Annons:
Etiketterövrigtkultur-och-historia
Läst 524 ggr
TatsuOni
10/3/18, 3:21 PM

Svensk hårkultur?

Vad har vi för kultur när det kommer till hår i Sverige enligt dig?

Det finns inga svar som är rätt eller fel, utan hit med alla era tankar om ämnet!


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

  • Redigerat 1/2/21, 5:50 PM av TatsuOni
Annons:
TatsuOni
10/3/18, 3:31 PM
#1

Här kommer mina tankar.

Jag tycker att våran kultur är lite att det ska vara "trendigt". Är kort hår inne så är det kort hår som gäller. Blont hår är nog alltid lite småtrendigt.

Men samtidigt så är den nog ganska accepterande. Visst ifrågasätts mångas frisyr/färgval, men ofta så är folk positiva till att någon sticker ut lite med sitt hår.

En annan grej när det kommer till frisyrer är att när du är äldre, så ska håret vara kort. Gärna pixiekort.

Vad gäller skötsel så är vi nog till stor del en "Schampo, Balsam och konventionella produkter. Håret ska vara gnisslanderent"kultur. Men det blir mer och mer accepterat och allt vanligare att gå emot den strömmen.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Surpan
10/4/18, 2:45 PM
#2

Åh jag har motsatt uppfattning, att inte alls alla ser likadana ut i Sverige. Tänker man på andra länder så finns det ju många ställen där alla ser likadana ut, oftast av religiösa skäl. Vi täcker inte heller vårt hår i särskilt stor utsträckning vilket gör att vi har större möjlighet att uttrycka oss via håret, samt att vi är ett rikt land där de flesta har råd med frisörbesök och hårfärg. En rolig sak som jag ofta stöter på är att "blondast vinner". Det kanske blir extra utmärkande för mig som inte är blond själv, men det är tydligen en stor stolthet för de som är väldigt ljusa. Det är ofta jag stöter på folk som berättar om hur blonda de var som barn eller hur blonda de är under sin hårfärg, och gärna visar bilder. Det har också hänt flera gånger att vissa har nästan skämst lite när man ger dom en komplimang för att de har slingat/blekt håret och bestämt hävdat att det gjorde inte så mycket skillnad för att de är väldigt ljusa innan, eller att det bara var några få slingor; egentligen är de lika blonda naturligt.

/Surpan

S
11/3/21, 9:55 AM
#3

Ingen speciell skulle jag säga.

Moon AppleGrey
11/3/21, 12:37 PM
#4

Tycker att det har förändrats ganska mycket.
Förr så hade ju alla (vuxna kvinnor) uppsatt hår i knut, och man använde sjalar och hattar för jämnan.

Sedan berodde det lite grann på vad som var modernt.
Vem har glömt "bikupan"?
Eller jättekalufsen alla hade under 80-talet?


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Upp till toppen
Annons: