Annons:
Etiketthårvård
Läst 10552 ggr
Salish
5/8/11, 5:15 PM

Tvätta håret med bara vatten.

Tjoo! Jag har slutat använda Schampo och använde bara Balsam ett tag, men märkte att det var fett när jag klev ur duschen, vilket det inte var när jag hade Schampo. De två senaste tvättarna har jag låtit bli både Schampo och Balsam och det är inte fett längre. Fungerar det att fortsätta att bara tvätta håret med vatten eller kan det bli väldigt fett och smutsigt då?

Annons:
Michaela-N
5/8/11, 5:17 PM
#1

Balsam är inte till för att rengöra håret. Du kan inte tvätta håret utan vatten, tvättar du dina kläder utan tvättmedel, diskar du din disk utan diskmedel?

Det du kan göra är att tvätta håret mer sällan. Använd parfymfritt schampoo om det kliar, eller vad som nu är problemet. Lycka till!

Birke
5/8/11, 5:22 PM
#2

#1 Hört talas om Balsammetoden?

Anledningen till att det blev fett av balsamet kan vara att det hade fel ingredienser, dvs inte var "balsammetoden-gädkänt".

Klart du kan förtsätta tvätta med bara vatten :) Hårbottnen och håret slipper uttorkning, men jag kan tänka mig att längderna öndå behöver vårdande Balsam för att inte bli torra :)

Michaela-N
5/8/11, 5:24 PM
#3

#1 Haha förlåt. Läste precis att man kunde det. Nåväl, inget jag skulle testa.

Håret blir ändå inte rent av vatten, den saken är klar

Salish
5/8/11, 5:25 PM
#4

Okej, tack för svaren! =) Har Syoss Balsam, kanske var nåt i det?

Birke
5/8/11, 5:29 PM
#5

#3 Det finns många människor som kör på WO (=water only), så jo, hår blir rent av vatten så länge man tänker sig för vad stoppar i håret. Det får bara vara vattenlösliga ämnen.

#4 Måste se innehållsförteckningen för att veta vad det är som förstör för dig :)

Salish
5/8/11, 6:28 PM
#6

Läste på lite om water only-metoden och tyckte att det verkade ganska intressant. Just nu är mitt hår jättelent och fint efter att bara ha tvättat med vatten, men vi får se hur det blir om 1-2 dagar. Tänkte ta Balsam på längderna ca 1 dag i veckan till att börja med och sen får vi se hur det blir.

Annons:
Birke
5/8/11, 6:37 PM
#7

#6 Använd rätt Balsam, annars kommer det tillslut bli äckligt. Balsam du kan använda: http://lockig.se/viewtopic.php?f=36&t=250

Chamy
5/10/11, 8:46 AM
#8

Jag tvättar mitt hår med bara vatten. Det blir rent och fräscht och håller sig så längre än när jag använder produkter.

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus

[Evangeline90]
7/11/11, 7:07 PM
#9

#8

Intressant, har funderat på om jag ska testa det. MEN

Hur ofta behöver du tvätta håret då? Typ en gång i veckan, varannan dag eller varje dag? Är inte så sugen på att tvätta det varjedag då jag är rädd för at det blir slitet fort.

Chamy
7/12/11, 10:59 AM
#10

#9 Jag tvättar väl håret en eller två gånger i veckan, det beror lite på. Mitt hår har vant sig vid det och behöver tvättas mer sällan när jag använder vatten, än när jag använder Schampo. Jag får en mycket fräschare känsla, lite back to basics liksom. Ibland blir håret lite torrt av det, så jag använder fortfarande aloe vera gel och cocosolja i håret för att hålla det återfuktat.

Att använda bara vatten är dock inte för alla hår, men man vet ju aldrig om man inte testar. Och för att vara petnoga så använder jag ju inte bara vatten, jag sköljer mitt hår med äppelcidervinäger utblandat med vatten varje gång jag tvättar det. Och mycket av anledningen till att det blir rent är för att jag masserar hårbotten under rinnande vatten, så att allt smuts rinner bort.

Så min ekvation är i alla fall vatten, massage, vatten, Äppelcidervinäger, massage, vatten, återfuktning i form av aloe vera gel och cocosolja. Då är mitt hår som mest tillfredställt. Använder jag produkter(schampo, balsam) så blir håret frissigare och snabbare smutsigt. Så jag håller mig till vatten

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus

Upp till toppen
Annons: