Annons:
Etiketthårvård
Läst 1706 ggr
kaninpiss
2017-05-03 17:25

Water only

Hur fungerar egentligen water only-metoden?

Jag har försökt mig på denna metod men mitt hår ser så äckligt fett stripigt och flott ut. Jag sköljer och sköljer med massor av vatten men håret känns inte ett dugg rent. Tre veckor har jag avstått Schampo nu. Det är verkligen inte kul när nån som står mig nära diskret säger "Eh.. du borde kanske tvätta ditt hår innan vi går ut och äter….det ser lite… hm… smutsigt ut" Jag har rätt långt tjockt hår också, en bra bit ner på ryggen. Funkar det inte med Water only då?

Annons:
tlover
2017-05-03 17:26
#1

Har du använt sista tvätten schampoo?

Hur masserar du ur smutsen? Kanske behövs mer massage?

l'm back

kaninpiss
2017-05-03 17:44
#2

Sista tvätten Schampo, vad är det för Schampo? Jag började bara efter att förra schampo-flaskan tog slut. Wella har jag för mig det var. Jag masserar hårbotten men i längderna drar jag fingrarna genom håret bara. Man ska väl inte gnugga håret mellan handflatorna om det redan är ganska slitet innan? Tänker om det sliter ytterligare på håret att göra så.

tlover
2017-05-03 17:58
#3

#2 Då har vi nog hittat problemet. När man börjar med någon No poo tvätt (vilket ju WO är) så måste man använda ett sista tvätten Schampo som innehåller Sulfater men inte Silikoner och dyl.

Detta är för att Silikoner och annat som finns i vanliga schampon inte är vattenlösligt så man måste tvätta bort det först. Annars ser håret jätteskitigt ut.

Hur många gången man måste tvätta med sista tvätten Schampo varierar men 1-3 ggr är vanligt. 

Många behöver göra det då och då pga sk buildup som tex kan vara att du haft kvar lite hudkräm på handen när du sätter upp håret eller att någon bredvid dig sprayar sitt hår så att du också får sånt i håret. var tredje till sjätte månad är vanligt för dom som behöver det (vissa behöver det aldrig, jag behöver göra det ganska ofta efter flytt men innan behövde jag inte göra det).

Det är hårbotten som ska masseras och det ganska länge, längre än om du hade använt Schampo iallafall men det varierar beroende på ditt vatten osv

Men börja med en sista tvätt om du inte gjort det, jag vågar lova att det är där som ditt största problem är, kom däremot ihåg att det tar ett tag för håret att ställa om sig, det kan ta allt från en vecka till ett halvår.

Tyvärr har jag inget tips på ett specifikt Schampo då jag gjorde eget

l'm back

kaninpiss
2017-05-03 19:08
#4

Jaha.. jag trodde det skulle gå betydligt fortare att tvätta håret med endast vatten än schampo+ Balsam. Jag masserar nog hårbotten ca en minut uppskattningsvis. Jag får se om jag kanske ändå återgår till "vanlig" tvätt. Jag vill inte behöva ägna mitt hår mer tid än innan. Vill helst kunna tvätta och fixa det snabbt utan en massa "jox"

tlover
2017-05-03 20:50
#5

#4 jag tycker det går snabbare men det beror nog på hur man gjorde innan, vattnet, ens hår osv Men jag är ganska säker på att problemet för dig är att du inte gjort en sistatvätt. På dina inlägg innan gick det inte att veta om du bara sköljde håret eller faktiskt tvättade det (masserade det). Själv tvättar jag med WO för att det är billigare och bättre för mitt hår

l'm back

jollycox
2017-05-04 14:15
#6

coop xtras Schampo är ett sista-schampo och billigt också.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
kaninpiss
2017-05-05 08:09
#7

Okej då ska jag köpa det schampot :)

[AnimeV4]
2017-05-05 12:18
#8

#6 Funkar bra, tycker jag! Kostar ca 11 spänn för en halvliter👍

FröM
2018-08-09 08:55
#9

Kaninpiss: Fick ditt hår mer acceptans mot WO-metoden efter sistatvätten med Schampo?

TatsuOni
2018-08-10 14:01
#10

#9 TS har inte varit inloggad sedan 29/05.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: