Övrigt hår

Att "ta patent" på frisyrer m.m

2018-10-27 19:17 #0 av: TatsuOni

Det här är ofta en känslig fråga som väcker debatt, men jag tycker att det är intressant och värt att disskutera. Och kom ihåg att alla har rätt till sin åsikt!

Inom olika kulturer, rörelser och religioner så finns det ofta frisyrer eller sjaluppsättningar som mer eller mindre hör till.

Inte helt sällan så kommer argument som "du kan inte ha den här frisyren för det är respeklöst mot "valfri kultur eller liknande"". Eller rätt och slätt att den gruppen har ensamrätt till den typen av frisyr eller sjal.

Vad anser du?

Är det respektlöst att t ex ha dreads? Får endast judiska bära en tichel?

Värd för hår. Medarbetare på te.

Home is where the heart is ~ http://tatsu.blogg.se/

Anmäl
2018-10-27 19:25 #1 av: Hera

Nej sådant kan man inte ha ensamrätt på. Tror inte heller kulturer tar illa upp när den visas upp.

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2018-10-27 19:32 #2 av: TatsuOni

Min personliga åsikt är att man inte kan ta patent på frisyrer m.m. Anledningarna till min åsikt?

• T ex dreads. Dessa har förekommit sedan hår växte ut från människans huvud och uppstår även idag om du slutar att reda ut håret.
  • Olika typer utav sjalar. Även om t ex tichel idag är förknippat med judendom och så har olika typer utav sjaluppsättningar använts i århundraden och längre. Dels inom olika religoner i olika varianter. Även inom kristendomen.

Men framförallt utav praktiska skäl. Värme på vintern. För att skydda håret vid arbete i kök, ladugårdar m.m. För att hålla håret ur vägen.

Än idag så är detta dels praktiskt och dels en snygg accesoar. Hur kan man då säga att en viss typ utav sjalanvändning ska vara tillåten och en annan inte?

Jag skyddar mitt hår nästintill dagligen på jobbet och vid arbete hemma med olika typer utav sjaluppsättningar.
  • Rent allmänt. Vem kan säga när exakt en frisyr uppstod och att en grupp var först med att använda den?

En snygg frisyr som t ex en viss typ utav flätor borde vara tillgänglig för alla och jag anser att man kan hysa respekt för olika religoner eller kulturer, även om du t ex flätar håret i cornrows eller har dreads.

• Och i perspektiv till annat. T ex så kan folk idag använda vitt, grönt och purpur i kombination trots att det "var" suffragetternas färger. Du kan använda en kimono utan att vara Japan. Kvinnor får idag använda byxor trots att det för inte så länge sedan bara var ett plagg för män.

Detta är som sagt min åsikt och jag vill gärna höra vad andra tycker!

Anmäl
2018-10-27 19:34 #3 av: TatsuOni

#1 Inte kulturer så mycket som förokämpade individer som anser sig representera en hel grupp. Men sådana finns det ju överallt.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.