Annons:
Etikettövrigt
Läst 998 ggr
Surpan
3/1/18, 9:34 AM

Allt utom mänskliga rättigheter

Vi har många medlemmar här på sidan som tar olika politiska ställningstagande med sin hårvård. Att välja bort djurtestade produkter är vanligt, likaså att välja bort miljöfarliga kemikalier. Det är naturligtvis en stor framgång att konsumenterna nu mer än någonsin är medvetna om vad det är för någonting de betalar för och på så sätt pressar marknaden. Men hur många här inne tar något form av ställningstagande för mänskliga rättigheter?

Det finns en fantastisk svensk bloggerska som heter Annahita som bloggar på Whinar.se. Nyligen skrev hon ett inlägg som heter ”Allting utom mänskliga rättigheter”. Inlägget är helt klart värt att läsas i sin helhet. I inlägget beskriver hon hur det beräknas att fem tusen barn just nu exploateras i framtagningen av mica, ett skimrigt pigment som är vanligt i smink. Hon skriver också om svenska sminkmärket IsaDora, där det kommit fram att de hotat sin personal med våld på sin fabrik i Malmö.

Hon avslutar sitt inlägg: ”VÄLDIGT MÅNGA verkar ha en total blind fläck för arbetares liv och villkor. Varför följer den frågan aldrig med automatiskt, om man ändå är intresserad av sociala frågor och rättvisa i bredare bemärkelse? Att kritisera skönhetsföretag som tjänar pengar på undermåliga arbetsvillkor eller bryter mot fackliga rättigheter verkar ju typ bara angå oss som har nåt slags specialintresse för att vi jobbar fackligt. Jag tycker att det är skittråkigt, och önskar att fler brydde sig.”

Detta inlägg följdes sedan upp med inlägget ”Hur vet man vad som pågår bakom kulisserna i skönhetsbranschen?” där hon ger tips på hur man kan ta ställning för mänskliga rättigheter via sin konsumtion. Bland annat så tipsar hon om att fackförbundet handelsanställdas förbund har på sin hemsida handels.se en funktion som de kallar för ”schyssta listan” där du på en karta kan se alla butiker och frisörer som har kollektivavtal.

Själv tycker jag att detta är en viktig fråga och uppmuntrar er alla till att fundera över vilka det är som betalar mest för de produkter ni köper.

/Surpan

Annons:
Sindri
3/1/18, 10:41 AM
#1

Hår behöver bara vatten så det är ju enkelt att följa när det gäller det. 🙂

TatsuOni
3/1/18, 4:41 PM
#2

Själv försöker jag att välja produkter där man värnar om mänskliga rättigheter, utöver alla andra krav jag har. Det är en utav anledningarna till att jag t ex aldrig skulle köpa löshår.

Jag vill även gärna stötta seriösa småföretagare om det är möjligt och försöker att göra mycket "produkter" själv.

#1 För min del räcker det inte med bara vatten😛


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: