Annons:
Etiketthårbotten
Läst 495 ggr
graleh
2018-10-25 15:30

Röda utslag i hårbotten

Hej!

Jag har nu i mer än ett år haft fläckar i hårbotten. De sitter bak i nacken vid hårlinjen. Röda fläckar som spridit sig uppåt. Kliar inte direkt, mest irriterat och torrt. Flagnar inte. Ingen fet beläggning eller nåt sånt. Inte upphöjda, utan det är bara rött och typ irriterat. 

Jag har googlat många ggr men hittar inget som passar in, allt är antingen mjälleksem eller psoriasis och inget av det stämmer in på mig. Läkarna skriver bara ut kortison men jag kan inte använda det pga problem med binjurarna (och går utredning). Jag vill veta vad det är för något och vad som kan hjälpa på egen hand.

Jag har testat allt möjligt själv: feta krämer som återställer hudens barriär etc., men inget hjälper. Möjligtvis tar det ner det ilskna röda något men det går aldrig bort helt och slutar jag blir det intensivt rött igen.

Jag har testat olika shampoon, köra Balsammetoden, etc. etc. Inget hjälper. 

Någon som vet vad det kan vara?

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Annons:
Surpan
2018-10-26 07:38
#1

Men vad säger läkaren när du säger att du inte kan ta hydrokortison? Jag hade nog besökt en läkare igen och bett om remiss till hudläkare.

/Surpan

graleh
2018-10-26 09:25
#2

#1> Då säger läkaren "ja men detta är en så mild kortison", varpå jag säger "nej jag får inte alls ta kortison nu när jag utreds" men de skriver ut det ändå. Så det är inte mycket hopp där. De vill inte ge mig remiss för de tycker jag ska prova först och jag får ju inte prova för min endokrinolog.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Surpan
2018-10-26 09:56
#3

#2 Gå till en annan läkare.

/Surpan

TatsuOni
2018-10-27 17:45
#4

#2 Kan du inte skriva en egenremiss till en hudläkare?


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

graleh
2018-10-30 12:48
#5

#3> Tack har plöjt igenom 10+ läkare det senaste året..

#2> Vet inte, kan man det? Hur vet jag vilken läkare jag ska vända mig till? Alla de senaste jag haft skriver bara ut kortison.. En gång fick jag nån form av allergisk reaktion och åkte in på kvällsmottagningen varpå läkaren där skickade remiss till min vårdcentral om att utredas för kortisonreaktionen men alla läkare efter detta bara ignorerar det och fortsätter skriva ut kortison. Ingen har gjort någon utredning.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

TatsuOni
2018-10-31 15:57
#6

#5 Det går men jag vet inte hur man gör.  Vilken läkare du ska vända dig till har jag ingen aning om. Om jag var du så skulle jag ringa till lite olika hudkliniker, berätta om dina problem och höra hur de tycker att du ska göra och se om de verkar villiga att inte skriva ut kortision.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
Upp till toppen
Annons: