Annons:
Etiketttips-råd
Läst 865 ggr
Anonymamej
7/4/18, 3:55 PM

Få långt hår

Hur kan man få långt hår fort? För cirka 1.5 år sen hade jag hår till ungefär midjan. Sen klippte jag till axlarna nästan. Då kändes det rätt okej, men nu ångrar jag mig så grovt. För mitt hår är mitt allt (xD) och vill så gärna få tillbaka det. Men det växer ju ut igen, det ver jag ju men hur kan man få det växa snabbare? Finns det något speciellt schampo/balsam eller kanske någon inpackning? Vill inte klippa mitt hår så ofta även om det behövs, just nu är det inte slitet så.. Sen undrar jag oxå hur snabbt växer luggen? Min lugg är just nu över ögonen men kan inte ha det åt sidan (klippte av inpuls) och nu vill jag verkligen ha så jag kan ha det bakom örat. Hur långt tid kommer det ta? Luggen brukar ju växa snabbt. Men det jag vill helst ha svar på är ju då, hur får jag långt hår? Alla tips tas emot. Tack på förhand <3

Annons:
TatsuOni
7/4/18, 3:59 PM
#1

Hår växer ca en cm i månaden. Snabbare för vissa och långsammare för andra. Det är vanligt att håret växer lite snabbare på sommaren, då man får ordentligt med D-vitamin och rör mer på sig.

Det finns inga genvägar för att få det att växa snabbare. Dina gener har en maxfart för hårväxt och det enda du kan göra för att påverka den farten är (hur tråkigt det än är) att ta hand om dig själv. Äta, sova, dricka och röra på dig. Saker som hårbottenmassage stimulerar cirkulationen i hårbotten och kan hjälpa vissa.

Det snabbaste sättet att få långt hår är att ta så bra hand om det att man behöver klippa så lite som möjligt. Några tips för att mina slitaget är:

  • Siden/satinörngott

  • Sätt upp håret. Helst i knutar med t ex hårpinnar, hårgafflar eller knutnålar. I andra hand flätor.

  • Variera uppsättningarna och platsen för uppsättningarna. Framförallt om du sätter upp det med snodd/snoddar

  • Sov med håret uppsatt

  • Undvika snoddar med metall och helst "vanliga snoddar". Använd helst invisibobbles, scrunchies eller "platta" snoddar

  • Undvik värmestyling

  • Undvik blekning och kemiska färger

  • Använd helst en bredtandad kam i trä, ben eller horn till håret. Red gärna ut tovor med fingrarna. (Använd absolut inte en plastborste med bollar på piggarna, då dessa "äter hår"). Svinborste fungerar också för vissa medans andra inte gillar det. Den ska dock helst inte användas till att reda ut tovor.

  • Jag vet inte om no poo fungerar för dig eller är intressant, men välj helst produkter till håret som inte är för starka eller innehåller uttorkande alkoholer.

  • Tvätta inte håret för ofta.

  • S&D (klicka på ordet om du inte vet vad det är)

Du väljer själv vilka tips som passar för just digGlad Själv är jag hårnörd och följer alla och lite tillGapskrattar


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Zachis
7/4/18, 4:18 PM
#2
TatsuOni
7/4/18, 4:22 PM
#3

#2 Plast sliter mer på håret. Framförallt om borsten har bollar på piggarna, då håret lindar sig runt dessa, vilket lätt leder till att det slits av.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Zachis
7/4/18, 4:24 PM
#4

#3 bollar på piggarna förstår jag, men varför skulle plast slita mer?

TatsuOni
7/4/18, 4:27 PM
#5

#4 Svårt att säga exakt. Det är vad folk generellt säger och vad min egen erfarenhet både från mitt eget och hästars hår säger. Men det absolut viktigaste är så klart hur man borstar håret och en kam är i regel snällare än en borste.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

TatsuOni
7/4/18, 4:30 PM
#6

Ett tillägg till #5 Plastborstar har ofta antingen bollar eller vassa piggar och även vassa piggar sliter på håret.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
tlover
7/4/18, 6:36 PM
#7

#4 delvis så har de flesta plastkammar vassa kanter eftersom dom är gjutna och delvis så blir håret statiskt som kan göra så att det blir oredigt smabbare vilket gör att man måste kamma det oftare

l'm back

Grace2009
7/4/18, 9:11 PM
#8

Vill man ha plast så är en kam med sågade tänder det man bör titta efter 🙂

Surpan
7/6/18, 10:07 AM
#9

Du har fått jättebra tips redan, egentligen så handlar den mest om att slita så lite som möjligt på håret och ha tålamod. 🙂

Dock vill jag tillägga att det är jättekul med hår och vi är många som nördar och tycker det är roligt, själv sparar jag till exempel just nu ut mitt midjelånga hår ännu längre inför mitt bröllop. Men det ska vara kul och inte bara ångestframkallande. försök att inte gå runt med ångest och hata ditt kortare hår för mycket, ha kul med det och ta hand om det, när det väl är långt sen så kommer du kanske inte ha kort hår igen på länge! 🙂

/Surpan

TatsuOni
7/7/18, 10:26 AM
#10

#9 Helt rätt!

Själv så har jag snart nått classic (nedanför rumpan) och håller på att spara ut det så långt mina gener tillåter. Jag tycker att det är roligt att ta hand om mitt hår, testa nya frisyrer och köpa saker till det.

Jag började spara ut mitt från 0,5 cm och har idag 101,5 cm långt hår. Och jag har haft roligt längs hela resan även om jag hade velat ha långt hår på en gång!🙂

Kan även tillägga att så snäll som jag är mot mitt hår idag, har jag inte varit hela tiden! Jag har ändrat min rutin bit för bit🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: