Vitaminer till håret?
Jag ska köpa mig lite vitaminer som är bra för håret. Mitt hår är tunt, stripigt och tappar hår hela tiden. Inte jätte mycket, men ändå. Nu skulle jag vilja ha lite tips på vitaminer som är bra, hur mycket dem kostar och vart man kan köpa dem. Vill helst inte beställa på internet eftersom jag ite litar riktigt på det.
Jag vill alltså att håret ska bli:
- Starkare
- Längre (alltså växa fortare, men inget måste)
- Välmående
- Tjockare
Tacksam för tips. :)
Man kan tyvärr inte få allt det där bara genom att äta vitaminer. Du har en genetiskt betingad gräns för hur ditt hår är, något som du inte kan ändra på, mer än att du kan hitta rutiner som passar just för dina förutsättningar.
Om du har vitaminbrist så kan det vara så att du kan få tjockare hår än du har nu om du börjar ta de vitaminer som du har brost på. Eftersom din kropp då går på sparlåga. Men misstänker du detta så ska du hellre gå till en doktor och göra ett blodprov, för det är inte bra att hålla på och mixtra med olika vitaminer, de kan reagera med andra mediciner eller byggas upp i din kropp som gifter ifall du tar för mycket. Ta hellre en multivitanmin om du inte får i dig tillräckligt av vitaminer och mineraler genom din kost(om du är vegan/vegeterian/allergisk osv).
Biotin är något som många tar för att få tjockare hår, det är något som bildas naturligt i kroppen på gravida kvinnor som gör att de tappar mindre hår. Men det är bara temporärt, och om du slutar ta biotin så kommer ditt hår kompensera genom att fälla alla de hårstrån som egentligen skulle ha ramlat naturligt under tiden som du åt just biotin. Det är väldigt många som har tagit biotin för att de vill ha tjockare hår, fått det och varit nöjda, varpå de slutat äta det och fått panik för att de tror att de ska förlora allt hår på huvudet. Jag skulle därför inte rekommendera att ta biotin i stora mängder heller just för att man då måste fortsätta att ta det om man inte vill återgå till sitt tidigare hår.
Bättre är det då att ta hand om sitt hår på bästa möjliga sätt, hitta vad som passar dig och vad just du är snygg i. Dessutom tar det oerhörd lång tid för dig att ens se någon skillnad på det hår som har påverkats av ditt vitaminintag. Håret växer från roten, och har du tagit vitaminer i ett år så har du ca 10-20 cm av hår som har blivit påverkat av vitaminerna. :)
Vitaminer på burk är dyra och jag måste tillstå att jag är negativ till hela idén utom för dem som av medicinska skäl inte kan tillgodogöra sig dem via kosten. Mitt tips är att du letar rätt på vitaminerna och mineralerna i matbutiken istället och gör något roligt för de tilltänkta piller-pengarna. Dessutom är risken för överdosering låg om man inte hittar på någon extrem diet. Jag blev lite intresserad av din fråga och forskade lite i ämnet. Jag har sammanfattat det jag hittade:
B-vitamin är bra för hud, hår och naglar och en hel massa andra jätteviktiga saker som nervsystem, förbränning och annat. Det finns många olika sorters b-vitamin och de finns i bla griskött, bruna bönor, sojabönor, lever, havregryn, mjölk, nötkött, banan, råris, kyckling, strömming, ost, ål, ägg och olika mjölsorter.
En del av dessa matvaror innehåller en del sorters b-vitamin och andra andra sorter. Man kan inte välja ut t.ex bara kyckling och tänka att man kan täcka in hela b-vitaminbehovet med den.
B-vitamin är vattenlösligt och kan inte lagras i kroppen. Det måste tillföras varje dag.
En av b-vitaminerna är B5(=pantotensyra). Den lär påverkar hårets fuktbalans och gör att det ser glansigare ut. Jag vet inte om det funkar som glansmedel när man har det på håret eller om det gör att det bildas bättre hårstrån. Många schampon innehåller b5. Vill man äta b5 så lär det finnas gott om det i kli, fullkorn, nötter, avocado och bananer.Biotin är ett b-vitamin. Det finns i så gott som allt vi äter och man tror att det också bildas i tarmen.
Kroppen är en klocka som inte fungerar bra om inte alla kugghjul finns på plats. Mycket av något ämne garanterar inte att vissa saker fungerar om det är brist på andra ämnen.
Jag ska se om jag för hårets skull kan lära mig gilla bruna bönor… baljväxter är inte min starka sida… kanske ärtsoppa funkar lika bra - ärtor är ju också baljväxter… men jag gillar inte dem heller. :P
Man måste ju kunna mixtra lite med recepten så de blir bättre.
Jo alla har olika hårtyper. Det jag menade var mer någon vitamin som är bra för håret. Har troligtvis lite vitaminbrist och därför tappar jag nog hår. Det där med b-vitaminer lät väldigt bra. Tack båda för tipsen. :)
På hälsokost finns lite olika. :) Jag var där igår och köpte Panto-3 som dom sålde mest av. Det gör så hår och naglar växer fortare, håret blir starkare och ger en vackrare kvalitet samt att man inte tappar så mycket hår om man har det problemet. Sen om det funkar vet jag inte men det är värt att testa! På hälsokost sa dom att det vekligen fungerar så jag hoppas på det. :)
#4: Åh, det lät ju bra. :) Får kolla lite noggrannare vad det är. Du vet inte hur mycket det kostar ungefär? :)
#5 Jo jag köpte för två månader och det kostade 222 kr. :) Men det finns som sagt många olika varianter och olika priser, men dessa var tydligen dom de sålde mest av och med nöjda kunder. :)
#6: Ska gå och kika på dem. :) Verkar bra, hur tycker du dem funkar?
#7 Ja det tycker jag! :) Jag köpte dom igår så kan inte säga ännu hur dom funkar, tar ju ett tag innan man kan märka skillnad. :)
undra om man kan krossa b-vitamin och mixa ihop det med typ balsamet?Om det typ funkar?
www.strangegirlyouknow.blogspot.com
#9 Vitaminer kan bara tas upp av håret inifrån kroppen eftersom det är dött material och därmed bara använder vitaminerna för att växa från roten. Så nej det skulle inte funka.
ok xD hahah, så inpackningar med b-vitamin funkar inte eller?:P
De kan säkert funka jättebra, men inte av den anledningen att det är b-vitamin i. Det är endast ett pr-knep för att locka kunder.
ok :) nu är man liiiiite mer påläst;)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#8: Har vitaminerna fungerat för dig? Funderar på att köpa snart. :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om du inte lider brist av något tror jag inte att vitaminer gör ngn större skillnad för dig, men det skadar inte att försöka:)
mega vital innehåller alla vitaminer och mineraler som kroppen behöver och jag tror den kan hjälpa ganska mycket för vitaminer gör ingen nytta om man inte har de mineralerna kroppen behöver.
b-komplex innehåller 8 olika b vitaminer. Kostar under 50lappen, finns på de flesta mataffärer, innehåller 200 tabletter man äter 2 om dagen, funkar bra för mig eftersom ja har brist på b-vitamin. Men det bästa är om du försöker få i dig vitaminerna via den naturliga vägen istället.
Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se
Vill bara be er alla att läsa på innan ni tar några vitaminer i större mängder. Speciellt Biotin kan ha ganska knepiga biverkningar för både håret och kroppen, speciellt när man tar/har tagit höga doser under en period.
Så för er egen hälsas skull, läs på om ALLA vitaminer ni funderar på att ta. Speciellt om ni är intresserade av att ta dem i lite högre doser.
silica använder jag och de är jättebra!
Priorin-tabletter, finns på apotek och i hälsokosten. Förbättrar hårets kvalitet och gör att det växer snabbare. Man måste dock äta det ett tag, typ 4 månader och längre innan man märker resultat.
/Christina
Precis, priorin är att rekommendera, men något dyrt. Finns från 149kr hos vitamingrossisten. Tillföra kollagen är inte helt fel heller….för hår,hud och naglar. Som sagt läs mer om kollagen, priorin,biotin mm.mm. hos vitamingrossisten