Färgat hår bleks snabbt?
Hej!
Jag har färgat mitt hår 2 gånger nu till kastanjebrunt, innan var jag blond. Problemet är att mitt hår bleks väldigt snabbt, efter kanske bara två/tre tvättar! Jag vill att mitt hår ska vara lika brunt som första gången jag färgar det, vill inte behöva färga håret varje månad. Det bör ju inte blekas så snabbt?!
Jag använder schwarzkopf hårfärg och schwarzkopf schampoo för färgat hår.
Tack på förhand :)
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
Vissa hårtyper fäster inte färgen på lika hårt som på andra. Vissa kan aldrig färga håret för att det "rinner av" efter ett tag. Gå till en frisör, de kan nog hjälpa dig :)
Testa ett annat märke! Kanske är det ditt hår det beror på, eller så funkar bara inte just den färgen för dig. Jag har vissa "hatmärken" som inte alls är kompatibla med mitt hår, färgen rinner i princip ur efter andra tvätten medan andra Färger håller som berget.
Jag har bytt märke nu, än så länge verkar det funka bättre! :)
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
Har har exakt samma problem. Första tvätten går det ur en del, men det väntar jag mig. Däremot bleks det för varje tvätt, så att det syns. Jag blir galen på det, för jag har ju hittat en färg jag fullkomligt älskar, och vill ju ha den så länge som det går… Använder Garnier både för färg och schampo/balsam.
Funderar på vad man ska titta på om man ska byta märke? Vilka saker man ska gå efter som kan skilja, menar jag.
#4 Ja, så otroligt jobbigt är det!
Testa lite olika märken, vilket har du nu?
#7 Det följer ju med efterbehandling, men jag har så kort hår att allt inte gått åt. Har flera oöppnade flaskor på lager… Använder dom ibland när håret börjat kännas risigt igen, men tycker inte att det borde tvätta ur färgen så absurt snabbt!
Hm, ska kanske testa det märket då. Kommer du ihåg om det var nån speciell variant från L'oreal paris du använde? Tänkte om det finns flera sorter liksom. 🙂
#8 Jag har aldrig fått med någon efterbehandling eller liknande, eller jo, Balsam som bara ska användas första tvätten (alltså samma dag som man färgar första gången). I L'oreal Paris får man med ett Balsam som ska användas varje gång man duschar, alltså inte bara första gången man färgar det! :)
Vet inte om det var någon speciell variant, paketet/boxen var svart och på står det att det ingår några näringsrika oljor, typ… Kan kolla upp det senare, har nämligen inte paketet hemma hos mig för tillfället :)
#9 Jo, men efterbehandlingen är sådan som man har i när man tvättat ur färgen första gången. Men det blir över, så jag använder det lite då och då för att göra håret mjukare (men blir max varannan vecka…). Om man får med Balsam som ska användas vid varje tvätt, då behöver man väl inte något extra Balsam då?
Om du kan kolla vore det underbart! :)
Håroljor drar ut färgen snabbare, vet inte ifall du använder det. Sen så sulfaterna i de billigare shampoona kan även orsaka att färgen inte håller lika länge.
Sen självfallet hur man gör när man färgar håret. Det är olika för olika hårtyper. :)
#11 Använder inga håroljor, endast det som ingår i hårförpackningen som är "till för att behålla färgen". Eller ja, det är vad det står iallafall. Tack för svar!
#11 Samma som ovanstående skrev, använder bara kuren som medföljer i paketet, och använder Schampo 1-2ggr per vecka (plus Balsam då). Eftersom mitt jobb gör att det kommer oljor i håret ibland så måste det till Schampo. Men försöker ha det så lite det går.
Fundarar förresten på om oljeemulsioner jag kommer i kontakt med kan hjälpa till att dra ur färgen? De är klor- och zinkfri i varje fall, men är baserat på någon slags Mineralolja och har ca 8,9 i pH-värde. Ingen aning om det kan påverka hårfärgen negativt? (jag skulle inte vara förvånad!)
Köp en färgbomb för att färgen ska hålla längre:) Det fungerade jätte bra för mig när jag hade rött hår. Färgbomb är en inpackning med färg i som man har i när man tvättar håret. Det hjälper till att fräscha upp färgen och hålla den kvar.
Det här märket använde jag mig av. Köpte min hos en frisör. Kan ju vara värt att testa^^
http://www.bellbox.se/revlon-nutri-color-creme-513-deep-chestnut-250ml.html
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik