Annons:
Etiketterövrigtkultur-och-historia
Läst 972 ggr
TatsuOni
2018-10-27 19:17

Att "ta patent" på frisyrer m.m

Det här är ofta en känslig fråga som väcker debatt, men jag tycker att det är intressant och värt att disskutera. Och kom ihåg att alla har rätt till sin åsikt!

Inom olika kulturer, rörelser och religioner så finns det ofta frisyrer eller sjaluppsättningar som mer eller mindre hör till.

Inte helt sällan så kommer argument som "du kan inte ha den här frisyren för det är respeklöst mot "valfri kultur eller liknande"". Eller rätt och slätt att den gruppen har ensamrätt till den typen av frisyr eller sjal.

Vad anser du?

Är det respektlöst att t ex ha dreads? Får endast judiska kvinnor bära en tichel?


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

  • Redigerat 2021-01-02 17:51 av TatsuOni
Annons:
Honestyisdead
2018-10-27 19:25
#1

Nej sådant kan man inte ha ensamrätt på. Tror inte heller kulturer tar illa upp när den visas upp.

TatsuOni
2018-10-27 19:32
#2

Min personliga åsikt är att man inte kan ta patent på frisyrer m.m. Anledningarna till min åsikt?

  • T ex dreads. Dessa har förekommit sedan hår växte ut från människans huvud och uppstår även idag om du slutar att reda ut håret.

  • Olika typer utav sjalar. Även om t ex tichel idag är förknippat med judendom och så har olika typer utav sjaluppsättningar använts i århundraden och längre. Dels inom olika religoner i olika varianter. Även inom kristendomen.

    Men framförallt utav praktiska skäl. Värme på vintern. För att skydda håret vid arbete i kök, ladugårdar m.m. För att hålla håret ur vägen.

    Än idag så är detta dels praktiskt och dels en snygg accesoar. Hur kan man då säga att en viss typ utav sjalanvändning ska vara tillåten och en annan inte?

    Jag skyddar mitt hår nästintill dagligen på jobbet och vid arbete hemma med olika typer utav sjaluppsättningar.

  • Rent allmänt. Vem kan säga när exakt en frisyr uppstod och att en grupp var först med att använda den?

    En snygg frisyr som t ex en viss typ utav flätor borde vara tillgänglig för alla och jag anser att man kan hysa respekt för olika religoner eller kulturer, även om du t ex flätar håret i cornrows eller har dreads.

  • Och i perspektiv till annat. T ex så kan folk idag använda vitt, grönt och purpur i kombination trots att det "var" suffragetternas Färger. Du kan använda en kimono utan att vara Japan. Kvinnor får idag använda byxor trots att det för inte så länge sedan bara var ett plagg för män.

Detta är som sagt min åsikt och jag vill gärna höra vad andra tycker!


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

TatsuOni
2018-10-27 19:34
#3

#1 Inte kulturer så mycket som förokämpade individer som anser sig representera en hel grupp. Men sådana finns det ju överallt.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

TatsuOni
2019-11-21 16:21
#4

Någon som vill dela med sig av sin åsikt?🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Moon AppleGrey
2021-01-31 16:58
#5

#4: min åsikt skiljer sig inte från din i #2.
En del letar orsaker att ta illa upp nuförtiden.
Värre ändå är de som gör det för annans räkning, då det ibland kan vara mer förolämpande för den kultur de påstår sig "försvara".
Tror nog att indier, afrikaner etc kan föra sin egen talan. 😉


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

TatsuOni
2021-01-31 17:16
#6

#5 Håller med!

Har för övrigt fått min första "cultural appropriation-kommentar" på YouTube nu på min "Frida Kahlo braids" video. 😏


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
Moon AppleGrey
2021-01-31 17:42
#7

#6: var tvungen att kolla den videon.
Lämnade också en kommentar till den youtubern, eftersom jag har sett sådant i Tanzania också (visserligen bara på bild, men iallafall….)


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

TatsuOni
2021-01-31 17:45
#8

#7 Jo den frisyren användes t ex på medeltiden i Europa också. Orkade inte ens svara på den kommentaren, då jag har svårt att se att det skulle leda någonstans.

Och så kan jag väl inte se att min video var gjord "utan respekt" heller även om jag inte höll någon historielektion om mexikanska frisyrer.

Alla har så klart rätt till sin åsikt, så hans kommentar får vara kvar.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Moon AppleGrey
2021-01-31 17:49
#9

#8: exakt.
Har sett även det, men orkade inte ta upp det.
Beroende på om jag får svar överhuvudtaget eller om det är respektfullt så tänker jag nämna det, annars får det vara.

Sant.
På mitt borttagna konto (valde själv att avsluta) så lät jag "negativa" kommentarer stå kvar, av samma anledning.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

TatsuOni
2021-01-31 17:52
#10

#9 Nää, man orkar inte lägga för mycket tid på sånt.

Jag anser att kommentarer kan stå kvar om de för fram någon åsikt och inte bara är rent "trollande".

Som på Instagram så tar jag bort kommentarer där det står typ "beautiful long hair princess" med 100 hjärtan efter, "I wanna comb your hair" och andra kommentarer av "uppenbara snuskgubbar".


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Moon AppleGrey
2021-01-31 17:55
#11

#10: exakt.

Ja, huga, sådant är ju rent av obehagligt. 😖


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

TatsuOni
2021-01-31 17:57
#12

#11 Verkligen! De kommentarerna/meddelandena och dem ännu värre, leder till en omedelbar blockering från mig!


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Moon AppleGrey
2021-01-31 18:01
#13

#12: det är rätt. 👍


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Annons:
Herveaux
2021-02-02 19:33
#14

Jag håller med er andra, och kan inte komma på så mycket att tilläga efter era argument. 😊

När jag hade dreads hände det ett par gånger att jag vart kallad "rasist" (av folk som var lika vitbleka som mig) pga min frisyr. Jag fick inte riktigt ihop deras logik där och valde att bara rulla med ögonen åt idiotin. 🙄
Utan att ha räknat varenda en så kändes det som att jag under dreads-åren fick flest komplimanger från folk med utomeuropeiskt ursprung. 🧡
Blekfisar var mest frågvisa och behövde hjälp med att slå ihjäl myten om att dreads per automatik är ohygieniska.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

  • Redigerat 2021-02-02 19:33 av Herveaux
Moon AppleGrey
2021-02-02 19:43
#15

#14: euh, va…? hur kan en frisyr göra en till rasist? 😶 Något av det dummaste jag har läst på länge.
Om folk ändå kunde sluta att missbruka rasist-ordet.

Att dreads skulle vara ohygieniskt är en myt som har undgått mig iallafall. 😂


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

  • Redigerat 2021-02-02 19:44 av Moon AppleGrey
Herveaux
2021-02-02 19:47
#16

#15: Håller helt med.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

TatsuOni
2021-02-03 17:52
#17

#14 Ehmm, ja ibland kan man undra om folk inte behöver ett lexikon…


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Herveaux
2021-03-21 14:17
#18

Jag hittade den här videon om huruvida vita får ha dreadlocks.
Nu verkar vi här i tråden redan vara rörande överens men om vi har några smygande nej-sägare så ta en titt vettja. 😄

Fyller på med en till länk till en mer lättsmält video med mycket humor men också mycket allvar om samma tema.
https://www.youtube.com/watch?v=lvxIRut-2_o


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

White guy banned from comedy show for having dreads————————————FACEBOOK: https://www.facebook.com/twoguysonecouch/INSTAGRAMhttps://www.instagram.com/aba.atla...
  • Redigerat 2021-03-21 15:01 av Herveaux
Pyttelite
2021-03-21 14:30
#19

#18: Hur är det - kan man visa en politisk ståndpunkt via sin frisyr?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Herveaux
2021-03-21 14:35
#20

#19: Vad har det med mitt inlägg att göra menar du?

Edit. Tatsu skrev ett väldigt bra svar (#2) högre upp i tråden. Jag tog för givet att det var underförstått att jag håller med henne där eftersom jag inte satte mig emot. 😄

Men för att förtydliga extra så nej, det tycker jag inte.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

  • Redigerat 2021-03-21 14:41 av Herveaux
Annons:
Pyttelite
2021-03-21 14:43
#21

#20: Mitt inlägg kunde lika gärna vara kopplat till trådstarten.

Men ditt inlägg fick mig att tänka på en nutida diskussion om att man inom kulturkretsar måste upplevt saker själv för att få del av kulturen.

Vita vs färgade - funktionsnedsättning vs fullt fungerande osv.

Så vandrade tanken vidare till punk , skin heads osv.

Därav min undran. Hade inga baktankar med inlägget.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2021-03-21 14:43 av Pyttelite
TatsuOni
2021-03-21 19:46
#22

Ska kika på videon och svara lite här imorgon 😋


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

TatsuOni
2021-03-22 16:47
#23

#18 Många bra synpunkter där. Och information.

Sedan så kommer en mindre populär åsikt här. Vad är"svart kultur"? Och vad är "vit kultur"? Svart kultur brukar ofta förknippas med svarta amerikaner. Men deras kultur skiljer sig nog en del från andra länder, precis som den gör för "vita" i västvärlden.

Precis som han tar upp så är dreads naturligt förekommande och har funnits lite överallt. Men har ändå inte varit en norm i t ex hela Afrika. Så hur kan någon säga sig ha äganderätten?


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Herveaux
2021-03-22 16:52
#24

#23: Där håller jag helt med att "svart" resp. "vit" kultur är på tok för breda begrepp som inte säger speciellt mycket när det kommer till kritan.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

TatsuOni
2021-03-22 16:54
#25

#19 #21 Nej, jag anser inte att en frisyr är politiskt kopplad. T ex så kan du kalla dig punkare, lyssna på Sex Pistols, ha tuppkam och ändå inte vara för anarki.

Skinheads… Rakat huvud… Det krävs mer än att ha rakad skalle för att uttrycka en politisk ståndpunkt. Kläderna räcker inte alltid nödvändigtvis till. När det kommer in symboler, ord, plakat o.s.v så blir frisyren en del av helheten.

T ex min sambo har rakat huvud och är långt ifrån en skinhead på alla vis. Typisk T-shirt och jeans person, som står långt ifrån någon extrem ideologi. Men råkar lida av manligt håravfall och väljer att raka resten. Så nää, rakat hittar du överallt.

Snarare så väcker vissa frisyrer försommar hos vissa och det är ju deras eget problem, som de borde hålla för sig själva om du frågar mig.

Och som vanligt så är detta mina åsikter.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

TatsuOni
2021-03-22 17:00
#26

#24 T o m i närliggande länder som Finland och Sverige så finns mindre kulturella skillnader. Så att klumpa ihop typ 1/3 av världen och tillskriva den en kultur känns för brett som du sa.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Herveaux
2021-03-22 17:44
#27

#26: Oh ja, absolut!
När jag hade företag så hade jag en kund som var från USA och vi pratade en del om (eller ja, jag frågade och hon svarade) om hur otroligt olika det är från stat till stat där, även om staterna är grannar. Ursäkta om jag gled helt av ämnet nu. 😅


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Moon AppleGrey
2021-03-22 17:56
#28

#23: har inte orkat se på själva videon ännu, men läst så långt jag orkade av kommentarerna.
En del av dem tyckte jag kändes bekymmersamma, där de uppenbarligen ignorerade att majoriteten av "de vita" de klumpar ihop inte är amerikaner och är från en helt annan kultur.
Deras ilska och trångsynthet, menar jag.

Och ännu en gång känns det orimligt att kräva att man måste ta (aktiv) ståndpunkt för svarta för att kunna ha dreads, eller liknande.
Medmänsklighet hänger ju inte på ens hår.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

  • Redigerat 2021-03-22 17:57 av Moon AppleGrey
TatsuOni
2021-03-22 19:11
#29

#27 Tycker att det är skillnad bara på att besöka Stockholm och Göteborg i Sverige 😅

#28 Precis, många verkar glömma att USA inte är hela världen… Eller att Europa inte heller är en hel kultur, utan består utav många.

Såvida du inte rakar upp ett politisk slagord på huvudet, så är en frisyr bara en frisyr enligt mig.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Magrat
2021-10-15 21:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

När jag hade dreads så fick jag några gånger frågan om jag sålde röka(helt seriöst) av främst killar ca 15-18 år

Färgglada kläder och dreads gör dig tydligen till en riktig haschtomte ;)

Hittade ingen vettig bild, så stå ut med den lite mer nedtonade klänningen.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Herveaux
2021-10-15 21:41
#31

#30: Åh, så fina dreads du hade!

Saknar mitt "maskhår". 😫 (Gårdens ungar som kallade min frisyr för maskhår…)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Magrat
2021-10-15 21:44
#32

#31 Ja jösses vad jag saknar mina tentakler ibland.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[Tismon]
2021-10-16 17:33
#33

Alltså jag kan förstå varifrån "Culture Appropiation" kommer ifrån. Om jag uppfattat det rätt sp habdlade det om svarta i USA som inte fick jobb för att de hade dreads och liknande, men sen helt plötsligt blev det mode för vita att ha det och då var det tydligen helt okej.

Jag håller inte med om att man kan ta "ägande"rätt utav stilar eller frisyrer. Jag brukade känna liknande till alla människor som skulle sminka sig och göra sitt bästa för att likna en asiat. Då blev det plötsligt att min etnicitet var en modepryl och trend som folk bara kunde välja att ha medan jag hade gått omkring hela livet och skämts över min etnicitet pg a bland annat rasistiska kommentarer.

Nu bryr jag mig inte längre för det finns så mycket annat att bli arg över att det känns lite fånigt att bli arg över hur andra ser ut. Jag tror det kom med mognad, uppväxt och andra perspektiv haha

Upp till toppen
Annons: