Annons:
Etiketterfärgblekningtoning
Läst 382 ggr
Honestyisdead
2018-12-16 10:27

Bleka mörkt hår

Är sugen på manic panic. Dessvärre bör man vara blond för bra resultat och jag har råttfärg i utväxten och färgat väldigt mörkt hår.

Tappar jag håret om jag bleker med det här?

https://www.lyko.se/manic-panic/manic-panic-flash-lighting-40-volume-complete-bleach-kit?gclid=EAIaIQobChMIqKelsoOk3wIVAqqaCh2wvAJ6EAQYBSABEgIuH_D_BwE

Annons:
Sugar Mist
2018-12-16 10:54
#1

Nej, du tappar inte håret men du kommer inte kunna få någon bra färg med manic panic med bara en blekning. 
Du kommer troligtvis behöva bleka 2-3 gånger minst för att få en bra färg, och det kommer ta tid om du inte vill förstöra håret helt.

-

Honestyisdead
2018-12-16 11:18
#2

Tid är inget problem. Bara orolig nr man hört hur folk kan ta bort hela gissar för blekningen förstört.

Kanske skulle testa några slingor först? Då ser jag ju hur det ser ut efter en gång och om håret tål det?

Sugar Mist
2018-12-16 11:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Nä, alltså, jag har blekt mitt hår från svart till blont ett ex antal gånger och har aldrig tappat håret. 
Är naturligt blond och gick nu från att ha färgat håret mörkbrunt i 4 år till blond nu under hösten(sen augusti -> nutid, inte färdigt än) och har blekt 3 gånger. 
Håret är kvar på huvudet, men i behov av någon decimeter avklippt :) 
Skickar med en bild på hur mitt hår ser ut just nu. 

Testa att slinga några slingor, men jag tror nog att ditt hår tål det. 
Tänk på att du behöver ha håret rätt ljust och kallt om du ska färga med manic panic, så ett bra silverschampo kan vara bra att investera i också :)

-

Honestyisdead
2018-12-16 12:27
#4

#3 Fint :)

Var nämligen en recension med bild där en tjej jade en stor tuss hår i kammen och hon skrev aldrig mer.

Tack för tipsen.  Blir att fundera.  Klippte precis av håret som var till höfterna och nu slutar ovanför skuldrorna.  Får n9g först vänja mig vid det innan jag vågar något helt galet.  Haft nästan svart så länge jag kan minnas.

TatsuOni
2018-12-16 12:44
#5

Håret kommer inte att trilla av men däremot bli slitet. Hur slitet beror på din hårkvalitet, hur lugnt du tar det med blekningarna och hur du vårdar håret mellan blekningarna.

Att håret trillar av i stora tussar tyder på att någon har blekt sönder håret totalt. T ex så har hon låtit blekningen sitta i på tok för länge eller blekt flera gånger under en väldigt kort tid.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[IdaSoren]
2018-12-16 13:39
#6

Jag hade svart hår för ett år sedan och blev blond (en färg jag var nöjd med alltså) i slutet av våren, relativt snabb  förändring alltså. För att gå från svart till blond krävs ju flera blekningar och olika lång tid mellan varje blekning, beroende på vad ens hår klarar av. Mina bästa tips är att vänta så länge man orkar mellan varje blekning, och att ta hand om håret riktigt ordentligt under tiden. Jag hade mängder av Olja och hårinpackning i håret nästan varje dag under vissa perioder. Fick ju också stå ut med en period av orange hår, inte min favorit, men det är sådant man får tåla om man vill skona håret och inte bleka flera gånger direkt efter varandra. 

Så länge du håller koll på håret, tar hand om det och slutar bleka om du märker att håret blivit skadat så tror jag det kommer gå bra oavsett vilket märke du väljer på blekningen.

Kan visa en bild på min process, från mörkt till orangea toppar till den färgen jag har nu.

Annons:
Honestyisdead
2018-12-16 14:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Oj. På sidan står det man bara behöver vänta 24 timmar mellan blekningarna.

[IdaSoren]
2018-12-16 20:03
#8

Jag tolkar det som att man ska vänta i 24 timmar för att undvika hudirritation, men oavsett så är det ju en minimigräns och kanske inte vad som rekommenderas för alla. Är ju som sagt väldigt individuellt och beror på vilken hårkvalitet man har från början. Jag läste på väldigt mycket om hår och blekning innan jag började med mitt svarta hår, och min bestämda uppfattning är att det snällaste man kan göra är att låta det gå lite tid mellan blekningarna, om man vill skona hårkvaliteten. Det jag har läst mig till är att den största orsaken till att folk har fått skadat hår som gått av är att de har blekt flera gånger direkt efter varandra. Men klart det kan funka, man får väl göra en egen bedömning av sitt hår och prova sig fram därefter.

lunaticIam
2018-12-16 20:33
#9

När jag färgade håret lila (med Directions som är väldigt likt Manic Panic) hade jag en blekningsperiod på ca 10 månader under vilken jag blekte håret tre gånger sammanlagt. Började med min naturliga färg (mörkbrunt) och hade fortfarande lite orangea skiftningar kvar innan jag lade på den lila färgen. Det gjorde att mitt hår knappt blev skadat alls i och med att det fick vila så mycket emellan blekningarna. 

Jag skulle verkligen rekommendera i alla fall ett par veckor mellan blekningarna och inte bara 24 timmar. Bleker du flera gånger med bara 24 timmars mellanrum kommer du få sönderblekt hår som förmodligen trillar av i tussar.  Du kan ju testa en avfärgning först och senare lägga på blekning. Avfärgning sliter också men inte lika mycket som blekning (som jag uppfattat det) 🙂

Upp till toppen
Annons: