Annons:
Etiketthårvård
Läst 10980 ggr
[hehlenaaa]
2011-12-07 00:06

Eksem i hårbotten

Jag har haft väldigt mycket klåda och sveda i hårbotten i några år nu och senast jag var hos frisören, en ny frisör, så konstaterade hon att jag hade eksem i hårbotten. Hon tipsade om ett Schampo som jag köpte men som ej tyckte hjälpte. Någon som har tips på någon bra kur mot detta? 

Det är främst bakre delen av huvudet som kliar och svider. Ibland när det kliar som värst så känns det lite "blött" där bak. Det är inte blod, men kan det vara typ var?

Annons:
Mandusius
2011-12-07 00:07
#1

Jag lägger en liten tass här då jag också lider av lindrig eksem i hårbotten.

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

[marion69]
2011-12-07 00:12
#2

Jag har också fått nån slags eksem som du, speciellt bak i nacken i håret. Jag har väldigt långt hår och brukar ha håret i en knut där.

Ofta hinner mitt hår inte torka så fort, och knuten kan vara blöt länge. Jag undrar om jag fått fukt-eksem kanske.

Eller att jag är känslig mot Schampo o Balsam med mkt grejs i.

Har du långt hår och brukar du ha det i knut?

[marion69]
2011-12-07 00:12
#3

Jag kan säga att jag har köpt hydrokortison-kräm och smörjer på 1-2 ggr om dagen och det hjälper mot klådan.

[hehlenaaa]
2011-12-07 00:14
#4

#2- Nja, jag har inte jättelångt hår. Lite mellan-långt. Men väääldigt tjockt. Och har det alltid uppsatt, så det kan nog stämma det där! :)

[marion69]
2011-12-07 00:21
#5

#4 Jag har nu två gånger försökt att tvätta området där bak med Lactacyd tvål.. skölja noggrant och sedan föna extra torrt och sen smörjer jag på hydrokortison… och jag tycker nog jag har märkt en liten förbättring.

Jo, och sen har jag flyttat knuten högre upp :)

Alex
2011-12-07 00:36
#6

Fukteksem kan det säkert vara, jag har inte så bra koll på det området. Men det kan ju vara bra att använda milda, oparfyrmerade hårprodukter och som redan sagts, testa att låta det vara utsläppt tills det torkar, eller föna det torrt, så din hårbotten får luft och inte stängs in.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
olympiathurfjell
2011-12-07 20:44
#7

För mig så funkar olivolja bra :)

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

elinkristina
2011-12-09 14:24
#8

rekommenderar dig att sluta med Schampo & köra på nopoo/balsammetoden. är du inte villig att sluta med Schampo tycker jag du ska börja med ett mildare. ex. urtekrams rörsockerschampo (finns på bodystore.com). du kan göra nån slags hårbotteninpackning ibland också (eller ja, du kan ju ha i hela håret såklart) - med aloe vera-gel, honung och yoghurt som du blandar ihop. kan ju hälla i olivolja också. du kan även införskaffa dig tea tree eterisk Olja (finns bl.a. på grongava.se) som du droppar i inpackningen, ska hjälpa mot klåda acne och exem (googla).

[marion69]
2011-12-09 15:31
#9

Tack för bra tips!

Chamy
2011-12-10 12:18
#10

Jag tycker inte att du ska amatörbehandla detta. Gå till en läkare!

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus

[marion69]
2011-12-10 13:46
#11

Jag tycker det har hjälpt med min metod; tvätta med lactacyd, skölja och torka håret noga och sen hydrokortison.

beenrangel
2011-12-10 16:01
#12

Bara för att få vara lite negativ Flört
Att gå till läkare hjälper inte alltid. Jag har varit dit flera gånger och fått olika medikament utan förändring. Jag har alltså haft jätte ont i hårbotten och tappat onormalt mycket hår. Det har känts i princip som om någon ständigt dragit i mitt hår och jag har aldrig kunnat ha uppsatt då det verkligen gör jätte ont även om jag inte drar åt toffsen. Hårbotten har varit röd i över ett år nu och det har fortfarande inte fått något som hjälpt. Det blev lite bättre när jag slutade med "vanligt" Schampo och började med ekologiskt/rasullera. Men fortfarande inte bra. Det jag har nu är en fet salva smörjer i hårbotten som jag låter sitta i några timmar/över natten. Detta fungerar någolunda bra så jag iallafall kan leva utan att ha jätte ont men har fortfarande en röd/irriterad hårbotten. Vill man inte ha något jätte kladdigt i håret fungerar även aloevera gel. Glad

Dock vet jag inte vad erat eksem beror på, men detta kanske är värt att prova :)

Andina
2011-12-10 16:46
#13

Jag har haft svåra eksemproblem i min hårbotten under en lång tid. Men sedan jag började med att tvätta håret med ägg - försvann problemen omgående! Nu använder jag ägg + lite honung för hårtvätten, istället för Balsam använder jag rödvinsvinäger (bleker inte lika mycket som äppelcidervinäger och luktar faktiskt godare…). Mitt hår mår bättre, min hårbotten mår bättre och det är sååå billigt! :))

Prova - det rekommenderar jag verkligen!

www.nopoo.se/hår

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Upp till toppen
Annons: