Annons:
Etiketterhårvårdundersökningar
Läst 1657 ggr
TatsuOni
1/11/18, 1:55 PM

Vad är det längsta du har gått mellan hårtvättar?

Vad är det längsta du har gått utan att tvätta håret? T ex Water only räknas som tvätt.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

  • Redigerat 2/6/22, 3:32 PM av TatsuOni
Annons:
TatsuOni
1/11/18, 1:57 PM
#1

Fyra veckor. Men jag är lite sugen på att slå det rekordet, bara för att jag är konstigGalen

I normala fall så tvättar jag håret varannan till var tredje vecka (mitt hår håller sig rent länge och börjar aldrig lukta).


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Carmarino
1/11/18, 2:06 PM
#2

Ju oftare du tvättar håret desto snabbare blir det fett och "hängigt".

Av en händelse upptäckte jag att andra inte ser ditt hår som fett och smutsigt på samma sätt som du själv gör. Det var när jag inte hade tvättat håret på över en vecka och det var platt och livlöst - tyckte jag alltså. Fick då komplimanger för mitt fina, blanka hår. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

TatsuOni
1/11/18, 2:09 PM
#3

#2 Samma här. Ju längre det har gått sedan min senaste hårtvätt, dessto mer komplimanger får jag😂

När mitt hår, som nu är lite fett, så gör jag bara in/utbakade flätor eller en Amish bun och det går inte att se att det inte är nytvättat🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

emeliiiiieee
1/11/18, 2:19 PM
#4

4 veckor pga sjukhusvistelse. Tvättar vanligtvis 1 gång per vecka

Scorpio97
1/11/18, 2:26 PM
#5

Två veckor, vid sjukdom. Syntes att det var otvättat sista dagarna. Vanligtvis tvättar jag håret 1-4 gånger i veckan, oftast pga simningen :)


//Jessie

[Tuulikki]
1/11/18, 2:52 PM
#6

2 veckor

Annons:
Surpan
1/11/18, 4:16 PM
#7

3 veckor kanske? Riktigt fett blev det först efter 2 veckor ca.

/Surpan

citronkakan
1/14/18, 8:13 PM
#8

Vad avundsjuk jag blir på er som bara får finare och finare hår ju längre det går efter tvätt. Mitt hår är en katastrof! Har försökt att inte tvätta det ofta i åtminstone 2 år dvs. max 2 ggr i veckan under 2 års tid men inte sjutton blir det bättre. Mitt hår har alltid blivit riktigt fettigt fort. I tonåren när jag åt p-piller ett par år hade jag väl "normal" fettproduktion. Då kunde det faktiskt gå 5-6 dagar utan tvätt och jag kunde liksom ha det utsläppt utan att skämmas 🤪 Nu när jag inte tar hormoner är det totalt hopplöst. Jag tvättar det säg på måndag morgon och måste då ha en rejäl mängd Schampo även en bra bit ner på längderna där det är ordentligt fettigt för annars är fettet kvar när jag kommer ut ur duschen. Då håller det sig fint, mjäll- och klifritt under resten av dagen. På tisdagen när jag vaknar upp är det så pass fettigt att det börjar stripa sig. Då vill jag inte ha det utsläppt längre för det verkligen syns tydligt att det är fettigt. Det är ändå så pass att jag kan ha det uppsatt i en tofs eller bulle utan att det ser dåligt ut. Dock börjar helvetet på onsdagen. Då är det så fettigt att det känns vaxigt och även längderna på underhåret börjar bli fettiga. Den enda frisyren jag hittills vet om som döljer det är in/utbakad fläta. Så från onsdag till nästa måndag går jag runt i en inbakad fläta. Dessutom börjar det klia och mjälla (fet mjäll) ordentligt vid torsdagen/fredagen. Tror det är jästsvamp som förökar sig bland fettet. Någon gång tvättade jag det inte på två veckor i ren envishet (tänkte att fettproduktionen ju borde avstanna när det är så fett att det i princip fastnar fett under nageln när man kliar i håret…) men nej. Det blev helt outhärdligt. Behöver jag nämna att jag testat allting. WO, BM, frisörschampon, tvätt varje dag, mjällschampon mm. Typiskt att det enda som fungerat bra är Yasmin p-piller som jag av andra förklarliga orsaker inte vill äta. 

On topic, 2 veckor är mitt rekord!

TatsuOni
1/14/18, 9:07 PM
#9

#8 Vissa måste tvätta håret oftare än andra. Vi är helt enkelt olika skapta.

För mig är det tvärt om. Jag har en riktigt torr hårbotten och att tvätta ofta gav mig en flagande och kliande hårbotten m.m.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

citronkakan
1/14/18, 9:12 PM
#10

#9 Jo det är nog den trista sanningen 🤢 Jag börjar faktiskt ge med mig och inse att råder man får överallt hela tiden att man ska dra ut på tvättarna så mycket som möjligt inte fungerar för mig. Min hårbotten slutar inte att hyperproducera fett. Jag är bara rädd att det ska bli så att jag får fett hår efter ett par timmar eller en halv dag om jag tvättar oftare.

TatsuOni
1/15/18, 12:20 PM
#11

#10 Jag tror nog att det är bättre att tvätta håret lite oftare än att ha extrem klåda. Och att dra ut på hårtvättandet så mycket som möjligt innebär just att du drar ut på det så mycket som är möjligt för dig. Om det är varannan dag, så är det varannan dag. Är det var tredje, så är det var tredje.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

citronkakan
1/15/18, 1:00 PM
#12

#11 Du har nog helt rätt! 👍

tlover
1/15/18, 7:02 PM
#13

Jag tror det är några dagar mer än en vecka men inte två veckor så jag valde en vecka. Jag kan ha fel däremot och det är två veckor

l'm back

Annons:
VeilofElysium
1/15/18, 8:32 PM
#14

Fyra veckor när jag hade flätat hela håret utomlands i supersmå flätor med pärlor i och annat krimskrams.. Överhuvudtaget har jag sådan hårkvalitet som inte gillar att tvättas allt för ofta vilket är på gott och ont. Oftast går det 1,5 vecka mellan tvättarna.. Mitt hår blir supertorrt om jag tvättar det för ofta.

TatsuOni
1/17/18, 8:59 AM
#15

#14 Låter som att vi har liknande hår🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

TatsuOni
1/28/18, 8:28 PM
#16

Fem veckor nu😛


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[mintymint]
1/29/18, 9:05 PM
#17

Jag personligen tycker det är ganska äckligt att vissa här fått för sig att man inte behöver tvätta håret - i dagens samhälle med alla föroreningar i luften behöver håret sköljas ut ordentligt! och gärna med rengöringsmedel ->föredraget miljövänligt -> eko.

Jag tror vissa saker bara går i trender, även då man som frisör ofta ser folk med fettigt hår och frågar om dem skippar Schampo o svaret därefter ofta JA. för vissa kanske de funkar, men jag tror också det handlar om vad man sj inbillar sig. Allt som allt… förstår bara inte!

tlover
1/29/18, 10:18 PM
#18

#17 Konstigt, folk märker inte att jag tvättar håret med vatten (och jag tvättar det ju faktiskt, både med vatten och med svinborst borste men inte så ofta som folk måste om dom schamponerar håret).

Men då kan jag tillägga att jag förstår att inte alla kan det, där jag bor är det väldigt lite avgaser, dessutom har jag vatten som funkar med det (hårt vatten funkar sällan med WO).

Men klanka inte ner på oss som vill ha ett bra hår bara för att det inte funkar för vissa andra

l'm back

TatsuOni
1/30/18, 11:23 AM
#19

#17 Det är ingen som ser, känner eller luktar på mitt hår att jag bara tvättar med Balsam eller att jag tvättar det sällan. Så kan du förklara vad det är jag och alla omkring mig inbillar oss när vi uppfattar mitt hår som rent?

Det finns ingen universalmetod som fungerar för alla. BM fungerar för mig, till skillnad från Schampo.

Du får även gärna gå in lite mer ingående på vilka ämnen det är som du måste ha Sulfater för att få ur håret. Vilka ämnen i luftföroreningarna tränger sig in och biter sig fast så i håret att endast Sulfater kan få bort dem?

Och hur och när får jag alla dessa föroreningar i håret? Handlar det om dem ämnen som kommer in genom ventilationen? De stunder jag vistas ute utan att ha sjal/mössa på mig eller tränger de igenom mina huvudbonader? Jag bor inte i en storstad och rör mig sällan i tätbebyggda områden. Men det är jag det.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[mintymint]
1/31/18, 5:21 PM
#20

Dem flesta bor i närheten av bilar det finns avgaser och föroreningar överallt typ, även om du bor ute i skogen så fångas massa skit i håret som behöver tvättas bort jag tror dock en del inte tas bort med enbart vatten  - det är som förr när tandkräm inte fanns och folk inte borsta tänderna, dem hade massor av problem med sina tänder men dem hade inget val direkt. NUförtiden har vi ett val :)

Annons:
tlover
1/31/18, 5:23 PM
#21

#20 man kan faktiskt se om det är mycket avgaser i luften eller inte. manlav och skägglav växer inte där det finns avgaser.

Båda dom lavarna växer rikligt härikring både i staden och här ute på landet

l'm back

vendelay
1/31/18, 8:06 PM
#22

Jag bor i Stockholm och tvättar håret ca var fjärde vecka. Ibland ser det smutsigt ut, men oftast ser det bra ut. 

Anledningen till att jag tvättar håret så sällan är:

1. Spara vatten, spara hårprodukter, spara tid, spara pengar.
2. Sedan jag började har mitt hår vuxit IRRITERANDE fort! Det blir inte slitet och har vuxit mer än en dm på några månader. Jag vet inte om det är normalt men det växte definitivt inte så fort när jag tvättade håret en gång i veckan.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Zadeira
2/1/18, 1:41 PM
#23

Jag har som längst, vad jag minns, gått 10 dagar utan. Det var för längesen när jag var på ett läger och vi bara hade tillgång till bad i sjö. Mitt hår var inte fräscht, men det beror nog också på omständigheterna att vi låg i skogen i 10 dagar och levde naturliv.

Nu som vuxen har jag mest låtit det gå en vecka. Försöker tvätta det max 2 gånger i veckan, ibland lyckas jag dock låta bli på en hel vecka.

TatsuOni
2/1/18, 4:44 PM
#24

#20 Kan du komma med ett konkret exempel på vilka ämnen det är i föroreningarna som man behöver Sulfater för att få bort?

Och vad är det för skit som måste tvättas bort varje dag?

Sedan så skulle det vara intressant att veta hur djupt och hårt dessa föroreningar faktiskt sätter sig i våra hår.

Och vad gäller tänder och tandkräm så skulle jag kunna säga en hel del, men det hör inte hemma på hår😛


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

vendelay
2/1/18, 10:13 PM
#25

Jag blir alltid nyfiken när personer tar bort sina konton så här. Tog denna person verkligen bort kontot för att typ tre pers i en tråd inte höll med hen??

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

TatsuOni
2/2/18, 1:40 PM
#26

#25 Verkar nästan så. Vad jag så så hade hen inte en skrivit i någon annan tråd på iFokus.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

vendelay
2/2/18, 10:00 PM
#27

😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
[Devya]
2/6/18, 12:51 PM
#28

Mitt hår blir finare om jag inte tvättar håret på en längre tid men det luktar absolut inte särskilt gott isåfall. Inte så att det stinker! Utan det är endast min man som märker det om han lägger näsan i hårbottnen på mig.  Jag själv skulle annars aldrig lägga märka till det för jag kan faktiskt inte snusa på min egen hårbotten…Resten av håret luktar ju inte alls smutsigt då man är ute i väder och vind, samt att man kan spraya lite hårbalsam på håret som gör att det doftar lite bättre. Det blir dock lite värre för hårbottnen.

Något som definitivt fastnar åtminstone i mitt hår är  fett, "rök" och andra matlukter då jag lagar mat. Mina glasögon vittnar om detta påstående! Mina glasögon är så otroligt smutsiga efter att jag har lagat mat. Skillnaden mellan hår och glasögon är ju att det syns mera på glasögonen. Jag måste sen också tvätta håret efter att ha poppat popcorn. Det är en lukt som fastnar otroligt lätt i mitt hår. Någon annan som upplevt detsamma eller är det bara mitt hår som älskar popcorn?

Sen har jag förstås inget emot om det finns människor som inte tvättar håret på flera veckor. Det stör ju inte mig utan det är bara något som inte fungerar för mig. Mitt hår kan se så snyggt ut men då min man börjar klaga på att min hårbotten inte luktar gott så får jag ta och tvätta håret, fast jag kan va så stolt över hur otroligt härligt mitt hår ser ut vid det skedet. Det kanske ser rent ut men det betyder ju inte att det faktiskt är det.  Sen är det upp till var och en vad man gör då det gäller hårvård. Man gör det som fungerar bäst för en själv!

Sen tror jag dock starkt på att håret håller sig bra mycket renare om man har upp håret och inte rör det. Då kan det säkert hålla sig någorlunda fräsch och rent i över en vecka. Så brukar det åtminstone fungera för mig, men genast om jag har ner håret någon dag blir det genast lite smutsigare. .. Morr…

TatsuOni
2/7/18, 8:47 AM
#29

Kan även tillägga att jag själv har en väldigt doftkänslig människa som brukar sniffa på mitt hår och hårbotten. De enda gångerna då det luktade någonting alls var att det luktade häst när jag hade hästar😛


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Devya]
2/7/18, 9:08 AM
#30

#29 Om du säger det så. :)

TatsuOni
2/7/18, 9:10 AM
#31

#30 Ska jag ta bort ditt inlägg?


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

nypisnina
2/7/18, 6:11 PM
#32

2 veckor, jag var sjuk så orkade inte med mitt hår alls, satte bara upp det i en knut varje dag utan att borsta det. Det var sååå fett, såg ut som att jag hade hällt Olja i det. Måste tvätta håret ungefär 3 ggr i veckan, har verkligen försökt att vänja håret vid bara 1 gång i veckan men det blir fett ändå.

Elliiez
4/2/18, 9:01 AM
#33

Mitt längsta var nog 5 veckor. Det var 2012 och mådde asdåligt Nuförtiden kan det gå 5 dagar till tre veckor mellan tvättarna. Har gjort så i tre år och hårdag 10 kan jag om jag har tur få höra från någon förvånad bekant att det fortfarande ser helt normalt ut. Är väldigt glad att jag har fått till det så (ja jag duschar självklart så ofta en normal människa ska) Mår inte extremt dåligt eller så nu, men känns som en bonus att inte behlva tvätta håret så ofta. Eller snarare gå runt och vänta på att det ska torka och hela den biten

Upp till toppen
Annons: