Hår iFokus

Hår

Etiketttips-råd
Läst 16609 ggr
Aussie
6

Permanenta färgat hår?

Hej!

Jag har länge önskat att ha lite lockigt hår. Mitt hår är ganska så platt. Har nu också ganska långt hår igen (någon frisör klippte fel nån gång så fick bli rätt kort för typ 4 år sedan Gråter). Men pga. längden är det som sagt ganska trist. + att jag inte vill klippa upp det för mycket för då kan det bli rätt tunt.

I vilket fall, jag vill alltså först klippa topparna igen och sedan permanenta.. men läste precis att man inte ska permanenta färgat hår… ? Jag färgade mitt hår för typ 3 år sedan ( liite mörkare). Skulle det förstöra mitt hår extra mycket om jag skulle permanenta det även om det är så länge sedan?

För övrigt är mitt hår ganska solblekt i topparna..

Men vill så hemskt gärna ha permanent så det ser lite fint ut… Annars är det så platt o volymlöst.

Jag lockar håret sällan, brukar fläta in det på natten, fönar aldrig, borstar försiktigt med balsamspray och ja.. gör ingenting med det egentligen. Så jag är nog ganska snäll mot mit hår vanligtvis..

Vad rekommenderar ni? Att jag gör det eller inte?

Charlott_
0

Vi hade prov i det förra året om man skulle färga före eller efter permanent, å man ska färga efter permanent. Så det är ingen fara. Men permanent sliter ganska mycket på håret.
Och när vi rullar permanent på långhårt dockorna i skolan så blir de inga längder typ eftersom det är sååå lockigt. Så tänk igenom det om du vill ha de riktigt lockigt som de nu blir! :P

Aussie
0

Nja, tänkte rätt stora lockar. Det går väl också att få eller är jag helt ute o cyklar? :P

Yellow22
0

Jag är i precis samma tankar om dig, förutom att jag färgar mitt hår regelbundet (ungefär varje/varannan månad för att behålla färgen) :) förutom färgningen så gör jag inte så mycket som sliter på håret, brukar ha det uppsatt, fönar det inte, plattar det inte osv.

Förra sommaren så permanentade jag mitt hår (det var då nästan axellångt), men använde både stora och små spolar så att det skulle bli vågigt och få volym snarare än pudellockigt och tyckte att det blev riktigt bra när man väl vant sig vid resultatet. Funderar därför på om jag ska permanenta mitt hår igen nu när det är lite längre, ungefär till skulderbladen, men tror ni att det skulle fungera och se bra ut eller sliter det "sönder" håret?

Aussie
0

Slet det mycket på ditt hår när du permanentade det? :) Är det vanligt att man kan fråga om flera olika storlekar för att få det att se mer naturligt ut samt för att få mer volym? :P Hur mycket kortare blev ditt hår efter att det blev permanentat? :) Hehe många frågor! ^^

Charlott_
0

Hmm. Dom största spolarna vi har i skolan är de gråa som är ca 2 cm tjocka :)

Aussie
0

Det blir ganska stora lockar med de eller? :) Har du en exempelbild på hur det blir?

Charlott_
0

#6 Förlåt, nu när jag tänker efter så kan man visst få större lockar. Kan kolla upp det i morgon :)

Yellow22
1

Vanligt vet jag inte om det är, men säger du att du inte vill ha pudellockar utan är mest ute efter volym borde frisören kunna känna på ditt hår och utifrån det bestämma vilka spolar som ska användas. Tänk bara på att permanenten lär se "pudlig" och krullig ut i början hur du än gör, det kräver lite tid för att vänja sig och sedan tycker jag att en permanent är snyggare när den fått "hänga till sig" någon vecka. Jag tyckte inte att det blev så himla mycket kortare, från att ta i/vila på axlarna till att vara mitt mellan axel och haka/kind skulle jag tro :) jag minns inte riktigt.

Kan ju också nämna att jag mer än 1 år senare har kvar lite av den permanenten i topparna på mitt hår, det "kommer tillbaka" varje gång jag tvättar håret och ger lite volym ;) har alltså typ "vågor" kvar från permanenten. Självfallet så har den växt ut, så ned till öronen är det helt rakt, men under det är det typ vågigt när det är nytvättat. Efter ungefär 2-3 dagar är hela håret helt rakt. Så även 1+ år senare då ger min gamla permanent volym till mitt hår :p

Aussie
1

Tack för ditt svar! :)

Jag tror att jag ska testa :D Blir det inte bra.. tja, då får jag leva med det ett år eller sådär eller vänja mig och göra det bästa av det ;) Blir det bra, så är jag lycklig! :D

ThreeStars
0

Kan ni visa bilder på hur det blev? :)

Aussie
1

Det blev tyvärr inget… Frisören jag gick till sa att det jag ville inte går att få fram med permanent.. Att man lockar de med tång/carmenset för att få fram sådana resultat. Permanent blir mycket krulligare.

Ska nog däremot testa permanent i alla fall senare när jag vågar riskera hela mitt hår… :P