Annons:
Etikettövrigt
Läst 377 ggr
SonjaN
2018-12-29 15:42

Håravfall vid fett hår

Mitt hår blir fett och fult alltid 2 dagar efter tvätt och jag tycker att jag tappar mycket mer när håret är fett. (när man borstar igenom och fixar till håret) Är det någon mer där ute som upplever detta och vad beror det på?

Annons:
Sindri
2018-12-29 17:09
#1

Sedan jag slutade med Schampo för 7-8 år sedan får jag aldrig fett hår. Tvättar ca 1 gång/vecka och använder inga som helst stylingprodukter. Gör inpackningar ibland med olika örter.

TatsuOni
2018-12-30 15:13
#2

Jag har inte det problemet själv, men det är faktiskt inte ovanligt.

En del tappar hår när det blir fett, de använder Olja eller Balsam i hårbotten.

Jag har läst olika förklaringar till detra. Vet dock inte om dem stämmer och lyckas inte hitta dem nu.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

SonjaN
2018-12-30 18:44
#3

# 1 Använder du bara Balsam? Hur blir håret rent utan Schampo?

Sindri
2018-12-30 23:57
#4

Hår blir sällan smutsigt, såvida man inte gör något som dammar riktigt ordentligt, eller blir riktigt svettig. I västvärlden använder vi alldeles för mycket rengöringsmedel för våra kroppar. Vi torkar ut huden, och att smörja in den räcker inte, vi sabbar hudens eget skyddslager. När du använder Schampo så torkar du ut huden i hårbotten, och huden vill inte vara torr så den producerar mer fett, därav överskottet. En torr hud får sprickor där bakterier och annat kan leta sig in, huden är ju vår kropps skyddsbarriär.

Vatten räcker absolut för att skölja bort damm och det lilla fett man får i håret. Jag lovar att mitt hår är jättefint, hade inte så fint hår som ung ens (utom när jag var gravid….).
När man slutar med Schampo bör man först sluttvätta med ett schampo  som inte innehåller Sulfater (jag använde sidentvål, flytande ull- eller sidentvättmedel går också bra). Sedan tar det några veckor innan hårbotten lärt sig att den kan lugna ner sig med fettillverkningen. Men använd bara vatten ändå, så småningom kan det gå längre och längre tid mellan tvättarna.

Jag har köpt flera olika sorts inpackningar på hennabutiken.se, rekommenderas varmt.
Jag avslutar hårtvätten med en balja med saltvatten.

TatsuOni
2018-12-31 15:23
#5

Jag använder inte heller Schampo sedan ett antal år tillbaka, utan kör på Balsammetoden. Du kan läsa om No poo och Balsammetoden om du klickar på orden.

Kan tillägga att jag inte hade någon övergångsperiod alls när jag slutade med Schampo. Mitt hår blev rent på en gång. Men så har jag en torr hårbotten också och behöver bara tvätta håret var tredje till var fjärde vecka nu för tiden.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: