Håravfall
Hejsan! Jag är bara 15 år och tappar mitt hår. Jag fick höra för 3 månader sedan att mitt hår var slitet för jag plattade det, så nu plattar jag det knappt , och om jag gör det använder jag värmespray.
Såfort jag drar handen genom håret så följer det med jätte mycket hår. Ibland riktiga tussar!! :( Hela min hårborste blir full med hår jätte snabbt… Jag tycker det är nästan lite små äckligt. I min säng ligger det hår… golvet… bordet jag sitter vid.
Vet någon vad det beror på? Det har varit så i lite mer än 1 månad.
Jag såg på apoteket att det fanns något mot hår o naglar. Glömt vad det heter, men ni vet nog vad jag menar. tänkte börja äta de tabletterna idag i alla fall.
Är det någon vitaminbrist?
Skulle bli väldigt glad om någon kunde hjälpa mig.
/Sophie
Oj oj, men känns konstigt om det skulle vara pågrund av vitaminbrist. Fast jag vet inte
#1 Kanske, jag vet inte, haha… :(
Det kan bero på stress, vitaminbrist eller kanske att håret är slitet. Jag tappade mycket hår för ett par år sedan, då jag inte mådde så bra.
Har för mig att jag läst att B-vitaminbrist kan göra att man tappar hår.
Håret har ju en naturlig cykel där man under vissa perioder tappar mycket hår. Kan ju vara så att du är i en sådan period just nu.
Sedan kan det bero på stress. Det kan bero på järnbrist eller någon vitaminbrist. Om du är orolig kan du gå till vårdcentral så att de får ta ett blodprov och kolla läget. Det skadar ju inte och så slipper du oroa dig! 🙂
Tack så jätte mycket! Jo, jag är en del stressad nu, och sover dåligt. Har gjort slut med min pojkvän som har tagit hårt ¨på mig…
Ska gå till vårdcentralen i veckan, tack för hjälpen! =)
#5 Kolla då om du har brist på några vitaminer eller järn och kolla också så att du inte har problem med sköldkörteln eller hormonerna för det kan skapa håravfall! 🙂
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor
#6 Tack, ska göra det! =)
Det kan ha mycket att göra med stress, ta tillskott med vitaminer också, B-vitaminer är bra för håret. Samt Järn, jag tar järn tillskott och mitt håravfall har minskat tycker jag. Men myyycket ofta har det med stress att göra
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Jag har tappat mycket hår i 2 år och det beror på stress tror jag. För jag får i mig mycket vitaminer och sånt 😮
Tack för alla svar. Min vårdcentral hade ingen tid alls förrens i juni, så vi fick en akuttid istället i fredags. Jag fick ta blodprov, så denna veckan får jag provsvar :)
jag tappade jättemycket hår för några år sen. jag varken plattade eller färgade mitt hår. jag fick panik och gick till läkare. tog sköldkötelprover plus andra prover. fast sköldkötelprover tag jag varje halvår för att min mor har giftstruma och det är ärftligt. men inga förändringar där. men därimot hade jag nått som hette B12 brist. men jag var så otroligt stressad över min livssituation plus att jag inte kunde sluta tänka på mitt hår. gick och kollade i spegeln och kände på det hela tiden. idag är jag inte lika stressad och mitt hår har vuxit ut. det vart så tjockt och växte 60cm på tre år. min frisör sa att hon aldrig varit med om nått liknande hur håret kumde ändras så snabbt. men hoppas du får svar och inte försöker stressa upp dig över håret och annat som man blir stressad av. ta hand om dig och lycka till
#11 Tack så jätte mycket för ditt svar! Jo, läkaren trodde det var B12 brist, vi får se imorgon… då skulle han ringa :)
:-)