Annons:
Etiketttips-råd
Läst 682 ggr
Jungfru82
6/20/18, 8:25 PM

Tvätta håret

Folk jag pratar med säger att dom tvättar håret 2-3 gånger i veckan..jag tvättar mitt hår varje dag annars ser det slitigt ut . Någon sa att jag ett tag skulle testa att tvätta 3 gånger i veckan för håret vänjer sig. Använder dove Schampo kan håret bli bättre om jag använder annat Schampo och har ni något förslag på något bra och inte alltför dyrt

Annons:
vendelay
6/20/18, 8:28 PM
#1

Jag tvättar håret max en gång i månaden, och jag använder Rituals produkter. De är dyra men eftersom jag tvättar håret så sällan så håller de ju hur länge som helst. I början är det svårt att vänja håret vid att inte tvätta det men om du står ut så kommer ditt hår bli mycket friskare med tiden!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Jungfru82
6/20/18, 8:31 PM
#2

Aussie Schampo kan det vara ett bra Schampo för mitt hår finns för återfuktande?

Annielle
6/20/18, 8:44 PM
#3

Jag brukade tvätta håret varannan dag under många år, men orkade inte sen och hårbotten/håret vande ju sig också. Använder inte ens Balsam mitt hår mår bättre utan. Går det en vecka eller mer blir mitt hår alldeles för flottigt och stripigt, har försökt under lång tid att få det att fungera men för mig fungerar det inte. 4 dagar mellan är det ultimata när det kommer till mig och mitt hår, man får prova sig fram till vad som fungerar bäst för en. Jag använder Urtekrams Aloe Veraschampo för normalt hår vilket både är relativt billigt och riktigt bra (Inga andra schampon i från Urtekram har fungerat för mig där emot, har typ provat alla)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

TatsuOni
6/21/18, 7:26 PM
#4

Själv tvättar jag håret varannan vecka eller mer sällan.

Själv använder jag inte Schampo utan Balsammetoden.

Men grunden är att det oftast är bättre att använda produkter som torkar ut så lite som möjligt, för att hårbotten inte ska känna sig uttorkad direkt efter tvätt och därför producera massa fett på en gång. (Lite/inga Sulfater och inga uttorkande alkoholer.)

För vissa så fungerar det att tvätta håret riktigt sällan medan andra måste tvätta det oftare ( b la gener, kost och hormoner spelar in här). Man får helt enkelt testa sig fram för att se vad som fungerar för en själv. Kan man tvätta håret mer sällan så är det bra!

För att dra ut på tvättarna så kan man antingen dra ut på det en dag åt gången (så gjorde jag) eller köra på t ex en vecka utan tvätt för att "vänja om håret".

Om håret är fett så kan man sätta upp det. Det ser nämligen mindre fett ut då. En bra frisyr är inbakade flätor.

Man kan även använda sjal eller torrschampo. Undvik dock ett väldigt uttorkande torrschampo.

Slutligen så kan jag inte direkt tipsa om några direkta produkter, då jag inte har någon större koll på den marknaden


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Zadeira
6/22/18, 11:55 AM
#5

När man tvättat håret varje dag och sen ska försöka tvätta det mer sällan kan det vara en period då man får stå ut med att håret är lite flottigt, fett eller stripigt hela tiden istället för det tar tid att ställa om. Kanske inte så kul under tiden men sen känns det rätt skönt att inte behöva göra det var dag.

Angående produkter har jag inget tips, jag använder det som finns tillgängligt i affären som inte innehåller Sodium Benzoate eftersom jag är allergiskt mot det. Jag tvättar var 4e dag pga problem med hårbotten som blir sår annars.

Upp till toppen
Annons: