Hår iFokus

Hår

Etikett: hårvård
Läst 6129 ggr
zuperzero
0

Tvättbalsam med balsammetoden

Hej!

Jag har använt Balsammetoden i ca ett halvår nu, tycker verkligen att det funkar bra, då mitt hår tidigare alltid blev svinto efter schampotvätt och jag var tvungen att ha i massor av serum (silikon) hela tiden för att det skulle gå att kamma och se fint ut!

Hur som helst, jag tycker att det är jättesvårt att hitta bra tvättbalsam som passar mig! De flesta är alldeles för tjocka och mitt hår blir flottigt ganska snabbt… Tvättar håret efter varje gång jag tränar, 4-5 ggr/vecka, men ändå hinner det ofta bli flottigt. De enda balsamen jag provat som håret håller sig rent utav är fruit of the earth conditioner och faith in nature. Dessa två är ganska svåra att få tag på, så jag skulle gärna höra med er om ni vet något som finns i de flesta butiker som är tunna, som dessa två! Vill helst att det ska vara parfym i, då jag inte vill att mitt hår ska lukta illa…

Nåt övrigt tips som är bra för håret med BM? Ibland har jag i lite Balsam efter tvätt som jag inte sköljer ur, det tycker jag är jättebra när håret är torrt och slitet!

Tacksam för all hjälp! :)

emmyliten
0

De perioder jag kör BM använder jag bland annat Neutrals Balsam, det är ganska tunt. Dock parfymfritt, men man kan ju köpa sig en liten flaska eterisk Olja i någon doft man tycker om och ha i några droppar och skaka om.

zuperzero
0

Okej! 🙂 Har funderat på att prova det balsamet! Blir inte håret flottigt utav Olja? har provat arganolja förut, då jag blev tipsad om det… mitt hår blev otroligt flottigt och var tvungen att tvätta om det, av bara någon droppe. Har skandinaviskt hår, med tunna hårstrån så det kanske är därför…

emmyliten
0

Eteriska oljor är inte samma sak som "vanliga" oljor. De är superkoncentrerade och används i små mängder i hudvård eller som aromaterapi. =) Jag har aldrig märkt att håret skulle bli fottigt av det, men alla har ju olika hår så man får testa sig fram. =/ 

Med arganoljan, testa att krama in en droppe eller två i fuktigt hår, jag upplever att håret suger åt sig bättre då och att oljan inte bara lägger sig utanpå håret. Som en wettextrasa! =)

Bananbullar
0

Jag använder Coop xtra Balsam :) Är inte så fett och tungt och passar mig utmärkt!

zuperzero
0

Ok, tack för tipsen! 🙂

Crest
0

Har du testat Garant Såklart Balsam? Använder det och det funkar jättebra. Räcker med att jag använder en gång i veckan egentligen, de andra gångerna sköljer jag bara med vatten och har i vårdande Balsam i längderna. Men allas hår och hårbottnar är ju olika så som sagt gäller det nog bara att testa sig fram 🙂

Cordata
0

Jag använder också Coop xtra balsamet och behöver bara tvätta håret var fjärde/femte dag 😃

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

zuperzero
0

#6 Nej det har jag inte. 🙂 har inte velat köpa något Balsam utan parfym, men blev ju tipsad häröver om eteriska oljor, så man kanske borde prova!

Jag tvättar håret med Balsam varje gång efter att jag har tränat, 4-5 ggr/vecka. Sliter det mer på håret att tvätta med Balsam än att bara skölja med vatten?

Håller med om att man annars inte alls behöver tvätta håret särskilt ofta! 😉

Cazzos
0

#8 Om du upplever att den eteriska oljan får ditt hår att se fett ut, ha det i längderna istället för i hårbotten 🙂

Att ens blöta ner håret sliter på det, då blött hår är väldigt skört och utsatt. Ett tips är att du sköljer av med vatten bara, då svett är vattenlösligt 🙂

Självklart om du känner att du vill tvätta håret varje dag så gör du det, om det är det ditt hår behöver. Men annars tycker jag att du kan skölja av det med vatten (samt kanske lite hårmassage för att få bort svetten). Använd ljummet vatten eller vatten åt det lite kallare hållet, då varmt vatten verkar torka ut mer (upplever jag iaf).

Crest
0

Dessutom luktar svett från huvudet ingenting, så om det är lukten du är orlig för så är det ingen fara med det :) Tränar själv ofta, men tvättar bara med tvättbalsam ca 1 gång i veckan, annars sköljer jag med vatten! Har inte varit några problem alls för mig, men som sagt testa dig fram och se vad som funkar för dig.

zuperzero
0

Tack för tips #9 & #10!😃 ska prova att tvätta varannan gång med Balsam och varannan med bara vatten! 🙂