Annons:
Etiketternopooveganskt
Läst 7285 ggr
tlover
2015-03-19 10:56

Water Only tråden

Här är en tråd för alla oss som kör med Water Only/WO, helt eller delvis. Eller om man bara är intresserad 🙂

l'm back

  • Redigerat 2022-04-27 16:28 av TatsuOni
Annons:
[JeanetteK]
2015-03-19 11:00
#1

Kul! Här vill jag vara med och läsa och lära!

tlover
2015-03-19 11:00
#2

Jag kör med WO och har kört med det i över ett år (började i slutet av januari/början av februari förra året) och det har gått bra fram tills jag födde barn, då blev håret superslitet (att ligga i timtal och gnugga huvudet mot madrassen då värkarna kom gör ju sitt).

Finns det nån som har något bra vårdande tips som gärna inte tar för lång tid att göra?

Jag skulle vilja börja borsta ner sebiumet oftare men så slitet som mitt hår är nu tror jag att det snarare förstör än hjälper så jag tror jag behöver vårda det en stund innan.

l'm back

[JeanetteK]
2015-03-19 11:02
#3

Håret påverkas ju mycket när man får barn. Antar att det är hormonerna som ställer till det. Jag vet att jag tappade massor av hår när jag började amma. Jag fick tipset att tvätta med ägg, att det skulle vara vårdande. Kanske något att testa?

tlover
2015-03-19 11:05
#4

#3 Jag funderar i alla fall på att göra tex en inpackning eller liknande, det var ju evigheter sen jag gjorde en inpackning.

l'm back

Grace2009
2015-03-19 11:10
#5

#2 Du tror inte du kan Olja in håret, och borsta med svinhåret för att fördela oljan perfekt? 

Jag har ju också hoppat på denna "vansinniga" idé om att tvätta håret med bara vatten. Jag börjar bli lite ledsen över att ha fult hår var enda dag nu så har börjar fundera på att spä lite Schampo med vatten och tvätta det en gång. Men å andra sidan vill jag verkligen att det här ska fungera så jag vill fortsätta. Imorgon har jag gjort 9 veckor av rätt så hardcore WO (haft te en gång, äppelcidervinäger en gång och honung en gång i håret under dessa veckor). Innan tvättade jag håret med Schampo varje/var annan dag men gick sedan cold turkey på WO. Jag har varit slapp med att tvätta håret dock, kanske borde göra det oftare för att skölja ur mer av sebumet. Nu har det blivit 1-2 gånger i veckan bara (är ju så fruktansvärt dålig på att kliva in i duschen). 

Jag är lite uppgiven och ledsen över det hela just nu, men det går över. Behöver nog lite tröst bara 😛

tlover
2015-03-19 11:18
#6

#5 Ja det borde ju skydda håret på liknande sätt som sebium då man borstar.

Jag har också för mycket sebium nu (fast dåligt fördelat eftersom jag inte borstat ut det) men det är förhoppningsvis bara en fas eftersom jag "hinner inte" tvätta håret så ofta nu och när jag väl står i duschen så blir det alltid så att nån ska amma så jag får snabba mig igenom allt.

l'm back

Annons:
Grace2009
2015-03-19 11:25
#7

Jag läste på LHC om att man kunde tillsätta Olja i håret för att lösa upp sebumet också. Jag har lite olivolja hemma, undrar om jag ska kleta in det i håret… Har du stött på det här? Ska det verka länge eller kan jag massera in det och sedan tvätta håret direkt? 

Jag försöker borsta mitt hår ordentligt varje dag nu för att få ut sebumet i längderna (tror topparna är helt täckta nu, tjohoo!) och så masserar jag hårbotten en stund varje dag. Just nu känns det som om övergången till WO kommer att bli en lång resa för mig. Hoppas jag kan ha fint hår på midsommar åtminstone 😕

tlover
2015-03-19 11:32
#8

#7 Jag har inte testat det men det ska ju vara samma princip som Äggtvätt vad jag förstår (fett löser fett) så rent teoretiskt borde det ju gå.

Annars kanske vi kan fråga Vilda vittra hon tvättar ju håret med ägg (jag tänker i värsta fall kanske du kan köra Äggtvätt efteråt).

Jag vet däremot att vissa som kör WO tvättar med Schampo kanske 1 gång per halvår eller så. Blandannat för att tex avgaser ska visst vara svårlösliga med bara vatten (och beläggningar kan ju synas som fett hår). Då tvättar dom med "sista tvätten schampo".

l'm back

Grace2009
2015-03-19 11:37
#9

Ja, jag kanske ska prova med lite Olja, och fungerar det inget vidare så kanske jag får ta en utspädd Schampo tvätt. Äggtvätt verkar lite krångligt. Jag tror övergången är lite seg hos mig, då jag först nu börjar få massa äckel på kammen. Det blir som gråsvart kletigt dammjox på den. Som jag förstår av andra kommer de in i det mycket tidigare.

tlover
2015-03-19 12:07
#10

#9 Hur ofta tvättar du borsten?

l'm back

ChristineL
2015-03-19 12:09
#11

Jag hoppar in här då jag är väldigt intresserad av det :) Fram till förra årsskiftet tvättade jag håret (med schampo) varannan dag, sen började jag dra ner på det successivt och sen i somras tvättar jag håret en gång i veckan och är supernöjd! Jag tar bara lite Schampo och masserar in i hårbotten. Just nu är mitt hår en smärre katastrof och i behov av en klippning vilket jag tänker ta så snart som möjligt, när det är gjort vill jag gå över helt till WO!

Grace2009
2015-03-19 12:12
#12

#10 Var annan till var tredje dag. Blir en hel del damm i den kan jag säga, men inte så mycket grått äckel som kammen, konstigt nog. Jag gör ren den med ett styggt SLS Schampo så att det verkligen blir rent.

tlover
2015-03-19 12:41
#13

#12 Kanske är det det som är problemet, använder man inte godkända produkter i borsten så kan man inte riktigt kör nopoo. Beläggningarna i borsten sätter sig i håret också, så det är kanske snarare beläggningar snarare än sebium

l'm back

Annons:
Grace2009
2015-03-19 12:47
#14

#13 Hur menar du? Schampot är ju ett så kallat "sista-schampo" som har SLS, men inga Silikoner eller mineraloljor, så jag trodde det var lugnt att använda det i borsten. hur ska jag tvätta borsten istället i sådana fall? Ägg? Bakpulver? Är lite idélös 🤦‍♂️

tlover
2015-03-19 12:48
#15

#14 Sorry läste lite fel (jättetrött idag) Strunta i inlägget, sista shampon är ok.

l'm back

Grace2009
2015-03-19 12:53
#16

#15 okej, bra! blir ju orolig att jag har gjort fel i över 2 månader nu. 😂 Hade varit lite taskigt. Idag ska jag tvätta håret med bara kallt vatten (brrr) och sedan en ÄCV-skölj på det, så får vi se hur det känns sen. Istället för en utspädd schampotvätt kanske jag kan ta en BM tvätt ifall jag får spel på håret. Jag vill gå så länge som jag bara klarar utan att tvätta håret med schampo/balsam, vill att det bara ska vara en absolut sista utväg.

Grace2009
2015-03-19 19:57
#17

Nu känner jag mig mycket bättre angående håret. Masserade jättenoga och länge (eller ja, längre än annars) och hade fruktansvärt kallt vatten, så kallt som kranen bara kan ge. Jag måste nog lära mig att tvätta håret oftare, och sträcka ut på tvättarna när det är ordning på manen.

Trollan92
2015-03-19 22:55
#18

Vad är sebumet? Aldrig hört..

Grace2009
2015-03-19 22:58
#19

#18 Det fettet hårbotten producerar. Ingen aning om sebum har en bestämd form dock, men gissar på sebumet!

Trollan92
2015-03-19 23:37
#20

#19 Det heter ju talg…

Annons:
Grace2009
2015-03-20 08:15
#21

#20 Jo, men det heter sebum inom engelskan, och jag tror på många forum har man helt enkelt försvenskat det, för talg låter ju inte så mysigt. Så länge vi förstår vad vi menar så är det okej tycker jag.

Trollan92
2015-03-20 11:35
#22

#21 Hahaha aldrig hört de engelska ordet, heller aldrig i skolan ^^ Jag tycker inte de e något fel på talg.. Alltid sagt de så varför förvirra folk med engelska? Vi bor faktiskt i Sverige, glöm inte de :)

Grace2009
2015-03-20 11:43
#23

#22 Att du inte har lärt dig engelska i skolan kan inte jag hjälpa 😉 Men tråden handlar inte huvudsakligen om varför vissa termer används eller inte, så jag tycker vi slutar med OT.

tlover
2015-03-20 11:43
#24

#22 Fast språk utvecklas ju också.

Fast just Sebium tror jag är för just hårfettet på engelska, talg (det som mamma kallar njurfeta, alltså det man kan köpa i affären) som man använder i tex matlagning heter inte sebium på engelska.

l'm back

Trollan92
2015-03-20 11:48
#25

#23 Ursäkta? Klart jag lärde mig engelska men inte inriktat på hår kanske? De jag mena var att jag gick frisörlinjen…….

Grace2009
2015-03-20 12:02
#26

någon annan som kör ÄCV-skölj i kombination med WO? Jag tror mitt hår ser fetare ut med det, har provat två gånger. Som jag förstått det får de flesta fantastiska resultat av det? Jag har tidigare pratat med tlover om kattmynta, så jag tror jag ska leta upp det. När jag tvättade håret med rosmarinte blev det faktiskt ganska bra så kan tänka mig att olika örtteer fungerar bättre än ÄCV för mitt hår. Egentligen kanske jag inte behöver någon skölj alls, jag vet inte, men det är mysigt om håret luktar lite trevligt (och vårdar det extra är det en fin bonus).

nypisnina
2015-03-20 15:06
#27

Men va? Bara använda vatten? Är rätt ny här på Hår… men vadå? Hur gör man?
Hur gör man om man använder produkter i håret? Eller det gör man inte?

Annons:
Grace2009
2015-03-20 15:32
#28

#27 Man kan använda produkter, men de måste vara vattenlösliga (så BM (Balsammetoden) godkända). Jag använder inte produkter egentligen, förutom lite experiment med äppelcidervinäger (och efter att läst lite verkar jag inte spä det nog mycket!). 

Jag gör så att jag masserar min hårbotten varje dag och borstar håret med en svinhårsborste för att fördela det naturliga fettet från hårbotten till längderna och topparna. I duschen låter jag kallt vatten rinna över håret medans jag masserar hårbotten (men denna teknik är långt ifrån perfekt hos mig ännu). WO verkar väldigt individuellt, för en del funkar det att jobba mycket med håret (borsta, massera) medans andra rör sitt hår så lite som möjligt. en del tvättar sitt hår med bara vatten emellan vanliga Schampo tvättar också. Lite smaksak hur man vill göra.

nypisnina
2015-03-20 16:04
#29

#28 Gah! Varför kallt vatten?
Vad spännande! Hur vet man vilka produkter man kan använda då? Hårspray och sånt alltså?

Grace2009
2015-03-20 16:18
#30

#29 Om man förstorar ett hårstrå, så är det yttersta skiktet fjälligt. Ligger fjällen släta mot håret är det glansigt och fjällen orkar hålla fukt inne i hårstrået, flikar fjällen upp sig torkar håret (alltså som att bli uttorkat i kärnan), tovar lättare och tappar glans. Kallt vatten bidrar till att stänga fjällskiktet, medans varmt vatten hjälper till att öppna det. Alkaliska/basiska medel (så som Schampo och bakpulver) öppnar också fjällskiktet, medans sura medel (så som vinäger och citronfast) hjälper till att stänga det. Så, tanken med det kalla vattnet är bara att hålla fjällen släta mot hårstrået. En del tycker det är lättare att fördela hårfettet med kallt vatten, en del varierar - Jag experimenterar ännu. 

Om man googlar kan man hitta listor med BM-godkända produkter. Det finns lite diverse listor här på sajten också. Silikoner och mineraloljor är saker som man inte kan tvätta bort med bara vatten, så sådant måste man undvika. Tror Edge har hårspray som är BM-godkänd. Men kan säkert göra egen, en del gör egen gele av linfrö (tror jag!).

nypisnina
2015-03-20 16:34
#31

Å fasen! Mitt hår är så glatt (tappar en hel del hår nu men) att jag inte ens kan ha en hårsnodd i utan att den glider av. Kan det vara för att mitt hår har fjällen inne då?
Kanske ska man testa nån gång att tvätta med bara vatten mellan tvättarna.
Tvättar mitt hår just nu var fjärde eller var femte dag men jag måste använda torrschampo för sista dagen blir det fett fortfarande men även för stadga.
Kommer en vindpust så åker hårsnodden iväg så vet inte om jag vill vara utan produkterna jag använder.
Hur ofta måste du tvätta med vatten?

Grace2009
2015-03-20 17:18
#32

#31 Ingen aning om ditt hala hår beror på det. En del har ju en finare struktur på håret, medans andras är grövre. 

Med hur ofta, är jag ingen bra källa. Jag är fortfarande i en övergångsperiod för att få WO att fungera. Tvättar just nu 1-2 gånger i veckan och håret ser ut som blä hela tiden egentligen. Tlover tror jag tvättar 3 gånger i veckan och hon har jättefint hår, men hon har hålt på med WO i över ett år tror jag. Vi får hoppas hon kommer in med lite input!

tlover
2015-03-20 22:10
#33

#32 Nu så tvättar jag 1 gång veckan (förr var det mellan 3 och 1 gång i veckan ungefär)

#31 Jag använder varmt vatten då jag har ledvärk och tål inte kallt vatten (då blir värken värre) så jag väljer varmt vatten även om det sliter mer på håret men mitt hår verkar tåla det.

Jag masserar bara hårbotten i duschen och borstar sällan håret med svinborste (men jag vill använda den mer). Jag har hållit på i över ett år (och inte toppat/klippt håret på över 2 år nu) men innan så tvättade jag med "sista tvätten schampo" med glesare och glesare mellanrum och körde inte Cold turkey som Grace2009, så mitt hår såg vettigt ut redan efter en vecka (men efter ca 2 månader hade jag nån månad då håret såg konstigt ut).

Jag har då och då också använt örtte som Efterskölj (främst kattmynta, jag har massor) men oftast har jag ingen Efterskölj. Det kanske är därför mitt hår är bra, jag gör så lite med det 😃

l'm back

Grace2009
2015-03-22 18:25
#34

Nu har jag tvättat två gånger med så kallt vatten som jag bara klarar av. Antingen så håller jag på att bli tokig så mitt huvud spelar mig ett spratt, eller så är mitt hår verkligen mycket bättre nu! Jag känner att jag har fått en sådan stor boost i självförtroendet nu. Jag ska fortsätta med kallt vatten och se om det verkligen blir bättre eller om det bara är något galet tillfälligt som inträffat. Men jag är verkligen jätteglad just nu, för nu känns det som om det här med WO kommer att fungera för mig! 🥳

Annons:
tlover
2015-03-23 10:12
#35

#34 Vad bra, även om jag är glad att jag slipper det kalla vattnet och att varmt funkar för mig.

l'm back

Grace2009
2015-03-23 13:34
#36

#35 Det ska nog inte vara omöjligt att jag kan använda varmare vatten i framtiden, när mitt hår har vant sig vid WO helt och hållet. Men jag måste medge att det känns väldigt uppfriskande med det kalla vattnet mot hårbotten. Däremot är det inte helkul när man står i badkaret och den kalla vattnet råkar stänka med benen 😉

tlover
2015-03-23 13:38
#37

#36 Ska jag bara tvätta håret så brukar jag använda ett tvättfat som jag tvättar över och lägger håret i, det blir mindre skvitter så.

l'm back

Grace2009
2015-03-23 13:41
#38

#37 Åh, tvättfat, en sådan där gammal bortglömd sak. Vi hade ett i uthuset till vårat gamla hus, men tyvärr blev det kvar 😭 Jag ska nog hålla ögonen öppna på loppis och dylikt, ett tvättfat är ju inte dumt att ha egentligen.

kanin och häst
2015-03-26 19:05
#39

Gjorde min första WO tvätt idag, kommer med resultat när håret torkat! :)

Ett liv utan djur är inte värt att leva

Grace2009
2015-03-26 19:17
#40

WO kan ha en rätt lång övergångsperiod dock, så tappa inte modet ifall håret inte är perfekt efter första tvätten!

ChristineL
2015-03-29 16:28
#41

WO for beginners-tips mottages tacksamt! Tvättade med köpe-schampo igår, ska klippa mig på tisdag och sen kör jag är tanken.

Annons:
[JeanetteK]
2015-03-29 16:34
#42

#41 Jag har kört ett tag. Började med Balsammetoden. Sen glesade jag ut tvättarna med Balsam alltmer. Det jag tycker är viktigast är att man verkligen gnuggar ordentligt i hårbotten och sen masserar håret. Då känns det att det blir rent. Jag har tvättat ett fåtal gånger med Balsam sen jag började. Det är framför allt för att jag inte varit noggrann och mer sköljt håret bara. Då blir det fett till slut.

ChristineL
2015-03-29 16:39
#43

#42 - Jo, jag har under drygt ett års tid glesat ut mina schampotvättar och sen i somras har det var 1 gång/veckan och jag masserar verkligen hårbotten med schampot och drar inte ut så mycket i längderna. Så läste jag här att man helst ska ha kallvatten, hur gör man då när man duschar? Undviker man att blöta ner håret eller går det bra att duscha på som vanligt?

Grace2009
2015-03-29 16:51
#44

#43 Jag står framåtlutad, men håret hängandes ner. Jag skulle nog få frostskador på rumpan om jag inte gjorde så 😂 Men vattentemperatur är högst individuellt. För en del fungerar varmt vatten, för andra ljummet, ännu en annan (som jag) använder kallt vatten. Men det vanligaste verkar vara att variera varmt - kallt - varmt för att förflytta fettet. Det tråkiga svaret är att du får prova dig fram.

Jag skulle tipsa om att du kanske börjar med att köra var annan eller var tredje tvätt WO, ifall du vill ha någorlunda presentabelt hår. Jag gick cold turkey och mitt hår har varit riktigt fult i typ 9 veckor. Nu har jag gjort 10 veckor och det är nästan så att jag skulle kunna ha håret utsläppt dagen efter tvätt, sedan är det dags att sätta upp det igen. Men jag gick över direkt till WO efter att ha tvättat med Schampo varje dag, så jag gjorde allt annat än det optimala. 

Sedan masserar jag och "kliar" hårbotten försiktigt med naglarna en stund varje dag, för att hjälpa till att få bort gammal hud och smuts. Och jag borstar med en svinhårsborste varje dag för att fördela fettet ut i längderna. Man måste inte tvunget ha en svinhårsborste för det dock. Finns en hel del som helt enkelt tar en slinga från håret, och drar ner fetterna med fingrarna.

ChristineL
2015-03-29 17:12
#45

#44 - Ja, jag älskar min svinhårsborste! Håret har verkligen blivit bättre sen jag började använda den! Nu är jag höggravid med en nerv i kläm under revbenet så att stå framåtlutad blir en pärs men jag ska prova mig fram :)

Grace2009
2015-03-29 17:15
#46

#45 Ja, men en mage i vägen kan det bli en konst i sig. Men prova med ljummet/varmt vatten i början och se hur det fungerar, det kanske fungerar toppen för just ditt hår.

[JeanetteK]
2015-03-29 17:56
#47

För mig funkar det med varmt vatten. :) Tack och lov!!

tlover
2015-03-29 19:48
#48

För mig funkar varmt vatten också

l'm back

Annons:
Grace2009
2015-03-31 11:02
#49

#39 Hur gick det med din WO-tvätt? Blev det bra eller katastrof?

kanin och häst
2015-03-31 20:07
#50

Förlåt att jag inte hunnit säga hur det blev, glömde helt bort det! Men håret blev fint, lent och mjukt. Men nu efter ett tag så har det blivit lite fett och så, men har inte hunnit borsta ut sebiumet ordentligt, så kan vara därför det är fett i hårbotten.

Ett liv utan djur är inte värt att leva

Grace2009
2015-03-31 20:29
#51

#50 Kul att du verkar tycka att det känns bra!

ChristineL
2015-03-31 21:44
#52

Så, då är dagen här då mitt hår ska få nytt liv :) Har ju varit hos frisören idag och lyxat ordentligt, fick en hårmask och ordentlig skalpmassage. 1dm slitet hår borta, WO here icome!

Grace2009
2015-03-31 22:08
#53

#52 Hoppas det fungerar bra för dig! Tror inte det ska vara några problem dock då du redan nu har sträckt ut på dina tvättar. Skalpmassage låter trevligt, vill nog jag med ha (fast jag gör det ju själv varje dag, men om någon annan gjorde det så man får njuta vore det fint…).

ChristineL
2015-03-31 22:12
#54

#53 - Ja, det var jätteskönt! Spa-klippning hette det, så jag satt en halvtimme och bara njöt av hårtvätt, skaplmassage och handmassage innan hon började klippa 👍

ChristineL
2015-04-05 21:25
#55

Kört första WO-tvätten ikväll. Jag skulle kanske masserat lite längre och jag ska prova med svalare vatten nästa gång, men håret känns bra än så länge, inte helt hundra torrt än :)

Annons:
Ria74
2015-04-08 19:04
#56

Då hoppar jag in i tråden jag också. Tvättade håret för första gången idag med bara vatten.

Ska bli spännande och se hur det blir, jag har ett ganska fint hår med tunna hårstrån som lätt ser flottiga ut. Fördelen med det är att det är extremt tåligt och växer som ogräs.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

ChristineL
2015-04-08 19:09
#57

Jag ska köra andra ikväll, ska börja svalt och stå så bakåtlutad jag kan för att slippa få en kalldusch ;) Sen drar jag på värmen och undviker att duscha håret.

Grace2009
2015-04-08 19:28
#58

Gud vad kul att det låter lovande för flera här. Mitt hår är fortfarande så flottigt, så jag har börjat göra "torrschampo" experiment (alltså potatismjöl har jag provat, och det var ju rent ut sagt hemskt. ska prova kanel). Men på nått vis känner jag att jag inte vill tvätta med Schampo för att bli av med det feta! Men min hårbotten har nog lugnat sig, det är nog bara "gammalt fett" som hänger kvar 😛

ChristineL
2015-04-08 19:40
#59

#58 - Jag vågar inte ropa hej än ;)

Men jag förstår vad du menar med att du inte vill tvätta bort fettet med Schampo, känns lite som att man måste börja om efter det…

Ria74
2015-04-08 20:04
#60

Efter första tvätten ser det bättre ut än när det är otvättat, men det ser långt ifrån rent ut. Undrar om jag gjorde något fel kanske.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

tlover
2015-04-08 20:07
#61

#60 Det kan ta ett tag innan hårbotten ställer om sig från schampotvätt (om det är Schampo du tvättat med tidigare).

l'm back

Ria74
2015-04-08 20:14
#62

#61 Jag har kört Schampo och Balsam innan. Jag får experimentera lite med detta tror jag. Hur mycket masserar ni som kör WO hårbotten under tvätten?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
tlover
2015-04-08 20:36
#63

#62 Ska man tvätta med bara vatten måste man sista gången man tvättar med Schampo tvätta med ett sk "sista tvätten schampo" eftersom man bara kan ha vattenlösliga produkter i håret om man bara ska tvätta med vatten. De produkter som inte är vattenlösliga (silikoner och liknande) kan också få håret att se fett ut så det kan delvis vara därför håret inte ser rent ut.

Jag masserar hårbotten ganska mycket.. åtminstånde dubbelt så mycket som jag gjorde med Schampo.

l'm back

Grace2009
2015-04-08 21:05
#64

#59 Framför allt så vill jag inte få bort fettet från topparna. Har äntligen fått det att sprida ända ner dit, och jag märker ju att mina toppar är så mycket bättre skyddade nu. Jag hoppas jag får bukt på det med olika torrschampo experiment dock! 👍

Saga85
2015-04-08 23:50
#65

Det här med sista-tvätten-schampo. Vad menas med det? Är det något särskilt? Jag slutade helt tvärt för x antal år sedan att använda Schampo, upptäckte särskilt fördelen med det när man var på festival 🥳 Hade lätt för att få fett hår alt "mjäll", men slipper det numer.

Grace2009
2015-04-15 22:10
#66

Jag känner mig lite som en svikare just nu. Har kört hardcore WO i 3 månader men nu var jag så less på att mig hår såg oljigt ut! Tog lite Schampo och spädde med vatten och tvättade håret med det. Tror inte att allt sebum gick ur, men det är betydligt "renare" nu. Men, min hårbotten lär ju producera mycket mindre sebum nu så förhoppningsvis ska WO fungera riktigt bra för mig från och med nu 👍

Hur går det för er andra?

tlover
2015-04-15 22:18
#67

#66 Jag har läst att endel som kör WO eller tex SO tvättar håret varannan-var tredje månad ungefär och det funkar för dom.

För mig funkar det ganska bra, häromdan hann jag till och med unna mig en rejäl hårborstning.

l'm back

ChristineL
2015-04-15 22:18
#68

Mitt hår känns lite otvättat, jag tycker inte det ser eller känns direkt fett ut så det är jag nöjd med :)

Men jag är nyfiken på era tvättrutiner, varmt/kallt vatten, hur ofta tvätta, hur länge masserar ni, använder ni något kompletterande mellan wo-tvättarna, använder ni andra produkter osv…

Grace2009
2015-04-15 22:24
#69

#67 Tack, jag ska väl inte känna mig så skamsen som jag gör, men ändå 😛 Fint att du hann borsta ordentligt. Jag har blivit bättre på att göra det också, slarvat ett par dagar.

#68 Mitt hår kändes inte fett, men såg fyjävligt ut rent ut sagt. Angående rutiner får nog tlover tillhandahålla då hon är våran "veteran" här. Känns som om jag inte kan bidra med så mycket ännu då jag själv inte har fått bukt på håret än.

Annons:
Saga85
2015-04-15 23:01
#70

Mina tvättrutiner är precis som det var när jag använde mig av Schampo. Kör varmt vatten, duschar/tvättar håret ungefär varannan dag. Är väl lite mer noggrann med att massera håret och hårbotten än vad jag var förr dock.

Funderar på hur länge jag har kört på det. 4-5 år kanske? Om inte mer. Har använt Schampo ett par tre gånger/år + den där efterbehandlingen de gånger jag blekt håret.

tlover
2015-04-16 10:20
#71

Mina tvättrutiner är att jag tvättar det 0-3 ggr/veckan och jag masserar det "tills det känns rent" vilket är ungefär dubbla tiden jämfört med som jag gjorde med Schampo. Jag tvättar i varmt vatten då jag inte skulle tåla att tvätta i kallt (ledproblem, jag har nog med problem att jag blir kall av att håret är blött sen.)

Jag har oftast inget Efterskölj pga lathet, om jag har det är det kattmyntaörtte oftast men jag har även testat lavendel, ringblomma+ros och grönt te. Jag vill testa Surskölj däremot.

Jag gör inga mellantvättar eller liknande men då har jag inget i håret, sällan ens Olja så det blir inte så mycket att få ur håret.

l'm back

[JeanetteK]
2015-04-16 10:42
#72

Jag har inte hållit på så länge, men jag tycker detta funkar jättebra. Jag har djur och duschar minst en gång om dagen då jag varit ute och jobbat i stallet. Blir mycket svettig i håret och luktar stall. Tlover tipsade mig om att ha sjal för lukten och det kör jag nu. Funkar jättebra. Duschar fortfarande varje dag och jag är mycket noggrann med att borsta håret innan jag går in i duschen. Sen masserar jag hårbotten ordentligt och spolar noggrannt. Jag kör varmt vatten. Jag har vid några tillfällen tvättat håret med Balsam då jag slarvat med min rutin och bara sköljt ur håret. Då har det känts fett och smutsigt efter ett tag och då har jag använt Balsam och masserat noggrannt. Funkar jättebra. Första tiden tyckte jag att håret luktade illa, men nu luktar det rent. Det luktar ju inte shampo som innan, men det luktar rent. 

Jag har nästan aldrig håret utsläppt längre. Har det oftast i en fläta. Jag har självlockigt hår och har alltid upplevt mitt överhår som väldigt torrt och slitet. Det är stor skillnad på den här korta tiden. Det mår mycket bättre. Vet inte hur bra det är för håret att bli flätat blött och sen torka i fläta, men så gör jag för att det inte ska krulla sig så  mycket.

mmillann
2015-04-20 09:59
#73

Jag tvättar håret med bara vatten 1-2 gånger i veckan och sen 1 gång i veckan med lush schampokaka som inte är de bästa men men. Jag har väldigt slitet hår i topparna och torrt hår. Har gjort inpackning med olivolja, kanel och honung som hjälpte lite men sen när jag tvättade igen med Schampo blir det torrt igen. Jag klarar inte heller av att ha kallt vatten så jag kör med varmt…

Ska tillägga att jag färgat håret rött i 3 år och rött har jag förstått är den färgen som sliter mest(?) Men när min utväxt blir lite längre ska jag raka av håret(!) för att förhoppningsvis kunna ta hand om det bättre och att det blir bättre av ingen färg sådär.

Ria74
2015-04-20 12:38
#74

Jag har kört på WO nu ett tag, får använda Schampo ungefär 1 gång per vecka för att det ska så någorlunda hyfsat ut. Ska försöka glesa ut schampot ännu mer hade jag tänkt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

TatsuOni
2015-04-21 12:06
#75

#73 Blekning sliter mest. Rött i sig sliter inte mer än andra Färger. Däremot så är den svårast att hålla snygg och bli av med helt. Om man bleker innan eller färgar ofta så sliter det mer, men de röda pigmenten i sig sliter inte mer än andra.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

mmillann
2015-04-22 13:18
#76

Okej, jo blekning sliter mest det vet jag, tänkte på de andra färgerna, inte blekning.

Annons:
kanin och häst
2015-04-22 16:09
#77

Inte hunnit skriva mycket här, men seriöst! Mitt hår är rena drömmen, så glansigt och lent, känns inte alls fett och ser inte heller fett ut!

Ett liv utan djur är inte värt att leva

[JeanetteK]
2015-04-22 16:16
#78

#77 Vad roligt att det funkar så bra för dig. :)

tlover
2015-04-22 19:45
#79

#77 Vad kul 🙂

l'm back

Skogsraah
2015-04-22 19:51
#80

#77 Hur länge tog det för ditt hår att vänja sig? :)

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

kanin och häst
2015-04-23 14:43
#81

#78 & #79 ja, känns underbart att inte behöva oroa sig för att det ser hemskt ut! :) #80 tog ungefär två och en halv vecka, men då tvättade jag 1-3 ggr i veckan, oftast 2 eller 3. :)

Ett liv utan djur är inte värt att leva

Grace2009
2015-05-02 15:06
#82

Oj oj ni. Jag masserade hårbotten med kokosolja för jag tänkte att det säkert är nyttigt. Har sköljt håret väldigt ordentligt och tvättat det med bara vattnet. Jag stinker något så otroligt nu. Kokosolja verkar inte passa ihop med min egna naturliga doft på något vis. Luktar inte alls kokos på mig, bra äckel. Är det någon annan som upplevt det? 

Jag tvättade ju med utspätt Schampo för 2.5 veckor sedan. Mitt hår var lika fett dagen efter så verkar inte som om min sebumproduktion har nått ner nämnvärt 😕 Trassligt blev håret också och jag kom tillbaka in i svartgrå-gegga-på-kammen-stadiet igen. Det börjar ordna sig däremot men jag får be om hjälp med att kamma ibland för den svartgrå geggan klibbar ihop hårstråna så jag inte lyckas kamma det själv.  Känner mig som ett litet barn när jag inte ens kan kamma håret själv 😛 

Har hållit på med WO i 15 veckor nu.

[JeanetteK]
2015-05-02 19:43
#83

#82 Åh stackare, låter inte alls kul. 😕Jag tvättar mitt med lite Balsam om det blir för illa och jag tycker det har funkat bra. Varken fett eller trassligt hår.

Annons:
Grace2009
2015-05-02 20:14
#84

#83 Tvättade håret nyss med något överfettad kallrörd tvål för att få bort den fasansfulla lukten. Överfettad tvål måste väl vara bättre för håret än kommersiellt Schampo i alla fall? Känns som det, men slutresultatet kanske blir rätt snarlikt. Vi får se! 

Jag har typ superfettigt hår så jag var tveksam från början om jag ens kommer kunna göra det här. Men jag bara älskar idén av att kunna ha vackert vårdat hår genom att endast tvätta med vatten. Så jag tänker skita i vad min omgivning tycker om mitt hår och fortsätta, så länge det inte luktar illa.

ChristineL
2015-05-03 14:15
#85

Jag har nu kört WO en dryg månad och bara trivs :) Jag har inte använt något annat i håret alls. Ska se till att fixa en efterbild, förebilden finns :)

Grace2009
2015-05-03 15:38
#86

#85 Kul att höra att det fungerar bra för dig. Och ska bli kul att få se bild!

[JeanetteK]
2015-05-03 16:29
#87

#85 Kul att höra! Ser också fram emot bild! 👍

ChristineL
2015-05-03 16:32
#88

Borde ju ta en dusch nu på en gång bara för det ;) Så ni får se det nytvättat. Jag har tvättat två gånger i veckan ungefär. Inte på fasta dagar utan när jag har känt att det behövts helt enkelt :)

ChristineL
2015-05-03 19:32
#89

Efterbilden är tagen men överföringen krånglar, håll ut! ;)

ChristineL
2015-05-04 15:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#90

Okej, här är det!

Förebilden är alltså tagen dagen innan jag klippte mig och började med WO, det var då 10 månader sedan jag klippt eller färgat sist.

Efterbilden är tagen igår, 5 veckor efter att jag klippte mig och började med WO.

Annons:
Grace2009
2015-05-04 15:36
#91

#90 Ditt hår ser verkligen ut att må bra!

ChristineL
2015-05-04 15:38
#92

#91 - Tack! Det känns verkligen annorlunda och jag bara älskar svinhårsborsten! Har väl kört med den ett år eller nåt och förstår inte hur jag klarat mig utan den :P

Grace2009
2015-05-07 17:12
#93

Jag ska vara ärlig, jag tror jag hoppar av det här med WO lite. Jag är inte villig att ge upp det helt, men jag tror att jag måste realisera att det inte fungerar för mig i nuläget. Nu har jag hållit på i 16 veckor och tvättat håret totalt 5 ggr med icke-vatten. Nu senast när jag tvättade håret med tvål blev det så lent, rent och fluffigt som jag nog egentligen vill ha det.

Men som sagt, jag är inte helt villig att ge upp tanken helt och hållet, så jag tänkte försöka ett par veckor med äppelcidervinäger. Tanken är att göra en blandning som är någonstans vid 4,5-5,5 i pH som hårbotten är och tvätta håret med blandningen, och inte skölja med vanligt rent vatten. Kanske är det lättare för mitt hår och hårbotten om pH värdet är närmare det naturliga, men vad vet jag. Jag tror det helt klart är värt en chans i alla fall. 

Lycka till alla andra som pysslar med WO! Målet är helt klart att klara av det lika fantastiskt som ni i framtiden, och jag hoppas innerligt att jag ska komma så långt någon gång. ❤️

Officielle
2015-06-25 20:35
#94

Hur ofta ska man borste håret med en svinborste? :) Kan man få se bilder på ert hår(ni som använder WO).

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

ChristineL
2015-06-25 20:43
#95

#94 - Varje dag som du borstar håret i vanliga fall :) Mitt hår ser du i inlägg #90

tlover
2015-06-25 20:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#96

#94 Det beror på varför man borstar och hur känsligt hår man har. Jag gör det ganska sällan men använder den som "torrtvätt" då. Reder ut håret gör jag med en bredtandad träkam. (eller jag använder den lite varje dag  för att släta ut håret då jag sätter upp det men jag borstar inte igenom hela håret varje dag.)

Bilden visar 3 dagar efter tvätt

l'm back

IceTee
2015-06-25 22:47
#97

Är det vanligt att håret blir väldigt torrt, eller har jag gjort något fel tro…? (bättre att fråga här än i min andra tråd tänkte jag)

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Grace2009
2015-06-26 07:46
#98

#97 Skulle tro att du använde, för ditt hår, för varmt vatten. Jag brände mina hårtoppar rätt rejält, fast jag tyckte jag hade rätt normal duschtemperatur. Prova att ha svalare vatten nästa gång.

nypisnina
2015-12-22 15:00
#99

Jag tänkte bara höra med er hur ni gör om ni luktar något i håret? Tex som jag har hästar, går den lukten med bort av bara vatten? Man vill ju inte heller gå runt och lukta talg eller sebum eller vad ni nu kallade det längre upp i tråden, tänker att det kanske luktar hårbotten om hela håret om man inte använder något som doftar?
Funkar det bra om man har torr hårbotten som kliar ibland?
Jag är verkligen nyfiken på att testa men jag är lite beroende av vissa sprayer jag har, proffs hårspray, lykos saltspray och ibland torrschampoo, använde det mycket innan men märker att det blir lika fett ändå…
Funkar det tillsammans med denna metoden? För särskilt saltsprayen doftar ljuvligt! :-P

oddahviing
2015-12-22 15:50
#100

Jag testade vattenmetoden, funkade inget bra för mig. Älskar rassull lera. Tvätta håret med lera, överskottsoljan sköljsbort och håret blir inte skadat =)

'-Headlights on the highway-'

IceTee
2015-12-22 16:35
#101

Körde en mellanttvätt härom dagen där jag sköljde ur håret med ljummet vatten, gnuggade lite och sen sköljde igen i kallt vatten. Orkade inye tvätta håret och krångla med mig hårbotten. Väntade mig inte rent hår, men hoppades på att det skulle ta bort det värsta- och det gjorde det! Funderar på att köra det idag igen, fast att göra det "ordentligt". Det enda jag inte fick rent var längderna. Vill dock också testa Äggtvätt, så vi får se vad jag gör! Blir det en vattentvätt skriver jag här!

Medarbetare på Skor iFokus

IceTee
2015-12-23 10:47
#102

Blev en vattentvätt! Hårbotten blev torr likförbannat, men inte lika mycket. Sköljde bara i ljummet och kallt vatten dessutom! Hade i lite leave in produkter då jag tyckte att håret ändå blev lite torrt. Körde även med Surskölj Nu återstår att se huruvida håret är rent fortfarande eller inte!

Medarbetare på Skor iFokus

FröM
2018-08-09 09:00
#103

Jag har kört WO-metoden i en månad. Håret är fett men det gör ingenting. Hellre fett än torrt :) Mitt problem är att jag tappar hiskeligt mycket hår, speciellt om jag använder en svinhårsborste eller masserar hårbotten?! Är jag en dålig kandidat för WO eller är det en övergångsfas? Finns det andra alternativ till svinhårsborste? Träkam kanske?

FröM
2018-08-09 09:07
#104

Tillägg: På måndag slutar semestern och jag ska åter till mitt jobb som elektriker på Volvo. Där får jag både skärvätska, hydraulolja, smörjfett och annat göjs i håret. Jag antar att WO kommer att vara ett minne blott och min hårbotten kommer att återgå till sitt porösa tillstånd. Men jag tvättar håret max 2 ggr i veckan trots mitt jobb. Hade varit trevligt att hitta en skonsam variant på hårtvätt som passar mig. BM-metoden är dock inget för mig. Jag testade i ett år och min hårbotten blev sämre än någonsin. Jag kommer aldrig använda Balsam i hårbotten igen.

Annons:
TatsuOni
2018-08-10 14:05
#105

#103 Testa en träkam istället.

#104 Fungerar det att skydda håret med en sjal eller liknande?

Har du testat sulfatfritt Schampo? Det är mildare än vanligt Schampo. Däremot så behöver du fortfarande varva med ett vanligt schmapo om du får saker i håret på jobbet.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Zemiramis
2020-06-29 17:48
#106

Jag är ny på WO och funderar på det här med borste, tycker inte att jag får igenom svinborsten ordentligt utan den bara tar ytan. Betyder det att jag behöver dela upp håret i sektioner eller ska jag fokusera på en träborste ist? Träkam?

TatsuOni
2020-06-30 18:15
#107

#106 Nu kör jag inte WO, mem gör rent håret med b la svinborste mellan tvätt.

Jag reder först ut det med en bredtandad kam i trä. Därefter så använder jag en svinborste. Några dagar i veckan så delar jag upp håret i sektioner och borstar det. Gärna efter en hårbottenmassage.

Här har jag skrivit lite mer om det🙂 https://har.ifokus.se/articles/5b969c1dce12c46e1d0083cd-mekanisk-rengoring-av-harbotten?articles-1


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: