Annons:
Etiketthårvård
Läst 362 ggr
[MelliOO]
2020-03-26 13:11

Ta hand om håret på ett bra sätt🙃

Jag har ungefär hår till midjan, inte tunt men inte heller jättetjockt. Jag ska kanske klippa mig idag ca 15 cm för nu när det blir sommar vill jag ha lättare att ta hand om mitt hår. Så då till frågan, hur ska jag bäst ta hand om mitt hår för att det ska hålla sig så fint som det är? Är orolig för att jag på något sätt ska förstöra det😅 Vilket Schampo är bra att använda? Har mycket Mjäll så använder just nu mjällschampo. och.. vad för borste är bra att använda?🙂

Annons:
Sindri
2020-03-26 16:30
#1

Jag rekommenderar alla att testa utan Schampo för att få starkare hår och sundare hårbotten. I många fall gör Schampo mer skada än nytta. Om du verkligen har Mjäll så är det en svampinfektion, och då skall det till riktiga medicinska schampon för att bli av med det.
För det mesta är det dock torr hårbotten, och det är schampot som gör att den blir torr. Många får även problem med fett hår av Schampo eftersom hårbotten producerar mer fett för att kompensera uttorkningen av hårbotten.

Jag slutade med Schampo för över tio år sedan och trots att jag blivit tio år äldre så är jag mer nöjd med mitt hår nu är för 20 år sedan. Våga testa, det är ju bara att börja igen om du inte rivs med det. Håret kan bli lite fetare de första veckorna, men står man ut får man sin belöning.
Jag gör också inpackning då och då med olika indiska örter som är bra för håret.

Använd bara naturlig borst, träkammar och sidenörngott till håret. Det sliter minst.

[MelliOO]
2020-03-26 16:54
#2

Hur slutar man med schampot?

Sindri
2020-03-26 17:44
#3

Enligt många här skall man använda ett "sista-gången" Schampo som är sulfatfritt. Det gjorde aldrig jag, jag bara slutade. Första gångerna efter körde jag med Balsam, det måste vara silikonfritt, men jag vet inte om det spelade någon roll. Första veckorna blev håret fett lite fortare, men nu blir det nästan aldrig fett, tvättar en gång i veckan. Torka också håret försiktigt, inte med frotté det sliter väldigt mycket, Jag använder gamla linnehanddukar som är urtvättade och mjuka, och bara trycktorkar håret försiktigt. Blött hår är väldigt skört.

TatsuOni
2020-03-26 18:31
#4

#1 Mjäll är inte svamp. Mjäll är hudflagorna och orsaken till det kan vara t ex svamp (S.K mjälleskem) eller torr hårbotten. https://har.ifokus.se/articles/5ba7b28bce12c407e2001a0e-mjall?articles-2

#2 Ett sista Schampo ska innehålla Sulfater för att tvätta bort Silikoner och mineraloljor.

TS. Du skulle behöva ta reda på om du har en torr hårbotten eller mjälleksem, för om det är en torr hårbotten så kommer mjällschampot att göra mer skada än nytta och är det mjälleksem, så kan du behöva ett starkare Schampo från apoteket.

Vad gäller tvätt håret så fungerar Schampo och Balsam bra för vissa och dåligt för andra. För mig så fungerar Balsammetoden med tillägg av egna inpackningar m.m bra, medans Schampo gav mig mycket problem.

Använd hellre en bredtandad kam i trä än en borste och var försiktig när du reder ut håret.

Andra tips:

  • Använd ett örngott i siden eller polyestersatin
  • Undvik värmestyling
  • Gnugga aldrig håret torrt
  • Se till att återfukta det ordentligt med t ex inpackningar eller aloe vera-gel
  • Använd inte snoddar med metall

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

TatsuOni
2020-03-26 18:34
#5

Vill du ha längre hår igen sen eller vill du ha det kortare? Kortare hår är ganska förlåtande, då man klipper det ofta. Längre hår kan kräva mer eftertanke. Själv så har jag håret till halva låren och är väldigt försiktig med det🤪


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Sindri
2020-03-26 18:59
#6

#4 av: TatsuOni
Ja, men jag tyckte jag skrev ju just det……..🤔 Mjäll på grund av svampinfektion eller så bara torra hudflagor.

Annons:
TatsuOni
2020-03-27 13:33
#7

#6 Du skrev: "Om du verkligen har Mjäll så är det en svampinfektion".

Större hudflagor är Mjäll. Man kan alltså få Mjäll p.g.a av en torr hårbotten eller allergi lika gärna som man kan få det från en svampinfektion. Mjäll är bara symptomet.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Sindri
2020-03-27 14:18
#8

OK - jag har aldrig hört att man kallar torra hudflagor för Mjäll, har bara hört  det om det som orsakas av svamp.

TatsuOni
2020-03-27 14:29
#9

#8 Det är en vanlig missuppfattning som jag skyller på de stora företagens reklam…

Men Mjäll är som sagt hudflagorna (torra eller feta) och du kan läsa om detta t ex hos 1177🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: