Annons:
Etiketterfärgblekningtoning
Läst 516 ggr
Berit Ru
7/3/18, 3:53 PM

Spara ut sitt gråvita

Nu har jag tröttnat på att färga håret var 3:e vecka och bestämt mig för att spara ut mitt grå! Det känns spännande att se hur pass grå/vit jag egentligen är. Har färgat håret non stop i hela mitt liv, så, vet inte hur min naturliga hårfärg ser ut. Men jag har en fråga till forumet angående detta. För jag har hennafärgat/örtfärg i hela mitt brunfärgade hår. Hur skulle det gå om jag använde silverinpackning/ silverschampo på brun Henna? Detta för att få en kallare brun färg till den grå utväxten sen. Eller, är det bättre att bara köra en kemisk hårfärg i kall brun ton på hennahåret? Eller är dessa två handlingar bara onödigt riskabelt och bättre bara ha hennafärgade håret som utväxt? Vill ej klippa kort. Vill behålla minst axellängf av detta hår som färgats många gånger med brun hennablandning. Nån som har några tips om hur man sparar ut sitt gråa hår?

Annons:
TatsuOni
7/3/18, 4:22 PM
#1

Tror inte att silverscampo eller inpackning skulle ha någon större effekt, då Henna är så permanent. Det går att använda kemisk färg över Henna, men resultatet kan variera och du behöver antingen färga med en mörkare färg, eller med en med gröna toner i, om du vill lyckas tona ner det röda/orange i håret. Och som sagt så är inte resultatet garanterat. Skulle vara roligt att veta och lättare att säga mer om du kunde tala om vilka ingredienser som finns i hennan.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Sindri
7/3/18, 4:54 PM
#2

Jag har också börjat låta mitt gråa hår växa ut. Skillnaden är dock att jag accepterat att vara blond för flera år sedan och har färgat med växtfärg i många år. Den färgen har varit rödguldig.

Vet inte hur ljus eller röd du är i det som är färgat, men för att få en mildare övergång så gör jag inpackning med Cassia ibland, den gör håret svagt, svagt rödskimrigt, det gör att övergången inte blir så skarp.  Men har du väldigt mörkt eller rött hår så syns det ju rätt bra ändå.

Jag vet att min frissa gjorde någon sorts rensning av mitt hår innan växtfärgningen eftersom det var tonat innan med kemisk färg. Det kanske kan bli lite ljusare då så det inte blir så himla stor skillnad.

Berit Ru
7/3/18, 4:56 PM
#3

Ok! Ingredienserna i min hårfärg är: indigofera tinctoria, lawsonia inermis, eclipta alba/ prostrata (bhringraj), rubia cordifolia, hibiscus, methi/fenugreek, amla. Jag funderade också nyss på att färga håret helt svart med Indigo innan utväxten, så att tonen passar mer med vit/grå utväxt. Men vet då inte hur pass bestående indigosvart är i håret.

TatsuOni
7/3/18, 6:19 PM
#4

#3 Det är mer Indigo i blandningen än Henna. Försök absolut inte att bleka håret, för då blir det grönt :p Att få håret svart med Henna och Indigo tar tid och man behöver använda tvåstegsmetoden. Jag vet inte hur mörkt ditt hår är idag, men för mig tog det många omgångar för att få det svart. I början så tvättades det ur till brunt snabbt. Idag så är det permanent och jag behöver bara färga utväxten.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: