Lockigt hår
Vilka produkter använder du som har lockigt hår? Med lockigt menar jag fluffiga korkskruvar! 😃 Alltså inte vågigt eller halvlockigt.
Mitt hår blev så slitet efter år av blondering att jag kapade det till axlarna (lite längre) från att ha gått ner till naveln ungefär. Nu tänkte jag börja ta hand om mitt hår igen! Hörde att man kan använda vitamin E-olja för huden i håret, vilket ska vara jättebra tydligen. Sedan har jag sett att många använder Curl Keeper, så den stylingprodukten tänkte jag köpa. 🙂
Vet ni var man kan köpa en silkesmössa att sova i? Vet att det ser sjukt fult ut, men man vill ju det bästa för sina lockar! :)
Jag gör nästan inget med håret nu. Brukar borsta det när det är blött (ska skaffa en bredtandad kam istället) och sedan har jag i en stylingprodukt från Wella som är BM-godkänd. Såhär blev mitt hår idag:
jag har också sånt hår som du exakt! plattar alltid mitt men beställt produkter från almaofsweden nu och tänkte försöka tahand om och acceptera mina lockar ;) har dock kort hår (till axlarna) så försöker spara ut för ser inte bra ut :( letar väldigt mycket efter vitamin E oil men hittar det ingen stans :o
letar med efter en silkes mössa men hittar inte det heller? :(
#1 Åh det är därifrån jag tänkte beställa Curl Keeper när jag får pengar till det.👍 Den enda vitamin E-oljan jag har hittat är för huden, men det ska tydligen fungera till håret också, enligt folk: http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/e-vita-hudolja-med-e-vitamin
Nej en sådan silkesmössa vet jag inte heller… Det ska ju vara en nattmössa liksom. 🤔
#3 ja jag beställde precis det därifrån! :D okej tack ska kolla in det! :) ja det är lite svårare hittade några sidor från usa men inget i sverige
#4 Åh, jag kunde inte beställa därifrån för de skickar endast till Sverige (bor i Danmark). 😕 Men jag hittade Curl Keeper mycket billigare på Amazon, så därifrån ska jag köpa sen!
Får leta vidare efter den där mössan! Tvivlar på att sambon vill ha silkeslakan, så mössan blir ett måste. 😛
Jag använder mig av Balsammetoden, oftast Såklart Balsam som tvätt och som vårdande brukar jag variera lite mellan olika som jag inte kan hela namnen på utantill. Efter dusch brukar jag kamma håret med en bredtandad kam för att fixa benan bättre, sen knyta en bomullshandduk över en stund medan jag klär på mig. Låter det alltid självtorka. Ibland kramar jag in någon form av gel men på senare tid har jag inte behövt det tycker jag.
På morgonen brukar lockarna vara krokiga, för att få dem fina igen blöter jag längderna i vatten i handfatet och låter torka. :)
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
#6 Fint! 🙂 Jag körde också Balsammetoden ett tag och det funkade super när jag bodde i Sverige, men här i Danmark är vattnet så kalkigt att min hår blev både torrt och fett på samma gång. Så nu använder jag lite Schampo i hårbotten och silikonfritt Balsam i hela håret.
Längtar tills mitt hår blir lite längre igen, det är sååå snyggt med långt lockigt hår! 👍
Jag använder också Balsammetoden, mitt hår var jättekrulligt när ja använde shampoo men nu är de mer vågigt (antar att balsamet tynger ner lockarna, vilket jag är glad för :D).
Hon som äger lockig.se har ju en salong i Gävle, jag och mamma var där för några månader då mamma klippte sig. Mamma köpte nå styling grejs som hete Kinky curls (hon är korkskruvlockig), som också skulle vara vårdande och godkännt inom BM.
Har funkat för henne!
Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se
Sliter det inte på håret att borsta det när det är blött?? Jag tappar iallafall mer hår än ifall det skulle vart torrt då :s
#8 Kul! Jag är medlem där men är knappt aktiv. :P Kanske ska kolla upp Kinky Curls också! Fast jag är nu fast besluten att köpa Curl Keeper som första prioritet. :) Kanske ska köpa argan oil också, vilket ska göra under på håret.
#9 Jo, det är därför man bör ha en bredtandad kam eller reda ut det med fingrarna - och då i duschen när man har Balsam i håret, så det blir mjukt och lätt att få ut alla tovor 🙂 Lockigt hår kan man inte borsta när det är torrt, då blir det heeelt frizzy.
#9 När jag duschar ser det ut som om jag tappar mycket hår då hela duschsilen är täckt av hår haha, men tänker man efter är det helt normalt. Jag som har lockigt hår tappar inte alla hårstrån på golvet utan de stannar kvar i håret eftersom att jag inte borstar håret annars. Man tappar ju omkring 100 hårstrån/dag har jag för mig och allt hår i duschsilen representerar för mig hårstrån för kanske 3-4 dagar. Och som Tirin sa, lockigt hår blir oftast väldigt frissigt om man borstar det när det är torrt. Jag kammar alltid mitt hår när det är blött och mitt hår blir inte alls lika slitet lika snabbt som förr, bl.a. därför som mitt hår har blivit längre.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
#11 Har du permanentat håret eller är det ditt äkta? Riktigt fint iaf! :D
#13 Nej det är mitt naturliga hår! Tack 🙂
Har ni kollat jessicurls produkter? Verkar vara poppis bland de med lockigt hår som använder sig av BM 🙂
~mikkan
#15 Har nyligen läst om dem, så det kanske är något att spana in :)
Beställde ju ett helt kit från alma of sweden i fredags så hoppas det kommer snart så jag kan börja! :)
#17 Åh, fuskigt! ;) De skickar inte till Danmark nämligen :/ Men jag har hittat några produkter på Amazon som jag ska köpa istället.
Tirin : Shock wave har ju gjort massa produkter, är det mousse du använder dig av, eller spray eller gel ? 🙂
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
#19 Det är gel :) Tycker den är väldigt bra och tar bort all eventuell frizz. Sen är den ju inte speciellt dyr heller och räcker länge!
#20 åååh tänkte köpa den igår ! attans att jag inte gjorde det…
Blir den "stel" av sig ? Använder du den bara efter dusch eller dagen efter när du bara "blöter upp" håret också ? (läste i någon annan tråd att du blötte upp håret dagen efter) 😊
#21 Använder man mycket och i torrt hår så stelnar den, men jag applicerar i håret direkt efter duschen (alltså utan att handduktorka håret) och då blir det inte alls sådär hård :) Ja jag har lite dagen efter hårtvätten när jag bara blöter håret igen. 🙂
#22 åh okej ! Kammar du håret innan du applicerar efter duschen ? förlåt om jag frågar, men har likadana lockar, men får inte till dom !
#23 Jag kammar igenom håret med händerna när jag applicerar styling gel, men trycker också lockarna uppåt mot huvudet för att forma dem bättre. :) Det är ingen fara, fråga på du! 😃
#24 åh okej, och sen borstar när du applicerat den ? 🙂 *trög*
#25 Borstar aldrig håret, då blir det frizzy :/ Kammar igenom håret med fingrarna med gelen när det fortfarande är blött. Alltså:
Tvättar håret med lite schampo/tvättbalsam i hårbotten - sköljer ur
Applicerar Balsam och kammar ut håret med fingrarna eller en bredtandad kam för att reda ut tovor
Sköljer ur balsamet och kramar ur håret genom att kupa handen under och dra upp lockarna mor huvudet liksom. Alltså kramar ur vattnet mot huvudet.
Applicerar styling gel genom att kamma igenom håret med fingrarna och trycka upp lockarna mot huvudet igen för att forma lockarna bättre med hjälp av gelen
Låter håret självtorka
Hoppas det var tydligt nog! 🙂
#26 Tack ! Och tack för ditt tålamod 😃😊

Inte så bra bild, men det är den senaste jag har, tagen för kanske två månader sedan. Tycker håret ser lite tunt ut, men hälften ligger ju på ryggen så antar att det är därför :P
Jag använder Balsammetoden, Garant Såklart till tvätt och TRESemmé naturals (ev. med oljor/honung i) som vårdande. Reder ut med bredtandad kam när håret år blött och med fingrarna vid behov när det är torrt. Efter duschen kramar jag ur vattnet med händerna och en bomullshandduk och sedan låter jag det oftast lufttorka eller, om jag har bråttom, torkar det på låg värme med en tratt/diffuser. Har oftast ingen styling i men om jag har så är det linfrögelé eller Wellaflex 2nd day volume (mousse). Brukar kunna ha håret utsläppt två dagar i rad (sover med det i lös knut uppe på huvudet), men sedan blir lockarna fotat för frissiga och krokiga så då har jag det flätat tills det är dags att tvätta igen. 🙂
Wow vilken skillnad ! #28 & #29 !!!

Hehe ja, visst är det skillnad! :) #31 Tack och detsamma till dig, superfina lockar! Nja, snurrar runt fingrarna ibland, men då oftast bara de 3-5 slingorna närmast ansiktet, tar så lång tid att gå igenom hela håret. Håret närmast ansiktet är det som är lockigast naturligt också, bak i nacken är det oftast bara de sista 10-15 centimeterna som korkskruviga, resten är mer "s-vågigt" :)
#32 Ok :) Vet att många snurrar runt fingrarna för att få fram lockarna bättre - jättefint! 🙂 och tack så mycket!