Annons:
Etiketthårvård
Läst 667 ggr
gickan87
2/26/20, 9:28 PM

Tappar hår

Nu senaste månaderna har jag börjat tappa grymt mycket hår.
Försöker tvätta max 3 gånger i veckan, använder icas egna hårschampo och Balsam.

När jag drar handen genom håret följer flertalet hårstrån med.
Har börjat märka nu att jag ser tunnhårig ut uppe i huvudet.
Har ni några tips på hur jag får håret tjockare?
Vill inte bli flintskallig vid 30-års ålder 😮

Tilläggas bör att jag under en tid inte mått så bra, om det kan spela roll?

MVH Erika :)

Annons:
Sindri
2/27/20, 12:05 AM
#1

Det psykiska måendet har stor påverkan på hur kroppen mår. Hormoner påverkar håret mycket, likaså kosten. Jag tycker att du skall uppsöka läkare och se till att man tar prover på vitaminer, mineraler, hormoner mm.
Be också läkaren kolla om det finns några tecken på sjukdom som orsakar håravfall.
Jag tror att problem med sköldkörteln an påverka hårväxten, och sköldkörteln i sin tur påverkas av stress.

Jag tror att det är andra saker än de yttre som spelar mest roll, men för att skona ditt hår skulle jag föreslå att du slutar med alla sorts kemikalier. Jag slutade med Schampo och Balsam för snart 10 år sedan, och mitt hår mår så mycket bättre, känns tjockare och växer fortare än förr. Hår blir sällan riktigt smutsigt, schampot och balsamet torkar ofta ut hårbotten och stressar håret.
Jag tvättar håret max var 5 dag, torkar håret väldigt försiktigt med en urtvättad gammal linnehandduk, kammar ut det oerhört försiktigt med en väldigt gles kam. Vått hår är väldigt sprött.
Jag sover på sidenörngott, det är milt för håret.

Jag gör inpackningar då och då med vårdande örter som jag köper här
https://www.hennabutiken.se/

Bra kosttillskott för håret är B5, B6, B7 och collagen.
Men som sagt, en hälsosam livsstil är det allra bästa så börja med doktorn.

Vixxen
2/27/20, 1:11 AM
#2

Ät B-vitaminer.

Surpan
2/27/20, 9:55 AM
#3

Det kan vara på grund av vad som helst, svårt för oss att spekulera i. Närmast till hands ligger såklart psykiska besvär, eftersom du säger att du inte mått bra på senaste. 

Om du tappar så mycket hår att det märks på så sätt att du blir tunnhårig så är det dags att gå till läkaren tycker jag. Ring din vårdcentral och boka tid. 👍

/Surpan

gickan87
2/27/20, 10:22 AM
#4

Tack för era svar. Är under utredning hos vc, väntar på operation. Det är den jag oroar mig för plus resultatet. Nu när jag tänker efter så började håravfallet i samband med upptäckten av det dem ska operera. Så antagligen stressen som är bidragande.

MVH Erika :)

Sindri
2/27/20, 11:34 AM
#5

OK - då är det svårt att eliminera själva stressen. Men kan det hjälpa dig att få prata med någon i vården? Få reda på mer om operationen? Kanske finns det redskap för att du skall kunna bli lite lugnare.
Annars är det ju de yttre sakerna jag skrev om förut som du kan ta till för bästa möjliga omvårdnad om håret.

TatsuOni
2/28/20, 3:26 PM
#6

#2 Fullt så enkelt är det dessvärre inte🙂 Har man brist på någon vitamin eller mineral så växer håret sämre och man kan få håravfall. Det spelar ingen roll vad man har brist på. Har man inte brist på t ex B-vitamin så kommer det inte att hjälpa att ta tillskott.

TS. Det låter som andra har varit inne på, att det är stressrelaterat. Men det kan även vara bra att ta ett blodprov för att kolla dina värden. Stress kan faktiskt leda till att kroppen tar upp näringsämnen sämre, samt förbrukar mer av vissa b la mineraler.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
Upp till toppen
Annons: