Annons:
Etiketterfärgblekningtoning
Läst 1084 ggr
Cattiss
4/17/18, 7:12 PM

Blondering och toning

Har en undran om det här med toning efter blondering. Jag var förr alltid helblonderad men sedan några år tillbaka har jag låtit mitt egna hår växa ut och är naturligt mörkblond med en guldig kopparnyans i solljus har fräknar men är inte rödhårig eller har röda fräknar. Jag minns att jag alltid fick den där gula nyansen är jag blekte utväxten men den försvann efter ett tag och det tog några år att få håret så pass ljust och kallt som det var i den längden. Så nu är jag såklart jätte orolig att det ska bli pippigult i hela håret eftersom jag bestämt mig för att bli blond igen. Men nu för tiden kan man ju tona i en nyans efteråt och använda förginpackningar/färgbomber silvershampoo och silverbalsam. Men väljer man fel så kan det bli gröngrått eller orangerosa har jag hört så jag vet inte vad jag ska göra eller välja om det råkar bli pippigult eller fläckigt? Vad ska jag välja för toning? Ska jag börja med att slinga så inte chocken blir för stor? Eller ta allt på engång? Jag blekte alltid med mood ultrablond x-tra 105 som bleker upp till 8 nyanser förr men vet inte om de fortfarande har starkaste blekningen nu när de bytt ägare nån som vet? Jag vill ha en kall men ändå mjuk sand eller creamfärgad blond utan gult eller orange i kall ton igentligen men vet det är säkert omöjligt om man inte går till en frissa då men jag har verkligen inte råd just nu och vill verkligen bli ljusare igen känner mig så deppig i detta mörka håret. Blir tokig söker å söker det står olika överallt och i morgon åker jag in å köper blekning så kan någon hjälpa mig lite? så inte detta blir en gul katastrof är orolig 😟 har någon tipps eller har gjort på något bra sätt för att få bort det gula eller lagt i nån speciell toning efteråt? tack på förhand!

Annons:
[IdaSoren]
4/17/18, 7:20 PM
#1

Jag har blekt håret en hel del själv men det har aldrig blivit speciellt naturligt, så det sista steget har varit att gå till frisören för att få rätt nyans. Om du måste göra det hemma så rekommenderar jag att göra slingor (hätta eller folie, kanske är enklast om du har någon som hjälper dig också), då märks det inte om det blir lite ojämnt plus att håret slits mindre. Om du lägger en blekning i hela håret på en gång kan jag nästan garantera att det kommer bli randigt och ojämnt i färgen. Det blir då också svårare att justera nyansen med en toning efteråt.

Det är väldigt svårt att undvika att håret blir orange eller gult när man bleker det, man får nästan räkna med att behöva justera nyansen i efterhand. För att få bort gult och rött kommer du behöva en toning med blåa och gröna nyanser i, det kan man ju laborera med själv (brukar vara pärlblonda och askblonda nyanser man får lägga i), men som sagt, det är svårt att få till det. Silverschampo upplever jag fungerar bäst när man redan har väldigt ljust hår, det gör dessutom håret väldigt torrt så att använda det som färgkorrigering ensamt är nog inget jag skulle rekommendera.

Cattiss
4/17/18, 10:05 PM
#2

Tack för dina tipps jag tar och köper en slingblekning i morgon och silvershampoo testar på en slinga under först å ser lite hur det kan bli :-) å tar några till om det ser ut att gå bra annars får jag nog vänta och spara ihop till en frisör tid ändå :-)

TatsuOni
4/21/18, 9:56 AM
#3

Du kan även titta på en artikel här inne om Färger :) Där kan du se en färgkarta över vilka Färger som tar ut varandra :) Skulle gärna ha länkat om allt inte vore så omständligt via mobilen…


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: