Alopecia areata?
Någon här med Alopecia areata? Fick en fläck i december, mitt i benan mitt på huvudet som läkarna direkt gav diagnosen Alopecia areata och så var det inget mer med det. Men som jag förstått det brukar man tappa flera fält? Jag har bara den kala fläcken mitt på och den har börjat blivit fjunig nu så antar det är påväg tillbaka? Någon som bara tappat en fläck i taget? Någon som bara fått en kal fläck o sen aldrig mer? 🤔 Oroar mig otroligt mycket för att tappa mer hår då det alltid varit bakom håret jag gömt mig. Eftersom den här fläcken sitter så dåligt till så har jag i stort sett haft håret i tofs varje dag sen jag märkte den. Antar att jag helt enkelt vill ha stöd…Ingen i min familj stöttar i det här utan skyller på att jag färgat håret för mycket när jag var lite yngre. :/
Det finns olika stadier av Alopecia. Själv drabbades jag för 10 år sedan av Alopecia Universalis, det började som en lite kal fläck i nacken…3 månader senare var jag 100% hårlös. Japp - inte ett hårstrå kvar. Ganska sällsynt, så det tror jag inte du behöver befara. Alopecia Areata innebär fläckar som kommer och går, helt oregelbundet. Det kan vara en enstaka fläck eller flera, det finns inget klart mönster.
Din familj har fel. Hårfärgning har ingenting att göra med Alopecia areata - man får inte runda fläckar håravfall från hårfärgning. Folk som inte förstår detta skyller på allt möjligt. Det finns ett förbund för de som har detta.
En som står mig mycket nära har lidit av denna sjukdom under några år - Det är en autoimmun sjukdom där kroppen angriper sina egna hårsäckar med håravfall som resultat. Så jag känner med dig.
Hon upptäckte en fläck när hon gick i 8:an och fick håret tillbaka. Hon är högpresterande och med universitetsstudier och stress från krav uppkom flera fläckar. Nu vet hon att stress påverkar utbrottet, så hon är medveten om att hon måste hantera stressen. Försök inte oroa dig. Fjun är ett bra tecken.
Hon fick sprutor av en privat hudläkare. Denne garanterade inte till 100% att de skulle hjälpa men det hjälpte henne. Du kanske kan ta kontakt med en hudläkare, (kanske privat?). Det är naturligtvis inte livshotande men att du blir ledsen och orolig är förståeligt. Så reagerar kanske alla som har upplevt sjukdomen i olika grader.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
#4 Har fläcken ändrat storlek? Dvs blivit större eller mindre med tiden?
#5 Den är lika som när jag upptäckte den. :)
#6 Då behöver du inte vara orolig, den kommer att få sitt hår tillbaka.