Annons:
Etikettfrisyrer
Läst 744 ggr
TatsuOni
11/3/18, 6:36 PM

Kultur - kort hår som "äldre"

I Sverige precis som flera andra länder så har vi en kultur där man "ska" klippa håret kort när man har kommmit upp i en viss ålder. Inte helt sällan får man höra att "nu när du är 40 så är det dags att klippa håret." Eller "Långt hår är bara för unga flickor".

Vad beror detta på och vad anser du?

Ska man klippa håret kort när man har kommit upp i en viss ålder?

I så fall, hur kort och vid vilken ålder?


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
TatsuOni
11/3/18, 6:39 PM
#1

De flesta kan nog gissa vad jag tycker…

Själv tänker jag ha långt hår livet ut och anser att folk ska skita i vad andra tycker och göra som de vill med sitt hår.

Jag vet inte riktigt hur den här kulturen har uppstått….


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Maria
11/3/18, 6:42 PM
#2

Jag är 56 år och har långt, numera grått hår.

Flera av mina bekanta har tyckt att nu är det dags för kort hår men det är inte jag. Jag har inte samma kvalitet som förut på håret. Bland annat för att det har blivit grått och så har jag strålbehandlat skallen.

Jag trivs i alla fall med mitt hår och jag har det mer eller mindre alltid uppsatt. På natten sover jag med en tofs uppe på huvudet och tycker det är så skönt när nacken är bar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

TatsuOni
11/3/18, 6:46 PM
#3

#2 Härligt med någon som går sin egen väg istället för att följa normerna👍


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

MonicaLagerquist
11/3/18, 6:47 PM
#4

Var och en väljer själv vilken längd och frisyr man vill ha.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
11/3/18, 6:48 PM
#5

#3 🙂

Jag kan ibland tycka att det är lustigt att se äldre par där både mannen och frun har samma frisyr.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
11/3/18, 6:51 PM
#6

Tycker bara att det är trams. Varför skulle man inte kunna ha håret långt bara för att man råkar ha uppnått en viss ålder. Det är ungefär lika fånigt som att man inte kan ha kjolar som slutar ovanför knäna om man fyllt 50.

Det beror ju helt och hållet på hur håret ser ut (och benen, när det gäller kjolen). Vissa personer klär i långt hår, andra klär i kort hår - och omvänt. Tycker det vore tråkigt om alla kvinnor klippte håret i kort page och hennafärgade det, bara för att de uppnår en viss ålder. Det är en hel del som inte klär i det.

Själv har jag förvisso en page som slutar strax under öronen, men det har jag haft nästan hela mitt liv, helt enkelt för att jag trivs i den frisyren.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Novachan
11/3/18, 6:52 PM
#7

Har aldrig hört om sådana uppmaningar, utan att det har varit egna val om man klippt kortare frisyrer. Har speciellt inte hört talas om att det skulle vara något om när man är kring 40-årsåldern. Själv ser jag många äldre och pensionärer som har långa frisyrer, likaväl som korta. Sen har jag hört att äldre, långt över 40 år, väljer kortare frisyrer för att håret inte har samma kvalité längre och därför inte trivs längre med långt hår och tycker de ser bättre ut med kortare frisyrer (torrare toppar (och följder av det), tunnare hår, mindre hår och kombinationer av dessa). Vissa fortsätter som sagt med långt hår ändå, men kanske med håruppsättningar istället för helt utsläppt som de inte trivs med, men ser även det med så… Vissa äldre säger att de har kort hår av praktiska skäl också.

Maleficum
11/3/18, 6:54 PM
#8

Själv har jag för första gången i livet detta år klippt, eller snarare raka, mig kort (vid en "ynka" ålder av 34) men det är av rent praktiska skäl då jag haft så lite energi på senaste tid att jag inte haft något över för hårvård (varken borstande eller tvättande).

Annars har jag alltid velat ha långt hår. Min mamma har alltid haft kort hår men det är för att hennes hårkvalitet inte direkt passar med långt.

Men i mitt tycke är det ju upp till var och en hur man vill ha sitt hår oavsett kön eller ålder eller vad nu annat som kan tänkas spela in.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Åsa S
11/3/18, 7:36 PM
#9

Man får ha håret som man själv vill jag är 47 och har en lång fläta som slutar under rumpan.

thistletoe
11/3/18, 8:28 PM
#10

Jättefjantigt att säga att att man ska ha ett visst hår baserat på ålder, eller att säga att en viss Hårlängd passar bättre eller sämre på olika människor. Man ska få ha det hår man vill ha och trivs med. Jag har haft långt hår fram tills för ett par månader sen, nu är det som längst 2,5 cm ca. Jag är 21 år och kvinna.

tlover
11/5/18, 6:47 PM
#11

Äve jag har hört det där, men inte om mig själv (än) Mormor går däremot mot strömmen och har till midjan och är snart 90 (men hon vill ha kort, det är morfar som vill att hon ska ha långt så det är ju fel också).

På vissa äldreboenden är dom (tyvärr) väldigt på de äldre om att dom ska klippa håret.

l'm back

TatsuOni
11/5/18, 6:54 PM
#12

#11 Jag tycker att det är så tråkigt när folk ska lägga sig i andras val, vilket håll det än går åt.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Maleficum
11/5/18, 10:07 PM
#13

#11 Trist att andra ska lägga sig i hur man ska ha håret. Sen kan jag iof se en viss poäng när det kommer till äldre om de tex har demens eller annan sjuka som gör att de inte kan sköta saker helt själva av rent praktiska skäl, tex så när min gammelmormor blev dement och låg på hem hände det flera gånger att hon tok bajs och smeta in i håret :/ inte direkt mysigt och då underlättar det ju helt klart för alla inblandade om håret är åt det korta hållet (som hon då iof alltid haft). Fast i dem lägena kanske personen i fråga inte är tillräckligt närvarande heller för att bry sig om hur ens hår ser ut…

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
P.O
11/6/18, 4:12 AM
#14

Jag ska ha långt hår livet ut ända tills jag dör som äldre och ingen kan tala om för mig att klippa kort på grund av viss ålder för att det är jag som bestämmer. Stå på er!

TatsuOni
11/13/19, 6:30 PM
#15

Puttar upp den här diskussionen då kultur och historia står som tema🙂

Kom gärna med era åsikter och funderingar!


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: