Annons:
Etiketthårvård
Läst 1696 ggr
vaniljkaka
2018-03-13 18:14

Ojämt hår! Bild

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Skäms för att visa mitt ojämna slitna hår. Har vid flertalet tillfällen klippt så håret blivit lika långt, men efter ett tag blir de såhär!?!? Försöker spara ut till långt, vilket inte kommer gå när jag ser min hårkvallite. O speciellt inte när jag varje gång måste klippa de lika jämt. Kan ju inte bara klippa den ena sidan som e för lång då är ju den korta lika sliten. Kämpat i flera år med att spara ut men går inge bra :( klippte mig senast i våras i början på sommaren. Borde jag toppa oftare? Och visst ser det ut att behöva klippas typ 10 centimeter? Justdet till frågan.. varför är de så o jämt? Plattar lika mycket på ena sidan som på andra, har inga toffsar med metallbit som skaver heller. Kan kosttillskott elr vitaminer hjälpa?

Annons:
mikkan01
2018-03-13 20:15
#1

Svårt att säga varför det blir ojämnt men ja, det ser ut som att det behöver en omgång med saxen. Klipper man inte tillräckligt så klättrar bara skadan uppåt också. Bleker du ditt hår? Isåfall kan det bero på det…. eller sitter du och tvinnar håret runt fingrarna? Man får liksom rannsaka sig själv för att komma fram till problemet. Kosttillskott kan hjälpa, speciellt om du har någon slags brist. Jag själv fick nyligen barn och tappade mängder med hår, började då med lite tillskott och hår började växa på ställen det tidigare inte vuxit på. Kommer inte synas någon skillnad i håret som redan är utvuxet men kan ju vara värt att prova :)

~mikkan

TatsuOni
2018-03-14 09:01
#2

Plattning sliter mycket på håret, men hur ser din hårvårdsrutin ut i övrigt?


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Surpan
2018-03-14 09:06
#3

När du har klippt håret och jämnat ut det, har du klippt den korta sidan då också? Jag tänker att du kanske inte har klippt av det slitna ordentligt så att håret är så pass slitet att det går avi samma takt som det växer.

/Surpan

[Tuulikki]
2018-03-14 09:15
#4

När jag plattade håret varje dag blev det så på mig, och gick till sist av ca 1 dm😕
Sen jag helt slutade med värmestyling (för 4 år sen) har mitt hår växt som ogräs. Det är jämnt, fint, friskt och långt🙂

vaniljkaka
2018-03-14 10:56
#5

#2 tvättar håret 2-3 gånger i veckan. Fönar ALLTID. Nu har jag inte haft råd o köpa några dyrare frisörprodukter men kanske borde investera i det. Har nån billig hårolja från garnier i efter jag tvättat de. Plattade de varje dag i höstas tills nu i februari så de gjorde nog sitt :/ nu har jag bara gått hemma senaste tiden så plattar de bara nångång om jag ska iväg. Inte varje dag. Har det oftast uppsatt i en knut. Inga metalltråd i tofsen. Kollade tillbaka på bilder från ett år sen och det var mycket längre o jämnare då :( ändå har jag bara klippt det lite en gång sen dess. Kan de bero på stress? Kom väl in i nån depression i våras, problem med exet, killar, pengar, droger, behandlingshem o sånt. Men då borde väl håret trilla av från huvudet o inte bli slitet i toppar o längder? #3 ja alltid klippt håret lika långt på båda sidorna :/ inte velat klippa bort lika mycket slitet på den korta sidan för då hade jag fått jättekort hår på båda sidorna. #4 vad härligt att de blivit bättre. Fundera oxå på att sluta platta :/ om jag kan..

[Tuulikki]
2018-03-14 11:04
#6

#5 Det var jobbigt i början, jättejobbigt! Men jag ville absolut inte att det skulle bli värre så det var bara att bita ihop och sluta😕

Jag började ha håret i uppsatt med snälla tofsar, och flätor typ jämt, blev också noga med att alltid ha fläta när jag sover. Och så ingen värmestyling eller produkter i håret mer än Schampo & Balsam (ett tag körde jag BM och det hjälpte faktiskt över förväntan!)

Annons:
TatsuOni
2018-03-17 21:22
#7

#5 Frisörprodukter behöver inte alls vara bättre.

Skulle tro att föning och plattång är den stora boven. Dels så kommer all gammal skada från plattång och fön vara kvar tills det är bortklippt och dels så tillför du "ny skada" varje gång du värmestylar det.

Att sätta upp håret i en knut med en tofs kan också slita på håret, även om det inte är någon metallgrej på snodden. Ditt hår är nog för kort för hårpinnar eller liknande, men om du kan tänka dig att använa en Scrunchie, platt snodd eller en invisibobble, så är de snällare för håret, än vanliga snoddar.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Tuulikki]
2018-03-18 09:35
#8

#7 Jag har alltid Scrunchie eller invisibobble och har märkt skillnad!👍 Rekommenderar också dem till TS.

TS, försök dessutom att inte ha knut/hästsvans på samma ställe hela tiden. Ibland låga hästsvansar, ibland lite högre och så vidare. Förstår du hur jag menar?🙂

TatsuOni
2018-03-18 18:39
#9

En till fråga. Med vad borstar du håret och hur borstar du det?


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

vaniljkaka
2018-03-24 16:28
#10

#9 en vanlig plastborste. Hade tangle teezer innan men tyckte piggarna blev så vassa. Börjar fundera.. på om det kan ha med vattnet o göra. Bor hos mamma som har egen brunn, och som tidigare gånger när jag haft ljust hår å tvättat de hos mamma har de börjat skifta i grönt. Undrar om det kan va vattnets kvalité som skadar håret. Tappar satans mkt hår oxå, både långa o sånt som gått av ;(

TatsuOni
2018-03-25 21:25
#11

En plastborste är inte bra för håret. Skaffa hellre en bredtandad kam i trä :) Tror inte att det beror så mycket på vattnet, utan på värmestyling. Den skadan blir du inte av med föränn nytt hår har vuxit ut och det skadade är bortklippt. Om du tappar hår med rötterna så borde du se över kost och stress.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: