårbotten och masserar bort smutsen istället för att använda starka uttorkande shampoon. =)

~mikkan

Malyna
1

Nej, aldrig hört talas om sådant. Är inte duktig på något med hår överhuvudtaget 😕 Det här Wen då? Som är på tv, är det bra?

Sajtvärd på Polen

Malyna
0

Kan man tappa hår om man går ner i vikt också? För håller på att träna/gå ner i vikt "snabbt" om man säger så.. Läste på en annan tråd här.. Och jag visste inte detta innan 🤔

Sajtvärd på Polen

mikkan01
0

Japp, går kroppen genom förändringar så förändras typ allt. Många som tappar hår iom. viktnedgång.
Wen har jag tyvärr ingen erfarenhet av 😐
Är du intresserad av Balsammetoden så finns det en hel del att läsa om här på forumet, verkar ha blivit rätt populärt på senaste🙂

~mikkan

Malyna
0

Ja, då kan det ha mycket med viktnedgången att göra. Men vet att det har med medicinen att göra också. Men vet inte om jag orkar stå & hålla på med Balsammetoden, jag vill att det ska gå fort i duschen.

Sajtvärd på Polen

[Teddies matte]
3

Jag tappade mycket hår innan, har börjat äta Priorin Extra och det fungerar verkligen, det nya håret som växer ut är också mycket friskare och starkare, dessutom har håret börjat växa snabbare, tidigare växte det knappt alls.

Malyna
0

Är det receptfritt? Finns på Apoteket? Vad kostar det?

Sajtvärd på Polen

[Teddies matte]
0

#9 Receptfritt och finns på apotek, men kan även köpas på nätet. Jag bor i Finland och senast betalade jag 43 € för 60 tabletter. De skall ätas i minst 3 månader, så det kan löna sig att köpa en större förpackning med fler tabletter och inte bara de med 60 i varje gång.

Malyna
0

Väldigt dyrt.. Men samtidigt är det ju i Finland & där är allt dyrare. Ska kolla på detta i Sverige, annars ska jag fixa B12-medicin.

Sajtvärd på Polen

[Teddies matte]
1

#11 Säkert billigare i Sverige, men alla sådana produkter är ju mer eller mindre dyra, men det fungerar, vilket är huvudsaken.

[mia323]
0

Jag har kollat runt på ett flertal apotek  och några häslokostaffärer i Stockholm och de har bara Priorin och inte Priorin Extra.

Malyna
0

Jag har också kollat.. Tycker det är dyrt & då är det bättre att prata med min läkare som kan skriva ut något som ligger på högkostnadsskydd.

Sajtvärd på Polen

TezzD
0

Hoppas du får hjälp av läkarn.
Vill samtidigt tipsa dig, nu när du tappar så mkt hår att slänga pigghårborsten och endast borsta håret med fingrarna och en svinborste.

En bra grej är också att toppa håret några mm (1 cm) Så ofta som du bara kan! 

Döda hårstrån tar näring från de friska stråna. Precis som med krukväxter. Och därför så tar man ju bort de "döda bladen"

Lycka till och hoppas att du hittar något kosttillskott som fungerar! 🌺

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Malyna
0

Tack! Ska boka tid för att toppa mig snart. Har inte gjort det på typ ett år tror jag. Ville ha långt hår, vilket jag fick. Men jag ser att det är lite slitet längst ut. Kan behövas ta bort.

Sajtvärd på Polen

TezzD
0

aah. Har du inte klippt dig på ett år så är det en riktigt bra anledning och förklaring till varför du tappar mkt hår.
För det är när man gör det, som håret säger till att det är dags att klippa 😉

HjärtaRosalee

Malyna
0

Ja, fast största problemet är ju medicinen. Har inte tappat hår innan & jag har verkligen älskat att färga/bleka mitt hår. Men när medicineringen kom så började jag tappa. Har haft långs uppehåll mellan mina klipptider, så är nog inte därför jag tappar hår.

Sajtvärd på Polen

TezzD
0

Men det kan ju hjälpa lite iaf. Värt att testa tycker jag 🌺

HjärtaRosalee