Annons:
Etiketterfärgblekningtoning
Läst 958 ggr
Galenidjur
2018-08-02 18:41

egengjord hårfärg? (extremfärger)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag har börjat kolla på det här med egengjord hårfärg, främst för att jag tycker det är så dyrt och omständigt att få tag på "riktigt" hårfärg.  Men också som en kul grej! Främst tänker jag som färgbomber, men det skulle vara kul att hitta något som håller ett tag också.

Just nu är det mest gult jag är ute efter.  Ett tips jag googlat mig till är gurkmeja i Balsam. Det funkar sisådär. Om man lägger blandningen på blont hår så blir det minsann riktigt gult MEN det bleks skitsnabbt, även om man inte tvättat sitt hår. Det räcker med att vistas i en varm (ångig) dusch för att mycket av färgen ska försvinna. Lite segt,   men som färgbomb en gång i veckan är det väl ändå helt ok. Jag tvättar inte håret oftare än så ändå.    

Någon som har något annat tips? Och vet ni något om hur man kan få till andra Färger än gult (som typ rosa) skulle det vara intressant att höra om det också.  Mitt hår just nu är gult och rosa, men känner jag mig själv så kommer det inte vara så för alltid så man behöver ju inte fokusera just på de färgerna 😂

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
Galenidjur
2018-08-02 18:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

jahapp. det bidde någet fel med den ena bilden så här kommer den igen. 😃

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Zachis
2018-08-02 18:48
#2

gurkmeja är nog det enda som funkar. Färgerna är trots allt extrema och inget man ofta hittat i naturen :)

Galenidjur
2018-08-02 18:59
#3

#2   Såklart att det finns massor av färgglada saker i naturen!  Det är ju därifrån allt kommit en gång i tiden haha. (Det enda som egentligen är mycket ovanligt är blått. ) Det gäller bara att komma på konkreta saker man kan använda sig av och i så fall hur man extraherar färgen på ett bra sätt. 🙂 Det är sånna tips jag är ute efter, egentligen oavsett färg.  Jag byter färg så ofta så alla tips är välkomna.  Men det behöver inte vara något naturligt heller! så länge det inte är skadligt för håret.  Vet att man t.ex. kan färga håret med saft. 

Jag vet att man kan använda sig av curry till gul hårfärg också, men det har jag inte testat och undviker det helst för vill inte gå runt och lukta av det haha.   Gurkmeja har en svag och rätt fin doft som inte märks så mycket.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Vikan
2018-08-02 19:05
#4

Har för mig att Evelina Forsell testat olika naturliga ämnen som hårfärg? Typ blåbär, gurkmeja och rödbeta

Galenidjur
2018-08-02 19:25
#5

#4 ingen aning om vem det är. men henne får jag kolla upp. tack för tipset!

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

TatsuOni
2018-08-03 18:15
#6

Det finns massor med saker som kanske kan ge lite nyans i håret. Det svåra är att få det att ta ordentligt och att hålla. I vanliga Färger så finns det nämligen en alkalie som öppnar upp hårstråt så att färgen kan tränga in.

Vid toningar så finns det inte alltid en alkalie, vilket är anledningen till att det rekommenderas att man bleker innan.

Sedan så beror det b la även på hur starka pigmenten är och hur stora molekyler dessa består av.

Vi hade en tråd om just naturliga Färger för några år sedan. Ska kolla om jag hittar den. Men blåbär och rödbeta vet jag i alla fall att folk har experimenterat med.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
TatsuOni
2018-08-03 18:19
#7

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Galenidjur
2018-08-05 11:34
#8

#6 #7

Jag förväntar mig inte att hitta något som är lika effektivt som hårfärg, men det kan ju alltid vara hjälpsamt att veta att det finns alternativ om man skulle behöva. Tack för länken. Ska helt klart läsa den tråden!

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

TatsuOni
2018-08-05 14:26
#9

#8 Vi vill gärna se fler bilder på dina experiment!🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Galenidjur
2018-08-05 17:49
#10

#9 absolut! får ladda upp vad jag testar och hur det fungerade för mig och så 🙂

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Tant Grön
2018-08-05 18:55
#11

Kan ingenting om detta, men undrar om inte saffran skulle fungera?

Galenidjur
2018-08-05 20:34
#12

#11 det har jag också funderat på , men det är ju rätt så dyrt 😉

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Torparmor
2018-08-05 22:19
#13

Aronia används som livsmedelsfärg - en ide att testa


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
TatsuOni
2018-08-06 17:56
#14

Det var en tjej som testade aronia här för något år sedan utan resultat. Men för TS kanske det går bättre🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: