Rädd
Hej!
Jag har under en längre period tappat extremt mycket hår. Jag har provat Balsammetoden men jag tycker inte att det hjälpte nånämnvärt. Det är inte små strån så det har gått av, utan det släpper i hårbotten, som om dom "ramlar ur" rötterna. Jag klipper mig var tredje vecka i hopp om att få starkade hår men det verkar inte heller spela någon roll. Jag har axellångt hår.
På bilden visas hur mycket jag har tappat på bara en dusch, och det är värre än så vissa dagar..
Snälla hjälp, vad ska jag göra? Vill inte bli skallig!
Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.
Hur oftar duschar du? Jag tappar lite mer än det i veckan. Jag har hört att 100 hårstrån/dag är normalt. Rätta mig någon om jag har fel?
Oj, det var inte lite…
Hur ofta borstar du håret? Mycket av det som släpper hamnar ju egentligen i borsten, borstar man mer sällan så släpper det i samband med dusch.
Hur mår du annars? Stress kan framkalla håravfall, samma sak med vitaminbrist, äter du bra?
Är du orolig borde du gå och kolla upp det hos läkaren, kolla upp så du inte saknar något som kroppen behöver. Annars är det rätt normalt att tappa en större mängd hår med flera års mellanrum men det kan ändå vara värt att kolla upp. 🙂
~mikkan
Jag håller med föregående talare om att kolla upp dina värden hos läkaren. Det kan vara att du har brist på något och då kan du ta något tillskott. Annars har håret som sagt cykler och vid vissa tillfällen kan det kännas som att man tappar massor men egentligen är det en normal nivå.
Hoppas att det vänder snart så att du slipper oroa dig!
Jag tappar också så mycket, men har intalat mig själv att det är för att jag har blonderat och färgat för mycket. Så nu har jag tagit det lugnt med det. Men som #3 säger, så borde vi kanske gå till läkaren och kolla värdena för säkerhetsskull.
Den lilla tussen du håller i handen på bilden är ingenting jämfört med vad jag tappar under en dusch. För mig är det kanske tre fyra gången så mycket. Så har det alltid varit för mig och jag har tjockt och friskt hår.
Jag skulle inte oroa mig om inte håret blivit tunnare. Är det helt nytt, och betydligt mer än tidigare, så håller jag med tidigare skribenter om att kolla upp dina värden hos en läkare.
Men vad tokigt. Jag skrev ett svar som inte verkar ha kommit upp.
Ja alltså jag har inte riktigt råd att tappa så mycket hår, jag är rätt tunnhårig ändå och nu har jag sett att det blivit tynnre. Jag har också klåda i hårbotten och var till läkare med det, hon tittade och skrev ut en salva mot det.
Min mormor hade psoriasis i just hårbotten och jag vet att det är ärftligt så jag bad henne ta prover men det tyckte hon inte var nödvändigt?
Jag kan ibland tappa mer hår än sådär också. Borstar håret rätt sällan just för att jag tappar så mycket, för jag tappar ungefär lika mycket när jag sen borstar håret…
Men jag tar era råd! Ringer läkare imorgon =)
När man inte borstar så hålls ju en hel del lösa hårstrån kvar i håret, så även om man tappar normalmycket kan det kännas som jättemycket när man får med sig det redan lösa håret i en omgång
. Likaså om man exempelvis har fläta för att inte slita på håret, så när man tar ur flätan känns det som att man tappar jättemycket hår fast egentligen är det bara så att det lösa håret inte "kommit undan".
Anledningen till att det inte hjälper oavsett vilka produkter du använder eller om du borstar försiktigt är för att problemet inte sitter i håret utan i hårrötterna. Hårstråna har en så kallad tillväxtfas som normalt varar några år, därefter har de en stillastående fas eller vad man ska säga då hårstrået slutar växa och till slut ramlar av, sedan kommer det normalt ett nytt hårstrå efter ett tag. När vi är friska är cirka 80 % av hårstråna i tillväxtfas, men blir vi sjuka kan denna siffra minska kraftigt, därav tappar vi mycket hår. Så mycket hår som du visar på bilden är inte normalt att tappa och jag kan tala om att jag också kunde visa upp detta efter en dusch för några år sedan innan jag till slut upptäckte att jag led av kraftig blodbrist som hade gått så långt att hade jag fortsatt utan att upptäcka det så hade jag kollapsat till slut. Det var så illa att jag blev inlagd på sjukhuset under två nätter bara på grund av blodbristen.
En annan relativt vanlig sjukdom som kan orsaka håravfall är problem med sköldkörteln. Både blodbrist och sköldkörtelbesvär går att kolla upp snabbt och smidigt med blodprov på vårdcentralen. Jag skulle gissa på att du även har andra symptom utöver detta också även om du inte tänkt på det (det gjorde inte jag eftersom det gått så långt att jag upplevde det som ett normalt tillstånd) som trötthet, huvudvärk, yrsel, gula naglar, kalla händer och själv svimmade jag till och med. Så jag hoppas att jag har skrämt dig tillräckligt mycket för att uppsöka vårdcentralen nu!
Ps. mitt hår kom tillbaka med rasande fart då jag började äta järntabletter som jag fick utskrivna mot blodbristen. Till och med frisören min reagerade och undrade vad jag hade gjort som fått så mycket tjockare hår. Så det finns hopp!
Oj vad mycket räddare jag blev av dina inlägg Madeleinelinnea! :P
Jag var iallafall hos läkaren idag av flera orsaker och hon misstänkte att jag hade problem med sköldkörteln. Dom tog 3 rör blod av mig och skulle återkomma nästa vecka. Jag vet inte hur många som bryr sig men det kan ju vara bra om någon med samma problem hittar tråden =P
Tack för er hjälp! =)
#10 Vad bra att du åkte till läkaren och jag hoppas att vad det än är så får du rätt hjälp och rätt medicin!
Jag håller tummarna att det inte är något alltför allvarligt och att det är något lätt att behandla! 🌺