Annons:
Etiketthårvård
Läst 11934 ggr
nykanin
1/8/12, 10:35 PM

balsammetoden

har lite funderingar kring Balsammetoden har läst på lockig.se

men jag skulle vilja veta vad ni tycker är för- och nackdelar och om ni har några tips

Mvh Linnéa

Annons:
[Mirka]1
1/9/12, 1:52 AM
#1

Fördelarna är mååånga, nackdelarna är få! En nackdel enligt mig är dock att det kan vara svårt att komma igång ordentligt och förstå sig på allting till en början.

Xia
1/9/12, 8:58 AM
#2

På mode o skönhet i fokus finns en likadann tråd :) kopierar mitt svar :) Fördelarna är att håret blir glansigare, starkare och min hårbotten har helt slutat att klia (hade stortproblem med det innan) Nackdelarna är att det tar längre tid att duscha och att man ska vara noga med att inte få Silikoner i håret (som finns i hårsrtlings grejs o sånt) men om man bara använder det (styleing produkter) nån gång iblan kan man ju tvätta med "sista schampo" igen ;) **tillägger** var noga med att tvätta ut ALLT Balsam ur håret innan du slutar duscha! Det är vad jag tycker är för-och nackdelar! Fördelarna väger upp nackdelarna !! :)

Kram Xia
bloggen



Instagram: Xiah
twitter: Xia
h

wordfeud: xiahallding@hotmail.com

[Scruffe]
1/10/12, 12:03 AM
#3

Jag testade BM i några veckor och ibörjan var det toppen, mitt hår blev mer lockigt och väldigt glansigt. Men, efetr någon vecka blev det extremt fett bara dagen efter jag duschat och efetr ytterliggare någon vecka var det fortfarande fett fast det precis torkat efetr en tvätt. Då hade jag ändå stått i säkert 20 minuter och sköljt ur Balsam. Så, för ca en vecka sen testade jag att tvätta med Schampo igen, och det var helt underbart! Äntligen blev håret rent igen!

Så, jag kommer fortsätta köra på Schampo som vanligt, kanske kör bara Balsam nån gång. Men enligt mig var det inte värt det! Alldeles för jobbigt att behöva tvätta håret med bara vatten tre dagar i rad (dagarna efetr en tvätt) bara för att försöka få bort ev. gammalt Balsam eller vad det kan ha tänkas varit. Det gick inte bort hur jag än försökte. När jag borstade håret stannade det kvar så man såg spåren från borsten. Usch.

vinteralvan
1/12/12, 9:40 AM
#4

Jag provade också under 4 v och det var samma sak för mig. Håret blev jättefett direkt. Du får helt enkelt prova om det funkar för dig.

Birke
1/12/12, 1:57 PM
#5

Har svarat en del i tråd på mode & skönhet, gå gärna in o läs där.

Det verkar som att många tror att Schampo är förbjudet med Balsammetoden, att det inte finns en mellanväg. Men faktum är att du får anpassa metoden till just dig.

Snart är det dags för en sista-schampotvätt för mig, gör det ca 1gång i kvartalet när håret blir tungt, kladdigt eller inte tycks blir rent. Detta innebär att du troligtvis har fått icke-vattenlösliga ämnen i håret (lätt hänt då man oftast inte anpassar allt man använder till kroppen till BM).

Gudris
1/12/12, 8:35 PM
#6

Jag testade BM i två månader och kom fram till att mitt hår inte behövde så mycket återfuktning. Det bästa för mig var att fuktighetsbalansen i hårbottnen stabiliserades så att jag sedan dess (3 år nu) tvättat en gång i veckan. I början tvättade jag med ägg och nu använder jag urtekrams Schampo i hårbottnen.

Det viktigaste är att hitta den bästa hårvårdsrutinen för just ditt hår. Testa BM först för att låta håret få en nystart och testa sedan med milda schampoalternativ om det inte verkar fungera helt hundra för dig.

Annons:
Moctezuma
1/14/12, 1:57 PM
#7

Jag använde mig av Balsammetoden i typ 1½ år. I början var ja väldigt sträng och tvättade aldrig med Schampo, för att få en bra början. Så småningom blev håret ändå så tungt och det verkade som om ansiktcreme som hamnat i håret blev kvar och gjorde håret fett om jag tvättade med endast Balsam, så jag började tvätta håret med Schampo ca en gång i månaden för att känna att håret blev helt rent ibland.

I somras hittade jag flera enligt mig jättebra schampon som är både milda, silikonfria och lätta att tvätta med, så det senaste halvåret har jag tvättat allt oftare med Schampo. Jag använder ändå ordentligt med Balsam och när jag har tid tvättar jag med endast Balsam eller lägger in en hårinpackning för att håret ska återfuktas ordentligt.

Jag tror att Balsammetoden är väldigt skonsam och bra om man orkar följa den, men för mig med nästan midjelångt, tjockt hår känns det ibland väldigt jobbigt att massera in Balsam och orka skölja ur allting flera gånger i veckan. Nu använder jag som sagt milda schampon och masserar in det endast i hårbottnen och använder massvis med Balsam i längderna. Snabbare, renare och mer miljövänligt (?) än att förbruka två liter Balsam i månaden ;)

Men jag rekommenderar alla att pröva på Balsammetoden, för vissa passar den perfekt!


nykanin
1/14/12, 3:35 PM
#8

jag blir jätte sugen på att prova men jag vågar typ inte

är rädd att de inte ska bli rent efter en dusch

och om jag använder rätt shampoo

lägger man mycke pengar på dehär?

Mvh Linnéa

Gudris
1/14/12, 8:14 PM
#9

#8 Det beror helt på vilka produkter du väljer att använda. Köp billiga produkter som t ex änglamark sensibel Balsam och neutral Balsam att testa med. Har för mig att den vanliga rekomendationen är att köpa ett "godkänt" Balsam och prova med det som både tvätt och vårdande. Därifrån kan man prova sig vidare. Viktigt att tvätta först med ett sistaschampo såklart.

Prova! Det värsta som kan hända är att du inser att det inte funkar i ditt hår, i bästa fall kanske du och håret hittar ett nytt, bättre sätt att sammarbeta!

Båda balsamen jag tipsade om här använder jag själv, de är bra och kostar ca 20kr styck.

Cazzos
1/25/12, 8:31 PM
#10

Jag har kört med Balsammetoden sedan Maj 2011, och ångrar det inte Skrattande

Nackdelar:
- Det är sjukt förvirrande i början, men ju mer du läser om det och desto mer frågor du ställer, så kommer du garanterat att vara ett riktigt proffs sen Flört
- Sen jag kom in i puberteten så har jag fått fett hår på så extremt kort tid efter en hårtvätt, och de första månaderna var jobbiga, för att mitt hår envisades fortfarande med att bli fett några timmar senare eller dagen efter.

Fördelar:
+ Håret blir mycket mjukare och finare
+ Mitt hår slits inte lika hårt
+ Glansigare

Jag har fortfarande problemet med att håret blir fett dagen efter men jag kämpar på ^^
Tvättade håret varje dag förut (med balsammetoden) men nu så tvättar jag håret varannan dag och har gjort det i kanske 2-3 månader. På helgerna så tvättar jag inte håret alls, brukar hålla mig hemma då. Glad


Chamy
1/26/12, 3:17 PM
#11

#7 Jag har också väldigt tjockt hår, men mitt hår går ned till under midjan, och för mig så är det mycket enklare och smärtfriare att använda BM än att tvätta med Schampo. Mitt hår blir fett efter 3-4 dagar, så jag tvättar det bara en eller två gånger i veckan. Mycket skönt, mycket hälsosammt, och det känns renare med Balsam än med Schampo eftersom det är så mycket mer kemikalier i Schampo. Så det är helt individuellt.

#8 Det finns inget att vara rädd för. Testa, Känns det inte bra så är det ju bara att hoppa in i dushen igen och tvätta med Schampo. Ingen skada skedd.

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus

Grodan
1/29/12, 12:18 PM
#12

#7 Körde också Balsammetoden 1½-2 år men det fungerade inte så bra. Jag är håröm, har tunnt hår, får tovor lätt och hade långt hår.

Jag har fortfarande problem med mitt hår. För en månad sedan klippte jag av 30 cm och nu funderar jag på att bli flintskallig då jag ändå tappar hår, är tunnhårig, håröm och håret tovar sig hela tiden är glanslöst och blir fett dagen efter tvätt.

Jag är superledsen för det här… skulle gärna vilja veta vad för shampo o Balsam samt inpackning utan massa skräp i som du kan rekommendera


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Moctezuma
1/29/12, 6:57 PM
#13

#11 Jag tror det är olika från person till person vad som fungerar bäst! :) Mitt hår hålls fräscht längre när jag använder ett milt Schampo än när jag bara använder balsam.

#12 Oj nej, det låter inte speciellt bra :/

Jag har fastnat för Herbinas schampon och Balsam. De är silikonfria och… nu hittar jag inte det svenska ordet för "biohajoava", men det innebär att produkterna är nedbrytbara och inte blir kvar i vattendragen - vilket är ett plus! Jag vet inte om märket Herbina finns i Sverige.

När jag letade efter billiga alternativ råkade jag på Linna_Sauna_Schampoo som här i Finland är en gammal klassiker som alla någongång tvättat håret med ute på stugan. Schampot känns milt och bra att tvätta med.

Jag har också använt detta från Dermosil och varit nöjd med det. Men min favorit, som tyvärr är slut just nu här hemma, är Rainforest_Shine från The Body Shop. Det är lite dyrare, men är drygt och därför krävs det inga stora mängder.

Jag vet inte om dessa schampon passar dig, men jag har varit väldigt nöjd! Tvättar håret 2-3 gånger/vecka och det känns lagom. När min hårbotten är trött och torr känns det bättre att använda endast Balsam (använder Coop X-tra) och då har jag ibland i lite honung och olivolja och låter det verka en stund innan jag sköljer ur det.

Mitt hår trivs, det gäller bara att hitta det som fungerar för en! Lycka till :)


Annons:
Grodan
1/29/12, 7:08 PM
#14

#13 Tack för ditt svar. Jag ska kolla upp de där Shampon och Balsams du tipsar om. Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Rosaranarosenstrale
1/30/12, 1:02 PM
#15

Jag tror att om håret blir fett efter en period så kanske ni ska prova att testa ett "lättare balsam". Era hår kanske blir för återfuktade av det som från början fungerade bra. Bara en tanke :) Jag började och slutade precis som ni. Men kände hur strävt håret blev av schampoot igen att jag faktiskt återgick till Balsammetoden igen. Det är viktigt att använda mycket Balsam i hårbotten så man inte har för lite så hårfetterna inte följer med då man sköljer ur balsamet.

Hoppas det inte blev för klottrigt inlägg. Jag har faktiskt inget ont att säga om Balsammetoden. Alltså inga nackdelar, först tänkte jag ja det bli fettigare snabbare, men det stämmer inte på mig iaf, för det går lika snabbt med schampoo också.

Mvh

Upp till toppen
Annons: