Annons:
Etiketterfärgblekningtoning
Läst 2101 ggr
Annika
2018-03-03 11:32

Misslyckad toning Manic Panic och Directions

Panik! Min 15-åriga dotter har tonat håret i tre olika färger; lila, lilarosa och rosa. Hon blekte det innan två gånger med fantastiska tips härifrån. Hon har mörkbrunt hår i grunden. Tanken var att den lila högst upp skulle vara dominerande och att det skulle övergå till rosa längst ner. Det blev inte så. Den lila tog inte alls. Den rosa blev helt knallig. Nu är håret helt missfärgat med en gulaktig blekning som lyser igenom mitt i. Vi öste på med färg så det var inte för lite. Färgen satt i i två timmar. Vi måste hitta en lösning eftersom hon mår dåligt redan innan och jag vet att hon inte kommer att gå ut så här. Rosa ville hon egentligen inte ha, bara som en liten effekt. Den dominerar nu, och blev dessutom mörkare än planerat, trots att den blandades ut med Balsam. Finns det någon räddning? Jag har ringt runt till frisörer men de vill inte ta i det eftersom hon vägrar att göra håret mörkare. Alla tips mottages tacksamt 💜

Annons:
Aleya
2018-03-03 11:38
#1

Googlade ditt problem. Och fick upp detta på instruktioner från manic panic. Så citerar:"Om du vill att resultatet ska bli så likt färgen i burken (eller färgproverna) som möjligt så bör du bleka håret innan du tonar det. Är du dessutom ute efter ett väldigt ljust resultat eller pastellfärg så bör du bleka håret tills det är nästan vitt. Vi rekommenderar att du använder blekmedel från Manic Panic som finns i två olika styrkor, Vol.30 och Vol.40, instruktioner för hur du använder dem medföljer förpackningen. Efter att du har blekt håret är det mycket viktigt att du sköljer ur håret noggrant annars finns risken att toningen inte fäster som den ska. Använd inget vanligt Schampo eller Balsam efter att du har blekt, det gör att toningen inte fäster lika bra. Du kan däremot använda Pre Colour Shampoo från Directions som är tillverkat just för att användas innan du tonar håret." Kan ju varit detta som skett. Hur det ska lösas kan jag tyvärr inte säga.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annika
2018-03-03 11:41
#2

Tack snälla! Jag har läst om färgerna. Hon sköljde utan Schampo med kallt vatten.

Annika
2018-03-03 11:43
#3

Eller jaha, efter blekningen. Det var en månad sen första blekningen och flera dagar sedan andra. Medel från den fanns nog inte kvar i håret.

Aleya
2018-03-03 11:45
#4

#2 jag tror som sagt att håret inte är nog poröst för att ta in färgen. Och där är felet. Därför ser ni det gula och färgen fastnar ibte Om man inte bleker med manic panic så skulle jag rekommendera att man tar blekningen som är så ljust man kan hitta. Men hur ni ska få ur färgen är svårt att svara på. Det överlämnar jag åt någon som kan.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annika
2018-03-03 12:06
#5

Jag har googlat att man kan få ur färg med C-vitamintabletter. Nån som har koll på det? Det kanske sliter jättemycket. Eller inte funkar alls. Dottern vågar inte göra något mer själv. Hon är livrädd att det ska bli ännu värre.

Surpan
2018-03-03 14:36
#6

Kan du lägga upp en bild på hur det ser ut? Börja med att försöka dra ur färgen ordentligt med Balsam eller inpackning. Inte färgbevarande bara. Har ni badkar? Låt henne ligga med håret under varmt vatten. Tvätta med Schampo. Lila kan vara riktigt knepigt att få till och har man lite varma Färger innan så kan det bli riktigt fel. Vad kan hon tänka sig för resultat? Kanske kan man lägga i en mörkare lila i botten och göra någon ombre?

/Surpan

Annons:
lunaticIam
2018-03-03 14:43
#7

Hm…tråkigt att det inte blev som hon ville! 

Utifrån hur jag förstått problemet så skulle jag hellre rekommendera att försöka få bort det gula med hjälp av silverschampo, och inte c-vitamintabletter. Silverschampot bör också öppna upp hårstråna och göra dem mer mottagliga för färg. C-vitamintabletter kan göra håret otroligt torrt och sprött. Anledningen till att den rosa färgen tog så bra i topparna är nog på grund av att det redan är så slitet av blekningarna. 

Vilken nyans av Manic Panic lila använde ni?
Ifall ni använt en av de ljusare så finns svaret nog där, lite som #1 var inne på. Det är inte så himla mycket färgpigment egentligen i de allra ljusaste toningarna och för dem behöver håret vara i princip vitt. De mörkare toningarna istället kan beroende på hårtyp fästa på oblekt hår. Så en lösning (ifall ni använt en av de ljusare lila) skulle vara att köpa en mörklila toning från Manic Panic och se om den fäster. Ni kan då också dra ner den lite över det rosa för att matta ner den samtidigt. 

Jag skulle nog själv valt att försöka så som jag beskrev istället för att bleka om hela håret och börja om början. Det är svårt att ge mer exakt hjälp när en inte vet exakt hur det ser ut. Om ni vill så vore det väldigt behjälpligt med en bild på håret 🙂

TatsuOni
2018-03-03 16:46
#8

Jag tycker att #7 har gett er bra tips. Hon har dessutom några års erfarenhet av att få till en snygg lila i sitt eget hår.

Lycka till och hoppas att ni löser det!


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annika
2018-03-04 12:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Så här. Den lila heter Ultra Violet, alltså inte den ljusaste. Den drog vi ner i nästan halva håret men den fäste bara upptill. Efter det hade vi i Mystic Heather. Sen kommer Flamingo Pink från Directions. Den är utblandad med Balsam, ändå tog den mest. Dottern säger att bilden på den rosa är missvisande för den är mer "neon" i verkligheten. Håret är inte blekt i botten. Hon ville ha kvar det mörka men slingorna som gjordes är egentligen inte så tjocka som det ser ut på bilden. Jag har, som sagt, föreslagit att vi ska ha i mer lila och dra ner men hon tycker att den är för mörk, det lilla som fäste. Samtidigt kan man ju inte ha orealistiska förväntningar.

Aleya
2018-03-04 12:12
#10

Jag personligen tycker det ser coolt ut. Men kan ju förstå om hon känner att det blev inte som hon ville och då är hon inte nöjd.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Surpan
2018-03-04 12:38
#11

Semipermanenta toningar tar inte något bra i ofärgat hår. Det är rätt gult, så att färgkorrigera med silverschampo innan man försöker igen kan vara bra. Vill hon absolut inte gå till skolan imorgon utan att ha rättat till det (men jag tycker personligen att hon kan det, det är ju coolt!) Så skulle min rekommendation vara: Färga botten/utväxten med en permanent mörkare lila färg. Testa att färga om längderna med en lila färg. Låt det sitta länge och blanda inte ut det. Jag tycker Lilac från directions är snygg. https://har.ifokus.se/discussions/55a249378e0e74223d000e37-lila-dip-dye Låta topparna vara rosa. De kommer blekas. :) Man skulle kunna chansa på att göra en bleachbath innan för att lyfta bort färg. Det är när man blandar Schampo och blekning, gnuggar in i håret och sköljer ut efter bara några minuter.

/Surpan

Annika
2018-03-04 12:38
#12

Tack, vad snällt att du säger det #10! Jag läste upp din kommentar för dottern. Det var nästan så att jag kunde skymta ett litet leende i ögonvrån.

Surpan
2018-03-04 12:44
#13

Jag missade att hon inte vill ha så pass lila hår. Alltså, vill hon ha pastellila så är det bara att bleka som gäller just nu. Lila är en väldigt kall färg och går inte att få bra ovanpå gula toner. Håret måste vara i princip helt vitt innan.

/Surpan

Annons:
Aleya
2018-03-04 13:32
#14

#12 ja hade jag inte haft rött i mitt hår som är svårt att bleka ur utan att man ser ut som en morot i skallen så hade jag nog satsat på den färgen av rosa och lila som hon har. Jag testade själv lila i hennes ålder och gjorde det själv och det blev lite olika nyans men jag kände mig ändå cool p g a färgen. Så bär upp denna färgen stolt. Problem går att fixa sen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annika
2018-03-04 23:22
#15

Vi gjorde en bleachbath längst ner som #11 rekommenderade. Fantastiskt! I stort sett allt det rosa försvann. Tack snälla för det! Nu, till min skräck, vill hon börja om med lila. Jag tyckte att hon ska lugna sig men hon är lika olycklig som innan eftersom målet inte är nått. Håret är ju mörkare av all överbliven färg än när det bara var blekt, däremot inte lika gult. Vad kan en stackars mamma försöka styra in henne på? Stoppa henne går inte eftersom hon ju gör som hon vill. Håret åker berg-och-dalbana bland alla Färger och blekningar. Mamman också för den delen.

Surpan
2018-03-05 12:14
#16

#15 Skönt att det blev "rätt" denna gång i alla fall. 🙂 Kan du lägga in en bild på hur det ser ut nu så kan vi kika på vad som kan vara realistiskt att göra med håret? Lila är knepigt för många. Pastellfärger är nära omöjligt för vissa. Själv har jag mörkbrunt / nästan svart och även om jag haft många olika Färger i håret så har jag aldrig vart ens i närheten av att ha tillräckligt ljust hår för att ha några pastellfärger. Man måste försöka hitta någonting som passar ens egen färg och hårtyp. Tror du att du kan försöka leda in henne på att hitta på någonting annat som kanske skulle vara enklare att få till eller har hon en specifik målbild hon inte vill släppa?

Sånt här är knepigt för många föräldrar, vad ska man "tillåta" och inte. Som du säger går det sällan att stoppa när dom får såna här idéer, men en rimlig kompromiss kan till exempel vara att hon gör som hon vill med håret sålänge hon fortfarande går till skolan (om hon går i skolan) även om håret blir "fel"? 

En sista sak gällande lila som kan vara bra att veta är att om man försöker bleka ett lila hår så blir det grönt. Så när man väl har lila hår så kan det vara svårt att bleka det.

/Surpan

Annika
2018-03-06 08:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#16 och 14, jag är oändligt tacksam för ert tålamod och er kunskap i detta ämne som jag inte har koll på alls! Nu ser det ut så här. Jag har försökt prata med henne om vad som skulle kunna vara någorlunda realistiskt. Hon planerar att bleka det nedersta av håret en gång till (!). Sen ha i samma lila, Ultra Violet, som sist. Jag tror att planen är att det blir mörkare upptill och sen utblandat med Balsam, alltså ljusare, längre ner. Hur ljust hon förväntar sig vet jag inte. Eftersom hennes riktiga färg är mörkbrun (hon är halvchilensk) så är det hon har nu betydligt ljusare. Jag tror att en av orsakerna till att färgen inte fäste är att säljaren tipsade om att håret skulle vara blött så att det inte gick åt lika mycket färg. När vi googlat nu efteråt så förstår jag att håret måste vara torrt. Man lär sig på vägen. 🙂

Upp till toppen
Annons: