Tappar hår mycket
Jag tappar otroligt mycket hår. Det har hållit på sedan i mars typ. Jag vet ju varför (äter receptbelagd medicin, Topimax). Medicinen fungerar jättebra mot det som jag har den för, så vill inte avsluta med den. Men är orolig för mitt hår. Det kliar/svider i hårbotten som om jag har bränt mig i solen. När jag tvättar håret ramlar hår av & likadant är det när jag borstar håret. Vad ska jag göra förutom att sluta med medicinen? Äta B12? Ska försöka få detta utskrivet av läkaren. Men vill ha era tips också.
Sajtvärd på Polen
Om jag var du hade jag gått på ett besök hos farbror doktor 🙂
Tror egentligen inte att det finns något som kan få håret att sluta ramla av utan det har nog mer sin naturliga gång.
Testat lugna hårbotten med sura sköljningar? Aloe vera gel? Sluta med shampo, det brukar torka ut hårbotten.
~mikkan
Hört talas om Balsammetoden? Man tvättar med milt Balsam i hårbotten och masserar bort smutsen istället för att använda starka uttorkande shampoon. =)
~mikkan
Japp, går kroppen genom förändringar så förändras typ allt. Många som tappar hår iom. viktnedgång.
Wen har jag tyvärr ingen erfarenhet av 😐
Är du intresserad av Balsammetoden så finns det en hel del att läsa om här på forumet, verkar ha blivit rätt populärt på senaste🙂
~mikkan
Ja, då kan det ha mycket med viktnedgången att göra. Men vet att det har med medicinen att göra också. Men vet inte om jag orkar stå & hålla på med Balsammetoden, jag vill att det ska gå fort i duschen.
Sajtvärd på Polen
Jag tappade mycket hår innan, har börjat äta Priorin Extra och det fungerar verkligen, det nya håret som växer ut är också mycket friskare och starkare, dessutom har håret börjat växa snabbare, tidigare växte det knappt alls.
#9 Receptfritt och finns på apotek, men kan även köpas på nätet. Jag bor i Finland och senast betalade jag 43 € för 60 tabletter. De skall ätas i minst 3 månader, så det kan löna sig att köpa en större förpackning med fler tabletter och inte bara de med 60 i varje gång.
#11 Säkert billigare i Sverige, men alla sådana produkter är ju mer eller mindre dyra, men det fungerar, vilket är huvudsaken.
Jag har kollat runt på ett flertal apotek och några häslokostaffärer i Stockholm och de har bara Priorin och inte Priorin Extra.
Hoppas du får hjälp av läkarn.
Vill samtidigt tipsa dig, nu när du tappar så mkt hår att slänga pigghårborsten och endast borsta håret med fingrarna och en svinborste.
En bra grej är också att toppa håret några mm (1 cm) Så ofta som du bara kan!
Döda hårstrån tar näring från de friska stråna. Precis som med krukväxter. Och därför så tar man ju bort de "döda bladen"
Lycka till och hoppas att du hittar något kosttillskott som fungerar! 🌺
Rosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus.