Annons:
Etiketterövrigtundersökningar
Läst 445 ggr
TatsuOni
11/22/18, 6:41 PM

Har du egen brunn eller kommunalt vatten?

Vad man tvättar håret i för vatten kan göra stor skillnad. Därför undrar jag nu om du har egen brunn eller kommunalt vatten och hur du tycker att det fungerar för ditt hår.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

  • Redigerat 2/6/22, 3:30 PM av TatsuOni
Annons:
TatsuOni
11/22/18, 6:45 PM
#1

Vi har sedan i våras egen brunn.

Detta har innebärt en för- och en nackdel för mig, men jag har nu lärt mig att motverka nackdelen.

Fördelen - inget klor som torkar ut mitt hår.

Nackdelen - Mineraluppbyggnad. Detta har jag löst med en Surskölj efter varje tvätt. När håret börjar känans torrt och tråkigt och ingenting annat hjälper, så vet jag att  det är dags för en starkare Surskölj.

Är dock sugen på att testa detta nästa år…


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Fridaaaa
11/22/18, 6:46 PM
#2

Egen brunn, hade vi hemma med, så vet inte skillnaden på håret kring egen och kommunalt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
11/22/18, 6:51 PM
#3

Kommunalt vatten, som funkar skit för mitt hår så jag kommer nog sluta med WO då jag måste göra en clensing tvätt flera gånger i månaden

l'm back

Sindri
11/22/18, 6:59 PM
#4

Kommunalt vatten både hemma och borta, men fullt med klor på båda ställena och på ena stället dessutom mycket kalk i vattnet. Kör med WO så det blir lite problem med det. Kalkvattnet är hopplöst, men under denna regniga höst har jag haft möjlighet att samla regnvatten som tur är.
Annars tillsätter jag lite ättika i vattnet och alltid salt i sista sköljningen.

[Tuulikki]
11/22/18, 7:03 PM
#5

Egen brunn. Tycker det funkar bra, men är rädd för att håret ska missfärgas när jag slingat det ljusare… finns ju filter att sätta på duschmunstycket men det kostar ju en slant och behöver bytas då och då. Den dagen den sorgen 😁

Caeli
11/25/18, 7:58 PM
#6

Har egen brunn nu men har tidigare haft kommunalt vatten. Jag har inte märkt någon skillnad och inte funderat på att det kan påverka…

Annons:
Lona
11/26/18, 4:29 PM
#7

Egen brunn, helt ok men jag är egentligen inte så engagerad i mitt hår. I somras badade jag dock en hel del i vår sjö, wow vad fint och mjukt håret blev! Märkte även skillnad när brunnen förmodligen var på väg att torka ut på sensommaren, håret blev betydligt trassligare och hade ett mer slitet utseende. Vet inte riktigt hur brunnsvattnet påverkades men det märktes även skillnad när vi diskat osv, det kändes liksom inte helt rent.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

TatsuOni
11/26/18, 4:42 PM
#8

Egna brunnar har ofta hår vatten med mycket mineraler.

Allmänt - behövs mer tvättmedel, diskmedel, rengöringsmedel etc, för att få rent saker. Blir lätt kalk och liknande runt kranar och i toastolar.

Påverkan på hår - Mineraluppbyggnad.

Mineraler byggs upp i håret.

Håret kan försvagas, bli torrt och känsligt.

Tecken på Mineraluppbyggnad i håret - torrt och strävt. Främst i ändarna.

Hur man blir av med det - stark (men inte för stark) Surskölj av t ex vinäger, ättika eller citronsyra. Schampon för simmare fungerar också.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Lona
11/26/18, 4:47 PM
#9

#8, Tack för tips! Kalk har vi inte mycket av i vattnet, däremot bland annat mangan. Förmodar att mineralerna blev rejält mycket mer koncentrerade i vattnet i somras när brunnen nästan sinande. Jag märker inte att det går åt mer rengöringsmedel etc med detta vattnet än när vi hade kommunalt vatten i Göteborg, däremot smakar det illa trots filter.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

TatsuOni
11/26/18, 4:56 PM
#10

#9 Vilka "symtom" man märker av beror ju även på vilka mineraler som finns och i vilka halter🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: