Annons:
Etiketthårvård
Läst 773 ggr
Scully
2018-11-29 23:45

Problem hos en frisör

Min dotter fick problem hos en frisör, eller hon hade en frisör elev utan handledare, då denna var sjuk. Ett av de största problemen var att hennes hår blev som fnöske efter böjning och färgning (det skulle bara vara slingor, men blev helfärgning). Hon fick sitta med blekningen i 4 timmar!! Visst att hon har mörkt och tjockt hår, men det var bara där bak det satt så länge, främre delen var bara i ca 15-20 min. Nu undrar jag om det finns någon bra frisör som kan säga hur länge blekningen verkar och kan dessa 4 timmar förstört hennes hår? Sen, finns det någonstans där man kan få reda på om en viss person är diplomerad frisör? Tacksam för hjälp med dessa frågor 💖

Annons:
Honestyisdead
2018-11-29 23:51
#1

Ja om hon hade blekning i 4 timmar lär håret vara förstört tyvärr. Man kan be att få se gesällbrevet. Det har alla riktiga frisörer.

Scully
2018-11-30 00:09
#2

Det är vad vi misstänkte, men vill gärna ha ett konkret bevis att det skadar håret att ha i det så länge. Själv säger frisörsalongen att det inte är några problem att ha det i så länge, "då det slutar verka efter 45 min- 1 tim" Jag vet att personen i fråga är nagelterapeut men nu säger denne att denne är diplomerad frisör, med många års erfarenhet. Själv har jag hört att denne person aldrig jobbat som frisör, dock ägare till salongen. Därför undrar jag om man kan få reda på det, förutom att man måste dit och fråga om gesällbrevet. Tack så mycket för ditt svar Hera!

Galenidjur
2018-11-30 11:16
#3

FYRA timmar?! Det är ju helt absurt.  Speciellt hos en frisör då deras blekningar är MYCKET starkare än sånt man t.ex. har hemma, och inte ens hemmablekning ska sitta i så länge.  Max en timme typ. Helst inte ens så lång tid. 

Och om det nu är så att det "slutar verka efter 45 min - 1h" VARFÖR hade hon i det längre då? Då finns det ju noll ursäkter! 

 Dessutom, även om hon gjort allt korrekt så gav hon ändå inte din dotter vad hon ville ha (dvs slingor) så den här "frisören" har gjort fel på precis alla sätt.

Nej vad upprörd jag blir och det borde ni också vara.   Inte bara för hårets skull, men främst för att om man slarvar med blekning kan man riskera att bränna sönder hårbottnen (vi snackar riktiga kemiska brännskador).  Hon har alltså inte bara gått emot kundens vilja, gjort ett enormt dåligt jobb , men  OCKSÅ utsatt sin kund för hälsorisker. 

Inte acceptabelt nånstans.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Scully
2018-11-30 12:53
#4

Tack Galenidjur! Jo vi vet att de gjort mycket fel, en elev ska inte jobba utan handledare. Men min dotter har gått till ARN och anmält, men vissa av sakerna ägaren skriver, stämmer inte alls. Så därför måste vi ha mer "kött på benen" innan hon svarar tillbaka. På deras hemsida står det bara att ägaren är nagelterapeut. Men denne har skrivit till ARN att denne jobbat i många år som frisör och har mycket erfarenhet. Det är därför alla dessa frågor och funderingar måste ha ett bra svar.

Galenidjur
2018-11-30 14:53
#5

#4 det är klurigt det där när ord står mot ord. Kanske kan ni gå till någon annan frisör, förklara läget och be dem titta på håret och ge sin åsikt? 

4 timmar med blekning är i alla fall helt oacceptabelt, oavsett om man är frisör eller inte. Jag tror inte att någon frisör skulle rekommendera det så det borde vara ett bevis i sig på att hon gjort fel. Eller har hon förnekat det hon gjort också?

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Scully
2018-11-30 22:20
#6

Vi har varit tillbaka å dom har försökt fixa till färgningen. Men håret har varit som ett fnöske. Ägaren tar ju lärlingen under sina vingar och säger att handledare funnits på första behandlingen, trots att lärlingen sagt att handledaren varit sjuk. Jo det är jobbigt när det står ord mot ord tyvärr.. men att ha en 17 åring med förstört hår är inte skoj. Har en väninna som har klippt henne efter detta då hon inte velat gå tillbaka efter sista klippningen, få de ändå bara tog topparna å det var mycket mer som var förstört.. hon får lida ganska länge för att behålla sin längd på håret..

Annons:
Honestyisdead
2018-11-30 22:28
#7

Tråkigt med sånt här :(

TatsuOni
2018-12-01 11:06
#8

Fyra timmar är helt galet!

Tyvärr så är håret förstört, men för att göra det bästa av situationen så rekommenderar jag inpackningar med protein och därefter mycket fukt.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Scully
2018-12-02 12:26
#9

#8 TatsuOni Tack för tipsen, ska framföra dem till henne. Jag läste något på nätet att om håret torkar med blekningen i, så stannar processen?! Men hon hade mycket aluminiumfolie inlindat och då borde det ju behållas fuktigt under hela tiden? Hon skulle ha varma Färger i sina slingor, men det blev kalla, en stor blaffa med grått mitt i. När hon fick en tid att få åtgärdat färgningen, så visste inte lärlingen att det var någon skillnad på balayage och ombre, hon sa (då jag var där) att det var samma sak. Tycker ju att hon borde ha fått reda på skillnaden, om hon hade haft handledaren bredvid sig… Den gången sa min dotter att håret var förstört, torrt och slitet. Hon kunde inte borsta ut, då de var som svinto. Deras beslut då var å sätta nån typ av Olja i håret, ej klippning. Så hon fick ju kontakta de en tredje gång, men då klippte de bara topparna. Alltså långt ifrån allt som var slitet. Hon hade nedanför axlarna då. Hon kände inte att det var någon idé att kontakta dem en fjärde gång, då hon läste på ARN att de har 3 försök på sig att åtgärda och allt kändes så olustigt då hon inte blev hörd. Detta hände i somras och hon har fortfarande slitet trots då det var de nästan upp i hårbotten. Det enda hon krävt som kompensation är att få pengarna tillbaka, men vi får väl se nu när ord står mot ord. Men tack vare er så ska vi be om konkreta bevis för ägarens påstående att "det slutar verka efter 45 min - 1 timme"

TatsuOni
2018-12-02 19:27
#10

#9 Det stämmer nog att blekning slutar verka när den torkar, men eftersom att håret som du sa var inlindat, så har det ju inte torkat i första taget om alls.

Och även om blekningen "slutar" att verka efter en viss tid, så har jag svårt att se att den inte skulle skada håret så länge den sitter i. Det är inga "snälla" saker en blekning innehåller.

Hela händelsen är hemsk! Så oansvarigt och dåligt jobbat! Finns det någonstans där din dotter kan lämna ett omdöme för att varna andra? T ex på Facebook?


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Scully
2018-12-02 22:56
#11

#10 Det var ju de jag tänkte, folie ser ju till att hålla det fuktigt. Nej jag vet ju nu hur illa blekningen är och hon också. Tyvärr fick hon gå igenom en jobbig process, som inte är över ännu. Salongen har en FB sida, men just nu varnar vi alla i vår närhet. Sen får vi se vad som händer med ARN och agerar nog därefter. Tack för allt, ni har gett oss väldigt bra råd och info. Nu ska vi sätta oss och skriva ner ett svar till salongen via ARN. 💖

TatsuOni
2018-12-04 10:42
#12

#11 Lycka till! Uppdatera gärna oss om hur det går!


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Scully
2019-05-12 19:42
#13

Före jul betalade jag en ordentlig klippning hos en annan frisör, tyvärr blev hon ganska korthårig.Men slipper de mesta slitna. Förra veckan fick hon svar från ARN, tyvärr blev det avslag.. så hårt slag för henne, men är så glad att hon testade. Så nu ska jag kontakta frisör skolan med infon, så de håller koll vart de skickar sina elever. Tack för er feedback och hjälp med mina frågor 💖

Annons:
TatsuOni
2019-05-12 20:18
#14

#13 Tack för uppdateringen!

Skönt att hon börjar få ordning på håret men tråkigt att det blev avslag! Men anmälningen kanske kan hjälpa i framtiden om fler anmälningar kommer in mot henne… Det var bra gjort av din dotter att anmäla oavsett hur det gick!


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Scully
2019-05-14 09:29
#15

#14 Jo vi får hoppas det! Jag är så stolt och glad att hon orkade gå igenom hela processen. Så nu blickar vi framåt och hoppas att hon inte råkar på något liknande igen. Då kanske hon fått skinn på näsan och mer vaken vad som händer.

Upp till toppen
Annons: