Annons:
Etiketthårvård
Läst 1675 ggr
Scorpio97
2018-03-19 17:39

Val av handduk

Vilket material är absolut bäst i handduken/att torka håret med? Är det microfiber som gäller, eller finns det bättre/likvärdigt? Tycker microfiber känns lite obehagligt så såvida det inte är extrem skillnad undviker jag gärna det :) Men hur är det exempelvis med en gammal t-shirt (material?) eller kökshandduk i bomull/lin? 

Kan tillägga att jag försöker torka så varsamt som möjligt samt låta håret lufttorka så mycket som möjligt (det går dock inte efter att jag simmat exempelvis, då måste det bli relativt torrt innan jag går ut). Jag gissar att vad som helst är bättre än frottéhandduken jag använder nu? :)


//Jessie

Annons:
TatsuOni
2018-03-19 18:04
#1

Du har säkert koll på det, men det viktigaste oavsett handduk är att aldrig gnugga håret🙂

Vad gäller "snällhet mot håret" så går det lika bra med en gammal t-shirt eller liknande som en handduk i microfiber.

Anledningen till att jag fördedrar microfiber är dels att det hjälper håret att torka lite snabbare om jag har den på huvudet en liten stund (den suger åt sig vatten bra) och dels att det skulle gå åt många t-shirtar för att torka mitt långa hår.

Men som du redan var inne på, så är det mesta snällare än frotté🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Tuulikki]
2018-03-19 18:05
#2

Jag har köpt microfiber-"turbaner" på Rusta och trivs jättebra med dem. Lite knepigt när håret är längre än turbanen men jag typ viker in det😂

För mig är det smidigast, än att hålla på med t-shirtar osv. Och som du säger, definitivt bättre än frotté. Så om du står ut med materialet rekommenderar jag dem! 

Tror att en kostar 30:- jag köpte mina för halva priset för ett tag sen så fick 2 för 30:-. Jag behöver inte mer än 2 men det kanske är olika beroende på hur ofta man tvättar håret och hur ofta man vill tvätta turbanerna🙂

TatsuOni
2018-03-19 18:13
#3

Själv har jag en hundhanduk i microfiber. Ungefär samma storlek som ett mindre badlakan och i samma kvalité som en för människor. Kostade 99 kr på Clas Ohlson för några år sedan. Dock så har ju jag hår till svanskotan, så jag får ändå "vika" in det, men en handduk räcker för mig🙂 (Tvättar håret så sällan att jag lugnt hinner tvätta handduken mellan användningarna😛)

Och om du vill ha en turban som inte är av microfiber så är det bara att sy igen en gammal t-shirt och vill du ha en större så kan du sy ihop flera t-shirtar eller klippa av och sy ihop ett byxben från t ex en pyjamas.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Scorpio97
2018-03-19 18:39
#4

Att inte gnugga håret har jag koll på, jag försöker att försiktigt krama ur vattnet :) Om jag bara ska vara hemma så gör jag väldigt lite, då gör det ändå inget om det droppar lite. Har tunt och relativt kort hår, så det tar inte så lång tid för det att torka. 

Detta kanske är en dum fråga, men använder man turbanen som handduk också eller är det bara ett sätt att sätta upp håret/få det att torka lite fortare medan man låter det "självtorka"? Torkar man liksom håret med en handduk innan man sätter upp det i turbanen, eller har man i det i turbanen direkt när man kliver ur duschen..?

Hemma tycker jag som sagt inte att det gör något om det droppar ett tag så såvida turbanen inte sliter mindre än att lufttorka har jag nog inget behov av den då. Problemet är främst efter att jag har varit i simhallen. Men då kan jag ju inte heller sitta och vänta i omklädningsrummet hur länge som helst, så jag vet inte om en turban i typ fem minuter medan jag klär på mig skulle göra någon skillnad?

Skulle ett gammalt säng-lakan fungera lika bra som en t-shirt? Insåg precis att jag nog inte vill stå i omklädningsrummet och torka håret med en tröja xD

Tack för svaren förresten!


//Jessie

Surpan
2018-03-19 18:53
#5

Jag har två hamamhanddukar som jag älskar. De är som typ sjalar eller väldigt mjuka kökshanddukar. Jag har köpt mina i Turkiet men såg att Hemtex har: https://www.hemtex.se/article/hamamhandduk?attr1_id=101&attr2_id=310&gclid=Cj0KCQjwv73VBRCdARIsAOnG8u05d0C4s2OhQMku26rx6Xyc4b0tbzlVM6_IqS4-aKgh1la4jsQZJD8aAs40EALw_wcB

/Surpan

Scorpio97
2018-03-19 19:06
#6

#5 Tack, ska kika på dom! :)


//Jessie

Annons:
[Tuulikki]
2018-03-19 19:41
#7

Jag kramar ur håret, häver i Olja och sätter sen upp turbanen. "Gnuggar" alltså inte. Tycker att håret torkar snabbare och att det inte är i vägen med turbanen. Avskyr när kläder/kudde/soffa blir blött pga mitt hår🤐

Scorpio97
2018-03-19 19:44
#8

#7 Okej, tack :)


//Jessie

TatsuOni
2018-03-21 14:02
#9

Man klarar sig fint utan turban om man inte vill ha det🙂 Jag vet inte hur mjukt ditt gamla lakan är, men det lär definitivt vara bättre än frotté🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: