Annons:
Etiketthårprojekt
Läst 1355 ggr
SonjaN
2018-12-29 15:37

Har du klippt dig själv?

Har någon vågat sig på att klippa till en frisyr på sig själv? Det finns många klipp på Youtube tex som visar hur man klipper upp håret. Visa gärna bild på hur det blev.

Annons:
MonicaLagerquist
2018-12-29 15:38
#1

Hyfsat till luggen lite nu och😃 då.

Stolt ägare till fem La permer

[Kraxi]
2018-12-29 15:46
#2

Jag har klippt mitt eget hår flera gånger och kan erkänna att många gånger har det gått åt skogen, men andra gånger har det gått bra. Klippa lugg tycker jag är hyfsat lätt och även undercut/double sidecut som jag hade ett tag. Nu ser det ju dock förjävligt ut, då det håller på att växa ut. Har tyvärr inga bilder som visar och när jag klippte lugg sist var jag nog 15.

Honestyisdead
2018-12-29 15:53
#3

Med mitt spikraka och tunga hår med tunna hårstrån hade jag aldrig vågat mig på det 😂

Min kompis med lockar gör det. Men hon har en mamma som är frisör så hon har nog lärt sig.

Maria
2018-12-29 16:03
#4

Jag brukar klippa luggen och så får min man klippa resten av topparna.😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

KentHjärta
2018-12-29 16:06
#5

Har nog inte varit hos en frisör på 6 år 😉

wildfire
2018-12-29 16:24
#6

Har inte vart hos en frissa på minst 27 år säkert  mer ,har kort frisyr och klipper mig själv och jag lär aldrig mer går till en frissa. Hur bekvämt som helst men som sagt jag har kort och lättskött frisyr och använder även maskin så det är busenkelt 😎

Det finns ju numer  creaclip som underlättar om man ska klippa ett längre hår själv 🙂

Annons:
Sindri
2018-12-29 17:06
#7

Har så gott som alltid klippt mig själv . Besök hos frissan slutar alltid med tårar!
(Ingen i familjen går till frisör)

Lona
2018-12-29 17:15
#8

Hatar att gå till frissan, har klippt mig själv i flera år nu. Snyggt är det kanske inte, men minst lika bra som när jag klippte mig på salong men gick dit för sällan. Hundarna effileringssax är kanon! #3, Jag hade sånt hår när jag var liten, hopplöst ens för en frisör att fixa till. Numera har jag lite självfall så det blir inte total katastrof i alla fall.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Honestyisdead
2018-12-29 18:20
#9

Men oj. Jag trodde inte det var så många som inte gillar att gå till frisör.

Jag ser det som likvärdigt med massage. Egentid och att någon tar hand om en på annat sätt än hemma. Trodde inte jag var konstig gällande det 😂

Surpan
2018-12-29 18:30
#10

Jag klipper topparna själv men håller med Hera om att ett trevligt frisörbesök är skönt. Gärna där de serverar bubbel.. ;D

/Surpan

Lona
2018-12-29 20:50
#11

För min del avskyr jag det där med att småprata, det är nog min största hangup när det gäller frisören. Helt ok när jag gick hos samma frissa i många år - vi upptäckte dessutom att vi har gemensam släkt👍 - men när jag var tvungen att börja hos en ny så, nej tack!
Har också rätt svårt för att någon ska titta på mig med granskande blick även om jag vet att det är helt yrkesmässigt och att nojjorna ligger hos mig själv, men det är helt enkelt skitjobbigt.
Går hellre till tandläkaren (förutom att det kostar f*n så mycket mer) eller tom gynekologen, ingen förväntar sig att man ska vara småtrevlig då…😉😃


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

wildfire
2018-12-30 04:43
#12

Jag kan väl inte påstå att jag ogillar tvärtom det det var trevligt på den tiden jag gick och jag gillar att prata med människor i alla situationer så det här är mer att jag blir mer nöjd med håret om jag får sköta om det helt själv och bekväm för man kan fixa det när som helst utan att behöva boka och vänta på tid.

Fick alltid fixa och putsa efter när jag vart hos frissan så jag var aldrig helnöjd även om dom gjorde sitt jobb bra så är jag petig så in i norden och inte ett strå får ligga minsta fel 😊  men trevligt det kunde vi ha och jag gick till några men hade dom då i flera år så man blev på sätt och vis bekant och fick många glada skratt och intressanta samtal.

Nu kommer jag aldrig att gå igen för det är så lättsamt att fixa och dona själv när helst man känner och behöver men fel på frissorna eller salongerna var det aldrig för mig tvärtom men jag har blivit så bekväm med att göra allt själv och så lär jag fortsätta tills den dagen jag dör  😎

TatsuOni
2018-12-30 15:06
#13

Jag har klippt mitt eget hår sedan jag var 15. Det är 12 år nu.

Nu för tiden så klipper jag bara topparna och har en rak "hemline". Förr så var det däremot korta frisyrer m.m. Vet inte om jag har någon bra bild dock…

Ju mer man tränar, dessto bättre blir det skulle jag säga.

Några tips är:

  • Klippt mindre än du har tänkt från början, så att det inte blir för kort när du måste korrigera/jämna till det.
  • Använd en bra sax.
  • Ta god tid på dig.

Jag klipper mig själv utav flera anledningar. Främst för att jag får det som jag vill ha det, det fick jag aldrig när jag lät frisörer klippa mig.

Men även att det är snabbt, smidigt, jag slipper småprata med någon, slipper åka hemifrån och så är det roligare att göra det själv. Dessutom så känner jag mitt hår betydligt bättre än någon frisör.

Ohh och så slipper jag deras våldsamma borstande, fönande och produkter som mitt hår ogillar!


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
wildfire
2018-12-30 16:15
#14

Får hålla med Hera, det är många fler än jag tänkt mig som svarat att dom klipper sig själva.

En fråga till er som klipper er själv, brukar ni få gliringar så som att frisörer ska leva och ha inkomst också och därför bör vi gå dit  och gynna dom ? att vi tar deras levebröd från dom genom att göra klippningarna själv ?

Jag har fått det några gånger om än inte så ofta och på sådana gliringar svarar jag bara att jag gynnar min egen plånbok inte andras och det gäller ju allt inte enbart här så gör jag allt själv 😎

Surpan
2018-12-30 16:21
#15

#14 Låter konstigt. Jag målar om hemma också utan att dåligt samvete för att jag tar en målares jobb. Och för den delen städar jag hemma själv, tvättar bilen själv och lagar min egen mat. Serviceyrken är kanon och ska uppskattas, men alla har inte viljan/behovet/ekonomin att använda service.

/Surpan

Sindri
2018-12-30 17:02
#16

Om jag någon enda gång hade träffat en frisör som varit intresserad av hur JAG vill ha mitt hår klippt.
Inte bara klippa av 2 dm när jag som  tonåring  ÄNTLIGEN lyckats få håret nedanför axlarna. -Oj, ville du inte ha det så? Hur skall jag göra nu då? Skall du ha lite långt och lite kort hår (Snäsigt!) Det var många bittra tårar den natten, och håret blev aldrig så långt igen.

Inte bara; -Oj, då, ville du inte ha superkort lugg? Men det är ju jättemodernt.

Inte; -Klippa topparna selektivt? Nä, det är för jobbigt, jag måste ta det i stora paséer.

Inte; - Ja, men man måste tunna ut det (i mitt supertunna hår!).

Lona
2018-12-30 17:02
#17

#14, Nej, jag har inte fått de kommentarerna men vet andra som fått det. I och för sig vågar folk sällan säga lite halvtykna saker till mig som kan relatera till utseendet. Faktiskt en nackdel att många tror att jag inte kan ta en negativ kommentar eller tillsägelse utan att totalt bryta ihop men det är en annan historia…

Edit; Kanske ska tillägga att jag ser fullkomligt normal ut även om jag har svårt att se det själv.😛


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Tuulikki]
2018-12-30 17:38
#18

Enda gången jag klippt mig själv var när jag fick en impuls att skaffa rak lugg. Annars aldrig. Tycker om att gå till frisören, min är jätteduktig. Men jag gör det vääääldigt sällan.

SonjaN
2018-12-30 19:01
#19

Ni som klipper er själva, någon som provat klippa så här? https://www.youtube.com/watch?v=Ve5PQtdx2TU

Första gången jag klippte upp håret blev det ganska bra, senaste gången blev det väldigt ojämnt. Fick tunna ut ett par gånger efter det och jag råkade bara göra det värre genom att klippa för kort och i dålig vinkel.

TatsuOni
2018-12-31 15:15
#20

Jag vet inte jag har fått någon kommentar om det. Jag får så mycket kommentarer om dem flesta valen i mitt liv att jag inte kan komma ihåg alla😂

#19 Jag har inte testat den tekniken. Jag har ärligt talat mest gjort så som jag själv tycker blir bra🤪

Finns det någon speciell frisyr som du är intresserad av att testa TS?🙂 Länka gärna till en bild i så fall🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
SonjaN
2019-01-03 19:16
#21

# 20 Jag kommer nog inte klippa mig själv igen. Man blir varse om hur mycket jobb och teknik det är. Hatten av för frisörer.

taxarärbäst
2019-01-07 16:24
#22

jag klipper mig själv för jag litar inte på frisörer

Zadeira
2019-01-08 16:43
#23

Jag har alltid klippt mig själv, kan räkna gångerna jag gått till frisör i vuxen ålder på en hand. Jag har alltid tyckt det varit för dyrt att gå till frissan för saker jag kan göra själv. Som någon sa, det är jättebra att service-yrken finns men det innebär inte att alla måste nyttja alla tjänster.

VeilofElysium
2019-01-11 17:31
#24

Endast luggen xD Vågar inte mer.. Färgar ger jag alltid själv däremot..

thistletoe
2019-01-12 12:23
#25

Jag har inte mycket hår att spela på så blir det fel så går det inte rädda och blir en buzzcut istället, därför är det tryggt för mig att gå till min frisör som vet hur jag vill ha det och kan se vad hon gör även i nacken, vilket inte jag kan. Klippte mig själv ibland när jag hade långt hår, men tyckte mest det var som att städa toan att klippa och ta hand om mitt långa hår, nödvändigt men inte kul, därför var det skönt att gå till frisören även då.

Knektstugan
2019-01-13 12:44
#26

Ja brukar klippa mitt hår själv ställer mig med huvet ner så håret hänger ner och klipper så rakt av jag kan. Lärde mig det  när ja var ung på åttitalet har lockit hår så det syns inte om det inte blir så jämt

[Urfokus94]
2019-01-15 22:59
#27

kan inte klippa mig själv :))) 

testade en gång och aldrig mera

Annons:
taxarärbäst
2019-01-15 23:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

när jag klippte mig senast! klipper alltid håret själv. NJUT AV MIN DUBBEL HAKA

Sarafiaklara
2019-01-15 23:07
#29

Klipper mig själv, blir sällan impad de gånger jag varit hos frisörer plus att jag tycker det är socialt obehagligt. Klippte det själv innan jul med hjälp av en gummisnoddsmetod och blev nöjd. Har själv underligt hår där underhåret är lockigt medan resten av håret är vågigt så det märks inte så mycket om jag klipper det själv.

Upp till toppen
Annons: